Laatste nieuws

Alpine A110, alle details

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 7 maart 2017

De nieuwe Alpine is onthuld, in definitieve vorm. Hij heet A110, lees hier alle technische details.

Hij is ontwikkeld op wendbaarheid en lichtheid, net zoals de A110 van toen. En hij lijkt er sterk op, zonder overdreven retro-elementen. Sinds de onthulling in Génève weten we nu alles van hem – behalve hoe hij rijdt, maar dat komt later dit jaar.

Carrosserie en chassis van de nieuwe A110 zijn van gelijmd, genageld en gelast aluminium, waardoor hij slechts 1080 kilo weegt, waarvan 44% op de vooras drukt en 56% op de achteras. Het zwaartepunt ligt laag, voor maximale wendbaarheid op de smalle en bochtige bergweggetjes waar de oude A110 vroeger zo schitterde.

Voorin ligt de tank (45 liter), achterin een 1,8-liter viercilinder turbomotor, goed voor 252 pk aan vermogen en 320 Nm aan koppel, genoeg voor een top van 250 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in slechts 4,5 seconden.

Er kan met de hand geschakeld worden, maar alleen met flippers aan het stuur. De transmissie, met dubbele koppeling en zeven versnellingen, heeft eigen bakverhoudingen, speciaal voor de nieuwe Alpine geselecteerd. Hij heeft één uitlaat, maar Alpine belooft dat er geluid uit komt dat de prestaties van de A110 recht doet.

De bestuurder zal kunnen kiezen uit drie rij-karakteristieken (Normal, Sport, Track), die allemaal invloed hebben op de reacties van motor, transmissie, besturing, stabiliteitscontrole, het uitlaatgeluid en de driver display.

Alpine heeft gezorgd dat ook de aerodynamica state-of-the-art is, de cW-waarde is 0,32, een van de laagste in de wereld der sportauto’s. De onderkant van de A110 is volkomen vlak en eindigt met een diffuser, die mede verantwoordelijk is voor een lage luchtweerstand en een veel betekende hoeveelheid downforce, aldus Renault, dat toevoegt dat een spoiler niet nodig is gebleken.

De wielophangingen bestaan uit dubbele driehoekige draagarmen rondom – keurig! – en hij heeft uiteraard schijfremmen rondom, met aluminium remklauwen van Brembo. De 18-inch lichtmetalen wielen zijn van Fuchs. De kuipstoeltjes – uit één stuk – wegen slechts 13,1 kilo per stuk en zijn ontwikkeld door Sabelt.

De productie begint met de rijk uitgevoerde A110 Première Edition, in een oplage van 1955 stuks – een knipoog naar het jaar waarin Jean Redele het merk Alpine lanceerde. Renault denkt eind 2017 met de levering van de nieuwe Alpine te beginnen, de linksgestuurde Première Editions waren overigens binnen vijf dagen allemaal al verkocht.

In 2018 volgen de ‘normale’ uitvoeringen. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar Renault heeft wel een Franse gecommuniceerd, zijnde € 58.800 voor de Première Edition.

Alpine A110 Première Edition 
MOTOR 1,8-liter viercilinder met turbo VERMOGEN 252 pk bij 6000 min-1 KOPPEL 320 Nm TRANSMISSIE achterwielaandrijving, zeventraps automaat met dubbele koppeling GEWICHT 1103 kilo LxBxH 4178x1798x1252 mm WIELBASIS 2419 mm REMMEN 320 mm schijven rondom TANK 45 liter BAGAGERUIMTE 96 liter voorin, 100 liter achterin BANDEN 205/40R18 (voor), 235/40R18 (achter) TOPSNELHEID 250 km/h 0- 100 KM/H 4,5 sec


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Nieuwe 911 GT3, nu ook met handbak

Volgend bericht

McLaren 720S, fenomenaal




Uitgelicht

Nieuwe 911 GT3, nu ook met handbak

De nieuwste generatie van de Porsche 911 GT3 biedt veel om opgewonden over te doen. Zo is zijn extreem hoogtoerige, atmosferische...

7 March 2017

Webdevelopment