Laatste nieuws

Aardappelen, eieren en spek

Ton Roks / 8 juni 2016

Veritas RS

Voordat ik in de RS van Andries Jans stapte, wist ik wel dat Veritas een interessant merk was. Maar na het boek Die Veritas Story gelezen te hebben en een rit Andries’ auto gemaakt te hebben, realiseer ik me dat ik Veritas met ‘interessant’ te kort doe, het woord ‘fascinerend’ is veel beter op zijn plaats.

Veritas heeft maar zes jaar bestaan, de sleutelfiguur in de korte bestaansgeschiedenis ervan was Ernst Loof, een begaafd ingenieur die vóór de tweede wereldoorlog bij BMW had gewerkt en betrokken was bij de ontwikkeling van de snelle, gestroomlijnde racewagens, die samen met Touring voor de Mille Miglia op basis van de 328 werden gebouwd.

Toen Loof pal na de oorlog met een aantal vrienden besloot Veritas op te richten, lag de Duitse auto-industrie volledig plat. Mercedes-Benz was puin aan het ruimen, bij BMW waren de deuren door de geallieerden op slot gedaan en Porsche moest nog uitgevonden worden.

Ernst Loof en zijn maten, autoliefhebbers eerste klas, hadden lef, maar ze hadden nauwelijks iets om mee te beginnen. Loof had tijdens de oorlog voor een grijpstuiver een gestroomlijnde 328 Coupé van BMW overgenomen – niemand had de hoop daar ooit nog iets mee te kunnen beginnen. Na de oorlog had hij in zijn levensonderhoud voorzien door autowrakken en losse onderdelen te verzamelen, waarvan hij rijdende auto’s bouwde, die hij verkocht. Geld kwam daaraan nauwelijks te pas, er werd over en weer betaald met aardappelen, eieren en spek. Aldus sprokkelde Loof voldoende BMW-onderdelen bij elkaar om een snelle roadster te bouwen – en die leidde tot de eerste orders voor de snelle RS, de lichte tweezits Veritas die enige jaren de Duitse autosport heeft gedomineerd.

IMG_2040

Het verhaal van Veritas was er helaas een van geldgebrek en vallen en opstaan – en van mooie ideeën. Zo ontwikkelde de kleine fabrikant met andere ex-BMW ingenieurs en voormalige vliegtuigbouwer Heinkel een heel mooie, vooruitstrevende zescilinder en sloeg de handen ineen met Panhard en Baur om niet alleen racers, maar ook rappe cabriolets en coupés voor de Autobahnen te produceren.

Helaas kon dat alles niet verhinderen dat het nieuwe bedrijf ten onder ging. De bestaande – en opkrabbelende – auto-industrie was het liever kwijt dan rijk, in de strijd om opbouw-fondsen delfde Veritas het onderspit, en toen Ferry Porsche op het idee kwam op basis van een VW Kever een sportwagen te bouwen, ging het licht aan het einde van de tunnel helemaal uit.

IMG_2022_3_4_tonemapped

We hebben het geluk dat we in Nederland een verzamelaar hebben, die zowat het complete oeuvre van Veritas kan laten zien, en dat gaat hij doen ook, tijdens Concours d’Elegance Het Loo. Andries heeft beloofd daar niet alleen de RS te tonen die elders in dit nummer schittert, maar brengt ook drie auto’s van Veritas mee met die mooie motor van Heinkel, zijnde een Veritas Meteor (een monoposte) en twee Nürburgring’s, een cabriolet en een coupé. Ook zijn Dyna Veritas, met luchtgekoelde tweecilinder Panhard-motor, zal acte de présence geven. Kom dus naar Apeldoorn op 2 en 3 juli – naast Veritas er zijn nog meer redenen om in de auto te stappen. Uiteraard zal Octane er ook zijn met een mooie stand. We zien u daar!


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

'n Extra 'BIG' Healey

Volgend bericht

Ferrari 250 GTE, voor heren met smaak




Uitgelicht

'n Extra 'BIG' Healey

  Wilbert Peters wilde een beul van een Healey bouwen, voor de rallysport. Hij heeft er lang over gedaan, maar...

6 June 2016

Webdevelopment