Laatste nieuws

24 Hours of Elegance in Belgrado

Alle columns / Slider / Ton Roks / 5 december 2018

Dit jaar heb ik een mooi weekeinde doorgebracht in Servië, als jurylid van de 24 Hours of Elegance in Belgrado. De stad heeft ooit een Grand Prix gekend, in september 1939, die werd gewonnen door Nuvolari in een Auto Union D-type. Hij werd gereden op een supersnel, met keien bestraat parkoers rondom het Kalemegdan Park, aan een bocht in de Donau. Dat moet een geweld geweest zijn daar in de stad, Nuvolari’s huilende twaalfcilinder op de hielen gezeten door Von Brauchitsch in een briesende Mercedes met ook een V12.

Tot mijn verbazing had het concours, dat zijn achtste editie beleefde, aardig wat Italiaanse deelnemers naar de Servische hoofdstad getrokken, onder meer de bekende collectioneur Corrado Lopresto, die prompt de titel Best of Show in de wacht sleepte met de hieronder afgebeelde Giulietta SV Speciale. Met die auto werd de Italiaan Aristide Molteni in 1956 tweede in de Grand Prix van Rome. Daarna is hij de carrosserie gaan stroomlijnen om nog meer snelheid uit de Alfa te gaan halen, wat tot de unieke carrosserie geleid heeft die de auto nu heeft.

De auto’s van de lokale liefhebbers konden de hoogwaardige automobielen van de Italianen niet volledig partij geven. De ‘hobby’ is in Servië een stuk minder ontwikkeld, wat niet wil zeggen dat klassieke auto’s daar niet gekoesterd worden. Ze worden echter minder als kostbaar erfgoed gezien, simpelweg omdat er nog zoveel oude auto’s op de weg zijn. De Serven zijn ook iets minder met originaliteit bezig dan wij, een netjes gerestaureerde maar metalliek goud gespoten Mercedes 170 was daar een goed voorbeeld van. Sommige auto’s waren zichtbaar met veel vakmanschap onder handen genomen, zoals een 2CV Charleston, maar ook die de eigenaar had zich tijdens het spuiten niet kunnen inhouden – onder de motorkap schitterde je hetzelfde knalrood tegemoet als op de spatschermen.

Heel gecharmeerd was ik van een Zastava, een in voormalig Joegoslavië gebouwde Fiat 600, die met grote zorg precies zo was gerestaureerd als hij ooit uit het doosje is gekomen. Heel mooi dat iemand de moeite heeft genomen dat te doen met zo’n auto, die daar nog niet bijzonder wordt gevonden, maar dat eigenlijk wel is omdat hij Joegoslavië in de tijd van de massa-motorisering wielen heeft gegeven. De Zastava’s hebben ten opzichte van de Fiat’s het voordeel dat ze relatief weinig kosten – en ze hebben een motor van 750 cm3 in plaats van 600.
Belgrado heeft een automuseum, in het enigszins onderkomen pand dat de allereerste garage in de stad huisvestte. De collectie wordt door lokale liefhebbers op de been gehouden en bevat een aantal opmerkelijke auto’s, zoals een Porsche 924 die op methanol rijdt. Het is de enige die nog over is van de 10 die Porsche bouwde, als studie naar het rijden op alternatieve brandstoffen. Opvallend was ook een Formule YU monoposto, met een 850 cm3 viercilinder, waarschijnlijk van Fiat, ontwikkeld voor een eigen raceserie. Er stond ook een immense Cadillac, aangeschaft om de toenmalige president Tito rond te rijden. Uit foto’s bleek dat de zwarte cabriolet is ingezet voor een staatsbezoek aan Albanië. Mijn gids wees me erop dat de Albanezen die op de voorste rij langs de weg stonden te wuiven allemaal schoenen droegen, terwijl eigenlijk iedereen in het straatarme land blootsvoets liep. Die schoenen hadden ze cadeau gekregen, opdat het land op de persfoto’s een goede indruk maakte. Er stond ook een fantastische touringcar, een meter of anderhalf lang, als verjaardagscadeau op schaal gemaakt door de monteurs die Tito’s auto’s onderhielden. Een fantastisch stukje werk, alle portieren en ramen konden open, de besturing werkte, geweldig mooi gedaan. Ik ga vast een zeker een keer terug.

Mooi gerestaureerde Zastava 750 viel in de prijzen

De 24 Hours of Elegance werden ingevuld met allerlei feestelijkheden

Hoog en elegant bezoek, ook uit Japan

Best of Show bij de lokale deelnemers, de Jaguar E-Type 4.2 van Stevan Heil, samen met juryleden Dalibor Ruzic en ondergetekende

Winnaar in de klasse Sport & GT, deze ongerestaureerde Giulietta

Vaklieden uit allerlei disciplines lieten hun werk zien

In het automuseum van Belgrado, de bus die Tito voor zijn verjaardag kreeg

Formule YU monoposto

Overzicht van de collectie


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Alpine A110 genomineerd voor Auto van het Jaar

Volgend bericht

Lambo fortissimo




Uitgelicht

Alpine A110 genomineerd voor Auto van het Jaar

De Alpine A110 is genomineerd voor de titel Auto van het Jaar 2019. Laten we hopen dat het hem (nog) beter vergaat dan de Subaru...

5 December 2018

Webdevelopment