Laatste nieuws

Als zij het doen, mag ik het ook

Ton Roks / 8 januari 2016

Het vertalen van een verhaal van een collega roept altijd een beetje gemengde gevoelens op. Enerzijds ben je blij met het artikel, want anders zou je het immers niet in Octane willen opnemen, anderzijds gaat het verhaal dikwijls over iets wat je zelf graag had willen doen. Zoals met die recordwagen van Renault over Montlhéry rijden of even aan paar rondjes naast zijne driftige hoogheid Block zitten, in Hoonicorn. Maar vrees niet, ik heb de afgelopen twee maanden niet op water en brood gestaan met mijn uitstapjes in de 488 Spider en 570S.

Carrera_Panamericana_PosterHet vertalen van Boyd Harnell’s ooggetuigenverslag van de Carrera Panamericana van 1954 – voor Octane 019, ons extra dikke decembernummer – was niets minder dan een eer en een genoegen. Tjonge wat een verhaal, hij was er als verslaggever bij toen, met een van de eerste motordrive camera’s die de wereld kende, en woonde de race, de bloedigste in de geschiedenis van La Carrera, van begin tot eind bij. Met de koele verteltrant van een beroepsmatig waarnemer doet hij verslag – de aantrekkingskracht van de grote race nog groter makend. Ik heb La Carrera altijd fascinerend gevonden, door de kleurige auto’s, door het duel van de Europese lichtgewichten en V12’s tegen de grote Amerikaanse V8’s, door de lengte en zwaarte van de race, door de magie van dat grote en verre land.

De Carrera Panamericana was waarschijnlijk niet zwaarder dan bijvoorbeeld de 24 Uren van Le Mans – de coureurs lagen ’s nachts gewoon in bed, na goed gegeten en gedronken te hebben, er was veel tijd om te servicen en de dagafstanden waren niet monsterlijk groot. Wat wel groot was, was het risico, door de verraderlijkheid van de wegen en de oncontroleerbaarheid van het publiek. Als tijdreizen mogelijk was, zou ik ogenblikkelijk voor een trip naar La Carrera opteren – als je Boyd’s verhaal gelezen hebt, wil je dat ook. Dus ik hoef waarschijnlijk niet alleen in die tijdmachine te stappen.

Een keer heb ik een dag over diezelfde wegen mogen razen, met een SLS AMG, en iets van die magie geproefd. Mercedes had een evenement in Mexico en ik mocht samen met een aantal collega’s een stuk van het oude parkoers van La Carrera rijden. Helaas reed er een Charger voor me, met twee vervaarlijk uitziende Mexicaanse agenten erin, die als begeleiders optraden.

Voordat we de wegen had bereikt waar in 1954 was geracet, moesten we een stuk over de snelweg. Tot mijn verrassing gingen de agenten in de Charger steeds harder, op een gegeven moment reden ze zelfs 220 km/h. Ik volgde, denkend ‘Als zij het doen, mag ik het ook’. Toen draaide de bestuurder van de Charger een raam open, hij stak zijn arm naar buiten, en……maande me tot passeren, zo snel mogelijk. Heb ik gedaan, 270 op de klok.

Op de Carrera Panamericana (het betekent ‘weg door Amerika’) kwam ik de twee agenten opnieuw tegen, ze reden me voorbij toen ik een foto van de Mercedes nam. Vrij snel verscheen ik weer in hun achteruitkijkspiegel en meteen ging het gas erop in de Charger. Zo hebben we tot de lunch over de oude raceroute geboenderd, zo hard als we durfden, zo hard als we konden, alsof het 1954 was. Tijdens het eten kwam een van de agenten naar me toe. Ik verwachtte dat hij ging zeggen dat het de tweede etappe wat rustiger aan moest, hij keek  zo serieus. Maar bij mijn tafel opende zijn gebruinde gezicht zich onder zijn gitzwarte haren – tot een grote glimlach. ‘This afternoon, we go together again, okay?’


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Geautomatiseerd crashen

Volgend bericht

De gloriedagen van de Targa Florio




Uitgelicht

Geautomatiseerd crashen

Er zijn heel wat mensen in mijn omgeving die opgewonden doen over de zelfrijdende auto. Ik begrijp dat enthousiasme niet...

8 January 2016

Webdevelopment