Laatste nieuws

Autonoom wachten totdat je een ons weegt

Ton Roks / 20 juli 2017

Ik ben een fan van Toyota als het om besluitvorming gaat, ik ken de Japanse reus niet anders dan als een entiteit die kleine stapjes neemt, dat zeer weloverwogen doet en de gekozen strategie vervolgens minutieus volgt. Toen iedereen druk deed over alternatieve elektrische aandrijflijnen (vol-elektrisch, waterstof, biobrandstof) besloot Toyota de meute te laten voor wat hij was en voor hybrides te gaan. Het realiseerde zich – terecht – dat aandrijflijnen met twee motoren mogelijk niet ideaal zullen zijn in een verre toekomst, maar wel een aantal decennia heel goede diensten kunnen bewijzen in een wereld die nog lang niet over een infrastructuur beschikt waarin verdergaande alternatieven op grote schaal optimaal kunnen functioneren.

Ik verwonder me al geruime tijd over het kinderlijke enthousiasme over het autonome rijden, waarin ik niet zo veel fiducie heb, en ik weet me nu gesteund door……de Japanse reus. Toyota heeft gemeld zich te blijven richten op technieken die menselijke bestuurders ondersteunen, maar acht de doelstelling om de totale controle van een voertuig aan computers over te laten vooralsnog te gevaarlijk. Een factor is ook dat mensen een zekere mate van acceptatie hebben voor ongelukken door  menselijke fouten, maar niet voor crashes als gevolg van falende computers.

Toyota staat met die visie lijnrecht tegenover bedrijven als Tesla en Google, die beloven dat de chauffeur heel binnenkort op de achterbank kan gaan relaxen (bij wijze van spreken). Gill Pratt, de CEO van Toyota Reserach Insitute, heeft recent zelfs de stelling aangedurfd dat momenteel nog niemand in de IT- of autoindustrie is staat is een echte, volledig autonome auto aan te bieden. Dat verlangt een mate van perfectie waarvoor nog heel veel jaren en heel veel testkilometers nodig zijn, aldus Pratt. De man weet waarover hij het heeft, hij was een top robotics ingenieurs bij het Amerikaanse leger voordat hij bij Toyota aan de slag ging.

De Japanse reus houdt het vooralsnog op een laag niveau van autonomie, waarin computers enige controle wordt gegeven over het gaspedaal, de remmen en de besturing, maar waarin de bestuurder altijd het commando houdt. Toyota sluit volledig autonoom rijden niet totaal uit, ziet bepaalde mogelijkheden op speciaal daarvoor of aangewezen of ontwikkelde wegen. De uitdaging zal zijn bestuurders bij de les te houden, terwijl computers gas, stuur en rempedaal bedienen.

Ik zie nog een beer op de weg voor de autonome auto. Stel je voor dat je in Amsterdam rijdt, met zijn complexiteit aan soms tegenstrijdige verkeersborden. Kan een autonome auto daarmee omgaan? Gaat hij noodstops maken voor elke waaghalzerige fietser? Rijd hij een stukje over een stoep om een ladende of lossende vrachtwagen te passeren – of blijft hij staan wachten totdat hij een ons weegt? Hoe zal hij reageren als je uit een zijstraatje een drukkere weg oprijdt, en de fietsers, voetgangers en andere auto’s maar blijven komen? Als mens kun je oogcontact met hen hebben, hun lichaamstaal ‘lezen’ en schatten wat ze gaan doen, waardoor je weet wanneer je ruimte kunt afdwingen. Een autonome auto blijft staan, want die houdt zich aan de regels, urenlang. Een volledig autonome auto, hoe intelligent ook, zal heel braaf en overdreven voorzichtig rijden. Hij zal zich altijd aan de regels houden en die exact uitvoeren, juridisch gezien moet hij zo geprogrammeerd worden. We weten allemaal wat er gebeurt als iemand de regels stipt uitvoert: hij wordt een bron van irritatie. Een  autonome auto is een rijdende stiptheidsactie. We weten allemaal waarom opstandige werknemers voor zulke acties kiezen – om de boel in het honderd te laten lopen.

 

 

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Roadtrip Spanje met een Franse leeuw

Volgend bericht

Mercedes S-klasse, de beste automobiel op de globe




Uitgelicht

Roadtrip Spanje met een Franse leeuw

De Franse leeuw heeft zich lang geleden indrukwekkend gemanifesteerd met de 205 GTI, om het nieuwe segment vervolgens...

17 July 2017

Webdevelopment