Laatste nieuws

Alfa Romeo Stelvio Q: op eenzame hoogte

Alle reportages / Nieuwe auto's / 29 april 2018

Gasgeven met de 510 pk Stelvio Q in de Provence en op Paul Ricard. Vol gas van haarspeld naar haarspeld, vol gas van apex naar apex. Evenals de Giulia Q mag ook hij zijn ‘Quadrifoglio’ badges met trots dragen.

In november 2016 verraste Alfa Romeo de wereld met de onthulling van zijn eerste SUV, de Stelvio. Op de Motorshow van Los Angeles stond meteen de lekkerste versie op het podium, de Stelvio Q (van Quadrifoglio). Een imponerende verschijning met krachtige lijnen, roosters en luchtinlaten op de neus, dubbele uitlaten en dikke wielen. Uitgerust met technische hoogstandjes en in ruime mate voorzien van lichte carrosseriecomponenten. Dat alles met maar één vooropgezet doel, een SUV op de markt brengen die tot de top behoort. We kregen hem op dat moment alleen te zien als voorproefje, rijden kon nog niet. Anders dan bij de Giulia wilden de Italianen de focus eerst leggen op de marktintroductie van minder potente benzine- en dieselversies. Zulks is inmiddels geschied en dus kunnen we nu, ruim een jaar later, eindelijk nader kennis maken met de Stelvio Q.

Hij is uitgerust met dezelfde twinturbo 2.9 V6 die ook de Giulia Q aandrijft, een geweldenaar die 510 pk en 600 Nm genereert. De topsnelheid bedraagt volgens Alfa Romeo een onbegrensde 283 km/h. Hij heeft de Nürburgring gerond in 7,51 minuten en dat is ongeëvenaard in zijn klasse. De opgegeven prestaties zijn indrukwekkend en doen bepaald niet onder voor die van serieuze sportauto’s. Het geeft ondubbelzinnig aan wat de Stelvio Q in huis heeft; hij doet volledig recht aan de letter ‘S’ in de afkorting SUV.

In tegenstelling tot de achterwielaangedreven Giulia is de Stelvio Q uitsluitend verkrijgbaar met het gepatenteerde Q4 vierwielaandrijvingssysteem. In beginsel worden alleen de achterwielen aangedreven, maar als de elektronische systemen detecteren dat tractie en stabiliteit dreigen af te nemen, worden de krachten naar ook de voorwielen gedirigeerd, tot een maximum van 50%. Deze optimalisatie van krachtverdeling en aandrijving leidt niet alleen tot betere rijeigenschappen, maar zorgt er ook voor dat de 1830 kilo zware Stelvio Q in 3,8 seconden naar de 100 km/h sprint, een tiende seconde sneller dan de 1524 kilo zware Giulia Q.

Overigens is die 1830 kilo fors minder dan vergelijkbare auto’s in deze klasse waarvan de meeste de twee ton overschrijden. Alfa Romeo’s ingenieurs hebben dat weten te bereiken door overvloedig gebruik van lichte materialen, zoals koolstofvezel voor de aandrijfas en aluminium voor motor, wielophangingen en onderdelen als portieren, motorkap en spatschermen. Daarbij is men er tevens in geslaagd een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling te realiseren waarbij elke as met 50% wordt belast. Om het hellen van de carrosserie, het eerste euvel waaraan je denkt bij SUV’s, in toom te houden is de Stelvio Q tevens voorzien van Active Suspension, een systeem dat de schokdempers continue zodanig dirigeert dat bewegingen van de carrosserie trefzeker worden tegengegaan.

De Q heeft dezelfde achttraps automaat van ZF als de Giulia en is niet leverbaar met handbak. Die is niet nodig: de ZF doet z’n werk bijzonder goed en is razendsnel (in Race-modus duurt het schakelen slechts 150 milliseconden), sneller dan met een handbak mogelijk zou zijn. Wens je een extra sportieve rijbeleving, dan kun je zelf schakelen met de grote aluminium schakelflippers aan de stuurkolom.

De Stelvio Q wekt ontzag op door zijn gespierde voorkomen en de 20-inch wielen waardoor je goed zicht hebt op de joekels van remklauwen en –schijven. Andere verschillen ten opzichte van de meer geciviliseerde Stelvio’s zijn de uitgebouwde wielkasten, de ventilatieroosters in de motorkap voor warmteafvoer, de twee dubbele uitlaten en het beroemde schildje op beide voorschermen. Hij oogt wat compacter dan hij is met zijn lengte van 4,70 meter, maar hij is bovenal een lekker dikke auto.

De cockpit is overzichtelijk en stijlvol en je zit bijzonder goed in de fijne, met leer en alcantara beklede, sportstoelen. Deze zijn speciaal voor de Q ontwikkeld en bieden veel zijdelingse steun. Ook de afstand tot stuur en pedalen is precies zoals het hoort. Het stuur heeft een prettige diameter, ligt goed in de hand en is uitgerust met een rode startknop zoals we die kennen van het merk met de Cavallino Rampante. Verder vallen de grote schakelflippers op, de aluminium sportpedalen en de koolstofvezel inlegpanelen in het dashboard en de middenconsole. Daarop tref je overigens ook de draaiknop aan waarmee je de rijinstelling kunt selecteren. Naar keuze is dat ‘A’ (Advanced Efficiency) voor zuinig rijden door cilinderuitschakeling, ‘N’ (Natural) voor een vlotte maar comfortabele reis, ‘D’ (Dynamic) voor sportief rijden en ‘R’ (Race) voor het geval je alles uit de kast wilt halen. Je keuzes hebben invloed op de gasrespons, onderstelafstemming en schakelsnelheid. Bij de keuze voor de stand Race worden alle elektronische hulpmiddelen automatisch uitgeschakeld en heb je je lot in eigen hand.

Om te ervaren hoe het is om met Alfa’s meest krachtige SUV te rijden zijn we naar Zuid-Frankrijk getogen, waar we zowel op de afwisselende openbare wegen van de Provence reden als op Circuit Paul Ricard bij Le Castellet. De Q die voor ons klaar stond, was uitgevoerd in de kleur Blu Misano en voorzien van (optionele) gele remklauwen. Een configuratie die hem goed staat en het sportieve karakter benadrukt. Vind je dat té uitbundig of wil je graag camoufleren dat je een potentiele Porsche-killer rijdt, dan is een zwarte uitvoering met zwarte remklauwen de aanbevolen versie.

Als je de 510 paardenkrachten tot leven hebt gewekt, vult een fijne roffel de ruimte. Het gegrom zwelt aan naarmate de toeren oplopen, maar blijft altijd een lust om te horen. Bij vol gas wordt de toon wat snerpend en word je getrakteerd op heerlijk vette ploffen tijdens het schakelen van de ZF. Rijden in de Stelvio Q is een waar feest, de auto biedt vertier voor alle soorten bestuurders door de vier verschillende rij-instellingen. Standje Race is bij voorkeur te gebruiken waar dat legaal kan worden gedaan, het circuit. Voor de openbare weg kun je het beste kiezen voor Natural of Dynamic. Ik wil de optie Advanced Efficiency niet bagatelliseren, maar reductie van brandstofverbruik door uitschakeling van drie cilinders lijkt me niet bijzonder opportuun in een auto van deze klasse.

Heb je haast en is het asfalt goed, dan is Dynamic de instelling die je moeten kiezen. De Stelvio is dan harder gedempt en reageert razend snel, agressief zelfs, op het gas en het stuur maar houdt je met zijn systemen altijd in het gareel. Hij knalt werkelijk van zijn plek, rauwe klanken en hitsige tussenploffen uit zijn uitlaten spuwend. Het vol gas wegaccelereren van de slagbomen op de Péages was absoluut een genot. Maar ook de kronkelige bergwegen van de Provence konden ongemeen hard bereden worden. De dynamiek en balans van de Q is door zijn stijve platform, optimale gewichtsverdeling en actieve demping ontzagwekkend goed. Hij stuurt heel direct, is uitstekend plaatsbaar en kent in de praktijk geen onderstuur. Het vierwielaandrijfsysteem maakt het mogelijk om al halverwege de bocht op het gas te gaan; de Stelvio loodst je er met vertrouwen doorheen. Aldus kun je met een stoot gas van haarspeld naar haarspeld knallen, een waar genot. Zeker als je gebruik maakt van de schakelflippers, niet om alleen de sensatie van sportief rijden te accentueren, maar ook om actief op de motor af te remmen.

Op het moment dat het plaveisel wat minder vloeiend wordt en er bumpy roads opdoemen, kun je de dempers zachter instellen met een druk op de knop. Maar je zou dan ook kunnen kiezen voor de Natural instelling; het effect is min of meer gelijk. Wanneer je gewoon vlot maar comfortabel door het verkeer wenst te gaan, bijvoorbeeld voor het dagelijkse woon-werkverkeer of voor het naar huis brengen van je schoonmoeder, verdient deze instelling de voorkeur. De scherpe randjes zijn er dan af, de auto voelt rustiger aan terwijl de 510 paarden nog altijd ter beschikking staan, mocht je even willen versnellen voor het invoegen op de snelweg of een vlotte inhaalactie.

De remmen zijn afgestemd op de prestaties die deze auto levert, met vóór schijven maatje pizza XXL, achter doen ze er nauwelijks voor onder. Daar kun je aardig mee vertragen, zelfs als je aan het boenderen bent met deze toch lijvige auto. Het is even wennen aan het bijterige karakter en je moet stevig doortrappen om tot volledige stilstand te komen, maar ze doen erg goed waarvoor ze bedoeld zijn, ze brengen de Stelvio vanaf 100 km/h tot stilstand in iets meer dan 36 meter!

Op het circuit is het een ander verhaal. Daar reden we de Stelvio uiteraard in standje Race, met een ultrasnelle gasrespons en harde demping, zoals je dat wenst op vlak asfalt. Paul Ricard is een snelle omloop van 5,8 kilometer met drie lange rechte stukken en brede uitloopstroken en is daarmee vergevingsgezind voor overmoedige piloten. De ronden op het scherpst van de snede waren een geweldige ervaring. De lichte mate van scepsis vooraf, ingegeven door het hogere wagengewicht en dito zwaartepunt, is door de Q aan diggelen gereden. Hij is echt ontaard snel en het gaspedaal kan al ruim voor het einde van de bocht worden gevloerd waardoor je een geweldige exit hebt. In het grensgebied is er goed controleerbaar mee te driften, over vier wielen zelfs. Het actieve dempingssysteem is behoorlijk goed in staat het hellen van de carrosserie in toom te houden. Al met al was ik diep onder de indruk van de verrichtingen van deze SUV op Paul Ricard. Zijn achilleshiel waren uiteraard de remmen, het herhaaldelijk hard afschudden van hoge snelheden met een massa van 1830 kilo brengt met zich mee dat je die geregeld een afkoelrondje moet gunnen. Hoewel de remmen fantastisch zijn bij normaal gebruik, doe je er goed aan de optionele keramische schijven te bestellen als je van plan bent geregeld een track day te bezoeken. Andere aantrekkelijke optie: een Giulia Q bestellen. Wil je echter per se een SUV weet dan dat Stelvio in staat is hoge verwachtingen op dezelfde manier waar te maken als de Giulia Q. Het schild Quadrifoglio mag met trots door beide auto’s gedragen worden.

De Stelvio Q kent weinig directe concurrenten met dezelfde prestaties en sensaties. Alleen de Mercedes GLC C63 AMG is vergelijkbaar en de Porsche Macan Turbo komt in de buurt. Laat je echter ook het criterium prijs meewegen, dan bevindt de Stelvio Q zich op eenzame hoogte, net zoals de bergpas waarnaar hij is vernoemd. Een meer toepasselijke modelnaam had Alfa Romeo niet kunnen kiezen.

TEKST Dick Bosboom

Alfa Romeo Stelvio 2.9 V6 Quadrifoglio
Motor V6, blokhoek 90 graden, twee turbo’s, 2891 cm3, boring x slag 86,5 x 82,0 mm, compressie 9,3:1 Vermogen 510 pk bij 6500 min-1 Koppel 600 Nm bij 2500 min-1 Transmissie achttraps ZF automaat, vierwielaandrijving, zelfsperrend differentieel en torque vectoring Remmen bekrachtigd, geventileerde schijven rondom (keramisch optioneel), diameter voor 390 mm, achter 350 Banden 255/45/20 voor en 285/40/20 achter Afmetingen LXBXH 4702 x 1955 x 1681 mm, wielbasis 2818 mm, tankinhoud 64 liter, gewicht 1830 kg Topsnelheid 283 km/h Acceleratie 0-100 km/h in 3,8 seconden Prijs € 127.750 (NL), € 91.100 (B)

 

 


Tags: , ,
Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Collectie Fords van Den Hartogh te koop

Volgend bericht

Ronkende en zoemende motoren in Nieuwpoort




Uitgelicht

Collectie Fords van Den Hartogh te koop

De complete collectie van het Den Hartogh Ford Musuem in Hillegom wordt verkocht. Bonhams gaat de collectie veilen, op zaterdag...

12 April 2018

Webdevelopment