Laatste nieuws

Alfa Romeo Giulietta 60 jaar

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 16 november 2014

01_Giulietta_Sprint_1954

Alfa Romeo heeft met een besloten bijeenkomst voor de internationale autopers op testcircuit Balocco de 60e verjaardag van de Giulietta gevierd, het model waarmee het massaproducent is geworden.

De Giulietta is in 1954 op de autosalon van Turijn aan de wereld onthuld, op een tijdstip dat Alfa Romeo de behoefte voelde zich tot massaproducent te ontwikkelen, iets dat met de 1900 niet was gelukt. Merkwaardig was dat het eerste model op de markt een coupé was, de Sprint, een prachtige en nog steeds geliefde tweedeurs auto, ontworpen door Franco Scaglione, toen in dienst bij Bertone. Op de autosalon in Turijn mocht Alfa Romeo er meteen 2000 orders voor opschrijven.

3-3-8433-3-8413-3-852

Het was overigens de bedoeling dat de Giulietta in vierdeurs vorm zou debuteren, als Berlina. Volgens de overlevering was er een grote loterij georganiseerd om fondsen voor de ontwikkeling en productie van de Giulietta te verwerven – met een aantal Berlina’s als prijzen. Toen de loterij ten einde liep, worstelde Alfa Romeo nog met het interieurgeluid van de Giulietta Berlina en daar er nog geen afdoende oplossing in zicht was, ontwikkelde het snel eerst de Sprint omdat bij deze stilte in het interieur geen prioriteit had – door de sportieve aard van de auto. Als gevolg daarvan kregen de loterijwinnaars geen Berlina’s uitgereikt, maar Sprints.

Ook aan de naam van de nieuwe Alfa is een anecdote verbonden, waarin Shakespeare, een nachtclub en een aan lager wal geraakte Russische prins een rol spelen. Het waarom van William Shakespeare is duidelijk, want Giulietta staat voor Julia. Volgens de overlevering zaten zeven managementsleden van Alfa Romeo in een Parijse nachtclub samen met Grand Prix coureur Jean-Pierre Wimille de Franse lancering te vieren van de 1900, de eerste na-oorlogse Alfa, toen er een literair onderlegde Russische prins binnenkwam die hen herkende. Hij groette de heren met de opmerking dat hij acht Romeo’s zag en geen enkele Julia. Dat grapje is kennelijk bij een van de hoge heren blijven hangen, want de eerstvolgende nieuwe Alfa Romeo, intern Tipo 750 genaamd, heette Giulietta.

06_Giulietta-Sprint-RallyAuto_1962141029_45141029_33

Met de uitgesproken sportieve Giulietta Sprint, die toen nauwelijks concurrentie kende, debuteerde ook een compleet nieuwe 1,3-liter motor van aluminium en met twee bovenliggende nokkenassen. Het zou een van de meest belangrijke motoren in de historie van Alfa Romeo worden, decennia lang de basis voor vele viercilinders die nog volgden.

De Giulietta Sprint haalde er 170 km/h mee, in die tijd een ongehoorde snelheid. De 80 pk Sprint Veloce deed daar in een 1956 nog een schep bovenop: 180 km/h. Deze schreef ook geschiedenis door als elfde algemeen te finishen in de legendarische Mille Miglia, met een hele horde 356’s achter zich.

De Giulietta is de basis geweest voor een hele reeks boeiende afgeleiden, zoals de Spider in 1955, waarvan de eerste 600 exemplaren exclusief voor de Amerikaanse markt waren. Ook deze is een icoon geworden, een onontbeerlijk element van la dolce vita in die tijd.

ARHA029_Giulietta SZ 1960-1962141027_16141029_04

In 1957 kwamen de Giulietta Turismo Internazionale (de ti) en de Sprint Speciale, beter bekend als de SS. Deze haalde met een 100 pk versie van de 1300 dubbelnokker een top van 190 km/h.

In 1960 volgde met de hulp van Carrozzeria Zagato de zo mogelijk nog fraaiere Giulietta SZ, bestemd voor de GT-racerij. De SZ was er in twee uitvoeringen, waarvan een met een zogenaamde Kamm staart, de coda tronca. Mede dankzij de stroomlijn en de lichte aluminium koets haalde deze meer dan 200 km/h. Van de SZ zijn er slechts 210 gemaakt, een schijntje vergeleken bij de 177.700 Giulietta’s die Alfa Romeo had gebouwd toen in de opvolger kwam, de Giulia.

Er was tijdens het jubileum-evenement gelegenheid enkele ronden op Balocco te rijden met een Coda Tronca en dat was een bijzondere ervaring, niet alleen door de lichtheid en de handelbaarheid van de auto, maar ook door het motorkarakter, dat we in de loop der jaren als ‘typisch Alfa Romeo’ hebben leren kennen, met een goed koppel onderin, gecombineerd met een grote gewilligheid toeren te maken.

750 Competizione

Ook was er 750 Competizione, een zeldzame open tweezitter waarvan er – in samenwerking met Abarth en Boano – maar twee gebouwd zijn en die 145 pk uit zijn 1,5-liter motor haalt. Deze viercilinder had een heel ander karakter dan die van de Coda Tronca, hij had veel meer koppel onderin, maar ook hij schuwde hoge toeren niet. Vooral de wegligging was indrukwekkend. Als Alfa Romeo ooit iemand zoekt die hem op het Festival of Speed of tijdens de Mille Miglia rijdt, ben ik er klaar voor. Een heerlijke, uitstekend sturende auto.

In 1977 kwam de naam Giulietta terug, op een vierdeurs sedan die zich onderscheidde door de transaxle transmissie en het grote gebruik van kunststof.

Deze Giulietta was bovendien de eerste Italiaanse sedan die een diesel in het vooronder kreeg. In 1975 maakte hij plaats voor de 75, waarna de naam Giulietta weer een forse tijd ongebruikt is gebleven, tot de introductie in 2010 van de huidige Giulietta. Volgend jaar komt ook de naam Giulia terug, Alfa Romeo heeft aangekondigd deze achterwielaangedreven sedan op hem 24 juni 2015 te onthullen.

Tekst Ton Roks

BLOKJE

141027_Hall-of-Legends_01

Hall of Legends

Alfa Romeo heeft een website geopend met de naam Hall of Legends waar de bezoeker een virtuele rondgang kan maken door een ‘museum’ waarin de auto’s staan die het merk gevormd hebben. De hal is te bezoeken via het adres www.alfaromeohalloflegends.com.

 

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

De lanen af, de paden in

Volgend bericht

Rendez-vous Jaguar Mk1 & XFR




Uitgelicht

De lanen af, de paden in

Van de Cherokee Trailhawk moet je drie dingen weten: het is een echte Jeep, hij heeft een automaat met negen versnellingen...

15 November 2014

Webdevelopment