Laatste nieuws

Antwerp Concours 2016: ’n beste show

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 12 oktober 2016

antwerp-concours-2016-31

In de wereld van de classic cars hecht men aan tradities. Een van die tradities is de derde zondag in september. Traditioneel gereserveerd voor het Antwerp Concours. Dit jaar hadden we het extra onderstreept in de agenda gezet gezien het themamerk van dit jaar, Aston Martin Lagonda. We waren dan ook erg op tijd bij Kasteel Belvedere.

Kijk eens aan, een echte One-77

Kijk eens aan, een echte One-77

Na passage van de slotgracht liepen we zo de overzichtstentoonstelling over het Britse edelmerk in. Te beginnen met een DB4GT Zagato. Niet een uit de originele serie van 19 uit de sixties maar een recreation uit 2000 – wel op het chassis van een DB4GT. Die had ik dan liever in ere gehouden. Maar ja,wie ben ik? De auto werd geflankeerd door een One 77, Aston Martins hypercar. Supercar is te zacht uitgedrukt voor deze creatie van racetechniek en carbon. Vanuit de Orangerie zagen we nog veel meer lekkers in de kasteeltuinen, maar na de koffie eerst terug naar de Aston’s.

Aston Martin DB4GT Zagato (recreation)

Aston Martin DB4GT Zagato (recreation)

De oudste was een Sidevalve Jarvis uit 1924 die we hier enkele jaren geleden het concours zagen winnen. Een schitterend mooie Le Mans uit 1933 is niet te versmaden maar na dat we hem uitgebreid onder de loep hadden genomen, trokken de DB’s toch. Een heel fraaie DB MKII, een prachtige DB4, niet minder als drie in topconditie verkerende DB5 coupe’s en een razend originele DB5 convertible. En dan was James Bond er nog niet eens. De recente en nieuwe modellen kwamen na de middag aan toen hier de Aston Martin Owners Club Belgium Tour finishte. Dit was zo smullen dat we spontaan de lunch zijn vergeten. De aanwezige Lagonda’s waren bijzonder fraai maar er was er maar een uit de tijd dat Aston Martin bemoeienis had met het merk. Zoals u weet kocht David Brown toen hij eigenaar was van Aston Martin ook Lagonda erbij omdat W.O. Bentley, juist ja meneer Bentley zelf,daar een pracht van een zescilinder motor met twee bovenliggende nokkenassen had ontworpen. Aston Martin bouwde enkele kleine series sportieve sedans onder de naam Lagonda zoals de Rapide. Zeer gezochte auto’s dezer dagen.

In de kasteeltuinen was nog een overzicht van Minerva modellen, een Belgisch merk dat in de jaren twintig en dertig auto’s van topkwaliteit bouwde. Maar ja, toen kwam de crisis!!

Een mooie collectie Bristol's

Een mooie collectie Bristol’s

Erg mooi was een collectie Bristol’s, de vliegtuigfabrikant die na de oorlog autofabrikant werd. Het heeft een aantal kunstwerken opgeleverd maar de kostprijs was aanzienlijk dus grote aantallen zijn er nooit gebouwd. De eerste modellen vertoonden veel gelijkenis met BMW’s zoals de 327 en 328. Voor de aandrijving schakelde men later over op motoren van Chrysler. Zo stond hier een Fighter uit 2003 met de V10 motor die we kennen uit de Dodge Viper. In 2011 was er een faillissement maar zoals dat vaker voorkomt is er een herstart geweest en men heeft al een nieuw model laten zien, de Bullit. Hij moet dit jaar nog of anders volgend jaar in productie gaan.

Fraaie - en winnende - Ballot bij de Franse curiositeiten

Fraaie – en winnende – Ballot bij de Franse curiositeiten

In de klasse ‘French curiosities’ zagen we een fraaie Amilcar CGS, een heel originele niet gerestaureerde Bugatti 35A, een George Irat Labourdette en een gerestaureerde Bugatti 23 maar de klasse werd gewonnen door een Ballot GS Park Ward uit 1922.

Fiat met koetswerk van Viotti

Fiat met koetswerk van Viotti

‘Les Couturiers’ of wel de coachbuilders. Fraaie koetswerken van Chapron op een Delahaye 135 chassis waren daar te zien. Een Ansaldo met een koets van Harrington, een Fiat 2100 met coupe carrosserie van Viotti en een erg mooie Volvo Amazon van Jaques Coune maar de winst ging in deze klasse naar een Alvis Speed 20. In 1933 liet de Earl of March er door Mulliner een zeer sportieve carrosserie op bouwen.

Die zie je weinig: een Amazon Cabriolet

Die zie je weinig: een Amazon Cabriolet

‘Red Arrows’: Mille Miglia auto’s van 1947 – 1957. Zeer fraai en kostbaar materiaal zoals de Fiat 1100S Mille Miglia, Alfa Romeo 1900SS, Siata Daina Sport, een heel fraaie Cisitalia 202S Nuvolari die we kennen van de Zoute Rally. De winst ging naar een heel vroege 1948 Ferrari 166 Inter.

Fiat 1100S Mille Miglia naast een Ferrari 166 Inter

Fiat 1100S Mille Miglia naast een Ferrari 166 Inter

Voor het eerst op het Antwerp Cocours waren er Belgische motorfietsen. De prijs ging naar een 1928 Le Mondiale Racing 500 met een JAP motor. Dat merk kennen we in de autowereld natuurlijk als leverancier van motoren aan Morgan voor de vroege driewielers uit de jaren dertig.

Italian GT’s and Supercars from de the 60’s and 70’s: Ferrari, Maserati, Lancia, Lamborghini, de Tomaso, alle merken uit supercar valley waren aanwezig. De jury gaf de prijs aan een Maserati Khamsin. Wij vonden de Maserati 3500 Spider van Vignale heeeel fraai. Maar dat is altijd bij concoursen. De ene jury vindt, dit de andere jury dat.

Bij de Minerva’s ging de fles Cremand de Bourgogne, je wint hier geen bekers, naar een AD 16 Pk met een koets van Mayer Phelpes, een relatief onbekende Britse carrosserier.

Jacques Albers neemt iets lekkers in ontvangst als prijs voor zijn Bristol 401

Jacques Albers neemt iets lekkers in ontvangst als prijs voor zijn Bristol 401

Bij de Bristol’s ging de winst naar Jacques Albers met een 401. Aan die auto zit een mooi verhaal. Deze 401 werd in 1953 nieuw gekocht door de vader van de heer Albers. Hij verdween uit het zicht natuurlijk maar de heer Albers, inmiddels een gekend collectioneur, kwam de auto een tijd terug weer tegen. Hij koocht hem en bracht hem  in de staat zoals zijn vader hem meer dan zestig jaar geleden kocht. Gloednieuw dus. De prijs voor de beste restauratie ging ook naar de heer Albers voor een heel mooie AC Ace met Bristol motor. Een auto die hij ook al heel lang in zijn bezit heeft.

Special Mention of the jury was er voor de Ferrari 250GTE van de heer Alexander die we in Octane al eens voor het voetlicht haalden.Maar bij concoursen gaat het natuurlijk om The Best of Show. Hier had de jury twee keer een Best of Show te vergeven. Een voor het themamerk Aston Martin Lagonda en een voor de rest. Die voor Aston Martin ging naar een 1933 Le Mans Bertelli. De algemeen Best of Show werd een 1952 Siata Daina GS Stabliment Farina van de heer Thybaut. We zagen de auto al eerder een prijs winnen bij de Coppa Classic Days.

Best of Show: Siata Daina GS Stablimenti Farina

Best of Show: Siata Daina GS Stablimenti Farina

Tekst & Foto’s Tiny Verhoeven

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Mooi om jonge liefhebbers kennis te laten maken met vooroorlogse supercar’s

Volgend bericht

Waalre Classic Car Rally: volgend jaar weer




Uitgelicht

Mooi om jonge liefhebbers kennis te laten maken met vooroorlogse supercar’s

Vooroorlogse auto’s, de meeste jongeren hebben daar nu niets me. Ze hebben wel iets met de superauto’s en sportieve...

11 October 2016

Webdevelopment