Laatste nieuws

Alfa Romeo Stelvio, een snelle stijger

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 5 maart 2017

Eerste rij-indrukken met Alfa Romeo’s allereerste SUV in het Stelvio National Park. Hij mikt hoog, niet alleen in naam.

Alfa Romeo heeft met de Stelvio op afstand de mooiste SUV op de markt neergezet, al heeft hij wel een sprekende kleur nodig (fel rood, blauw of wit) om te schitteren. In stemmig grijs is hij nog steeds mooi, maar neemt de attractiviteit wel enigszins af. De testroute van Alfa Romeo startte in het mondaine St. Moritz, waar hij absoluut niet misstond. Hij leidde de Dolomieten in en bevatte een paar mooie passen, maar niet de beroemde Stelvio, waarnaar hij vernoemd is: die was nog dicht. De fotografen van Alfa Romeo schonken ons echter een USB-stick vol foto’s en een video (klik hier) van de Stelvio, op de 2757 meter hoge pas, genomen in december, net voordat de sneeuw te diep was en de slagbomen werden neergelaten.

De Stelvio moet Alfa Romeo’s verkopen naar net zo’n grote hoogte leiden als de meest besproken bergpas van Italië, en het is niet onwaarschijnlijk dat zulks gaat lukken, niet alleen omdat het zo’n mooie auto is, maar ook omdat de zaken doen gaan met SUV’s. In Europa is het marktaandeel al 25% en het groeit nog steeds. Het midsize SUV-segment, waarin zich de Stelvio bevindt, werden afgelopen jaar 625.000 auto’s verkocht en naar verwachting worden het er meer dan 700.000 in 2017.

De Stelvio is eerst en vooral een Alfa Romeo, en pas daarna een SUV, zei Fabrizio Curci, verantwoordelijk voor Alfa Romeo in Europa, Rusland, het Midden-Oosten en Afrika. “Net zoals bij de Giulia hebben we eerst de Q ontwikkeld en daarna pas de versies met kleinere motoren, die daardoor hetzelfde mooie chassis hebben, inclusief de wielophangingen en de koolstofvezel cardanas. We zijn er behoorlijk van overtuigd dat het platform van de Stelvio het beste is dat momenteel op de markt is”.

Het platform draagt intern de naam Giorgio en na de Giulia en de Stelvio zullen er nog meer nieuwe Alfa Romeo’s op gebaseerd worden. Nee, geen Giulia Sportwagon, mensen die méér ruimte willen dan de sedan zullen door de dealer vriendelijk doch beslist mee getroond worden naar de nieuwe SUV. De Stelvio is hoger, breder en langer dan de Giulia. Hij heeft de grootste wielbasis in zijn segment, waardoor je uitstekend zit, zelfs achterin, en de hoofdruimte is ook daar prima, ondanks de aflopende daklijn. De overhang achter is groot, iets meer dan een meter vanaf de achterste as, en de bagageruimte laat daardoor niets te wensen over: 525 liter.

Alle versies van de Stelvio hebben standaard een achttraps transmissie van ZF, zonder dubbele koppeling. Een handbak is niet eens een optie. De ZF schakelt overigens zo snel, trefzeker en naadloos dat je jezelf afvraagt of de complexe bakken met dubbele koppeling eigenlijk nog wel bestaansrecht hebben. Je kunt de ZF uiteraard met de hand schakelen, met de grote, fijn aanvoelende aluminium flippers achter het stuurwiel. Met de bekende DNA-schakelaar kun je drie rijkarakteristieken kiezen, die stuk voor stuk het schakelgedrag beïnvloeden. De bak schakelt zo goed dat je bij normaal gebruik zelden of nooit de behoefte voelt handmatig in te grijpen. In de bergen doe je het vanzelfsprekend vaker, om het remmoment van de motor te beïnvloeden of de Stelvio ‘klaar te zetten’ voor een rappe inhaalactie.

Bijna alle versies hebben bovendien het slimme Q4 aandrijfsysteem van de Giulia, dat ook bij de Stelvio sterk op de achterwielen is gefocust. Alleen indien de tractie achter te wensen over laat, gaat er aandrijfkoppel naar voren, maximaal 50%. De achteras, met een zelfsperrend differentieel, doet dus altijd minstens het halve werk. De wielophangingen zijn zo goed als hetzelfde als die van de Giulia, echter is de grondspeling 6,5 centimeter groter waardoor ook het zwaartepunt hoger ligt. Je komt er echter al snel achter dat de invloed daarvan op de Stelvio niet groot is. Dat komt doordat het een extreem lichte SUV is – hij weegt slechts 1660 kilo, 200 minder dan een vergelijkbare Macan – met een perfecte gewichtsverdeling van 50% op elke as. Het rollen en duiken is heel goed onder controle, al rijdend kun je bijna vergeten dat je SUV rijdt.

Het mooie is dat Alfa Romeo geen dozen elektronische trucs heeft opengetrokken. Het uitstekende weggedrag is bereikt met eerlijke, klassieke gereedschappen: stijvere veren en antirolstangen plus speciaal ontwikkelde, niet door computers gestuurde dempers. Mede dankzij het zo opvallend goede onderstel, heeft Alfa Romeo de Stelvio dezelfde extreem directe en snelle besturing kunnen geven als de Giulia. In een auto waarvan de carrosseriebewegingen minder goed beheerst worden, kan een snelle besturing een gevaar betekenen, omdat extreme commando’s de auto fors uit balans kunnen brengen. Echter bij de Stelvio is daarvan geen sprake. Alfa Romeo is dan ook terecht heel trots op deze auto, niet alleen omdat de wendbaarheid op zo’n hoog niveau ligt, en hij zo uitgesproken sportief rijdt, maar ook omdat de reacties op remmen, gasgeven en het in-  en uitsturen zo consistent zijn en zo harmonieus verlopen. Porsche mocht zijn Macan in dit midsize segment de sportiefste SUV noemen, maar het is zeer de vraag of hij tegen de Stelvio stand houdt.

Ik heb eerst met de 280 pk 2.0T gereden – met dus dezelfde aandrijflijn als de Giulia Veloce, die we binnenkort hopen te testrijden. Overigens blijft die 280 pk viercilinder vooralsnog het topmodel, onder de 510 pk Q. In een eerder stadium is er nog gesuggereerd dat Alfa Romeo de ruimte tussen de Q en de krachtigste viercilinder wellicht zou vullen met een tweede V6, maar in St. Moritz zei Alfa-baas Fabrizio Curci dat die motor niet in de planning staat. Hij voegde er overigens aan toen dat hij daarmee niet uitgesloten is. “Het zal ervan af hangen hoe de markt zich ontwikkelt en of er vraag naar ontstaat”, aldus Curci, die ook meldde dat het Giorgio platform voorbereid is op hybride aandrijflijnen.

  

Die 2.0T was een aangename verrassing, om te beginnen door de kwaliteit van de cockpit – mooiere materialen en een betere afwerking dan in de Giulia. Curci’s verklaring: “We leren in het productieproces zelf hoe we de afwerking nog beter kunnen doen, diezelfde stappen vooruit zul je ook in de Giulia zien.” De viercilinder produceert een aangenaam en licht snorkend geluid, dat een tikje aan dat van de oude Twin Spark motoren doet denken. De beste elementen van zijn geluidsspectrum worden licht versterkt – via het audiosysteem. Alfa Romeo heeft van een groep muzikanten gebruik gemaakt om de beste ‘stukjes’ uit het geluid te halen.

De motor is werklustig en soepel en levert zijn prestaties op een vooral beschaafde wijze. Van mij had de soundtrack nog wel wat sportiever of karaktervoller gemogen. Hij is okay, maar dat is het dan ook – ik had er iets meer van verwacht. De Stelvio vraagt naar mijn smaak om een mooi roffelende, romige V6, zoals Alfa’s vroegere ‘Busso’ motor. Aan prestaties ontbreekt het de 2.0T overigens niet, met zijn 280 pk accelereert de Stelvio in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/h, wat sneller is dan VW’s snelste GTI. Mede dankzij de nimmer-aflatende inspanningen van de achttraps ZF is er altijd energieke trekkracht paraat. Gek genoeg vond ik de diesel in sommige opzichten iets beter bij de Stelvio passen. Misschien omdat het verwachtingpatroon bij een 210 pk diesel anders is, maar ook omdat zijn hogere koppel – bij een lager toerental – mij meer de indruk gaf in een bovengemiddelde rappe auto te rijden.

De leveringen beginnen met een rijk aangeklede 2.0T First Edition (280 pk), welke in Nederland € 68.450 gaat kosten, en de 22d Super (210 pk) voor € 63.450. Later volgen nog meer motoren: een 2.0T met 200 pk en twee 2.2d’s met achtereenvolgens 150 en 180 pk, welke laatste ook met alleen achterwielaandrijving leverbaar zal zijn. De Stelvio is zonder meer een hoogvlieger, hij claimt – waarschijnlijk terecht – de hoogste trede als het om weggedrag en prestaties draait, maar het is zeker geen one trick pony. Hij is namelijk ook praktisch, ruim en competitief geprijsd – en het is de mooiste SUV op de markt.

Minder goed nieuws: de grote knaller, de 510 pk Stelvio Q, komt pas in 2018 op de markt. Reken er alvast maar op dat dat Alfa Romeo voor die tijd de titel ‘snelste SUV’ claimt na er een supertijd mee te hebben gereden op de Nordschleife. Beter nieuws: uit betrouwbare bron vernamen we dat Alfa Romeo in Nederland al een 2.2d kan leveren voor een prijs onder de € 54.000. De Stelvio zou weleens een snelle stijger kunnen zijn….
Tekst Ton Roks

ALFA ROMEO STELVIO 2.0T
MOTOR viercilinder met turbo, 1995 cm3, boring x slag 84 x 90 mm, compressie 10,0:1 VERMOGEN 280 pk bij 5250 min-1 KOPPEL 400 Nm bij 2250 min-1 TRANSMISSIE achttraps ZF automaat, vierwielaandrijving REMMEN bekrachtigd, geventileerde schijven rondom AFMETINGEN LxBxH 4687x1903x1671 mm, wielbasis 2818 mm, tankinhoud 64 liter, gewicht 1660 kg, maximaal trekgewicht 750 kg (ongeremd), 2300 kg (geremd), bagageruimte 525 liter TOP 230 km/h 0 – 100 KM/H 5,7  sec. PRIJS vanaf € 60.950 (NL); € 56.600 (B, First Edition)

ALFA ROMEO STELVIO 2.2d
MOTOR viercilinder met turbo, 2143 cm3, boring x slag 83 x 99 mm, compressie 15,5:1 VERMOGEN 210 pk bij 3750 min-1 KOPPEL 470 Nm bij 1750 min-1 AFMETINGEN tankinhoud 58/64 liter, gewicht 1659 kg TOP 215 km/h 0 – 100 KM/H 6,6 sec. PRIJS € 63.450 (NL)


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Lexus RC F GT3: intens

Volgend bericht

Going East, lezersreis door acht landen




Uitgelicht

Lexus RC F GT3: intens

Lexus voert zijn raceactiviteiten op met de nieuwe RC F GT3. De ruim 500 pk sterke circuitversie van de RC F onderstreept...

28 February 2017

Webdevelopment