Laatste nieuws

Antwerp Concours: hoge kwaliteit

Alle reportages / 18 september 2017

‘Best of Show’ Alfa Romeo 1900 Coupe Super Sprint Savonuzzi Ghia 1954. We kennen sterkere ontwerpen van Savonuzzi.

De tweede zondag in september reserveren we al een aantal jaren voor het Antwerp Concours. Nicolas van Frausum beschikt inmiddels over een ruime ervaring als concours- organisator en daarmee lukt het hem om het Antwerp Concours elk jaar weer een stukje te verbeteren. Hierdoor zien we er ieder jaar betere auto’s maar ook vaak heel zeldzame.

De heer en mevrouw Van de Kroft met hun schitterende Alfa Romeo 6C 1750 GT met carrosserie van Castagna uit 1931.

De namen die de diverse categorieën waarin gejureerd wordt krijgen spreken altijd tot de verbeelding. Dit jaar gingen we vooral voor ‘La Storia del Quadrifoglio’ . Een beetje liefhebber weet dan dat Alfa Romeo een hoofdrol heeft in de tuin van kasteel Belvedere. Maar ook in de andere categorieën waren niet te versmaden automobielen te bewonderen. In de categorie ‘Phantom of the Opera’ een aantal vooroorlogse Rolls Royce Phantoms. Daarnaast waren er de klassen ‘Fast and Furious’, ‘GT’s and Sportscars 1950-1960’ en ‘Prewar British Sports & Style’. Onder de noemer ‘Safe, Solid & Reliable’ was er overzicht van 90 jaar Volvo.

Beeldschone Bentley Continental R type 1955

In de categorie ‘Cute, rare & collectable’ zagen zeldzame Fiats, een Deutsch et Bonnet met Panhard motor en ook een Volkswagen Kever van de Zwitserse firma Beutler. De Innocenti C coupé die ons verraste tijdens de Coppa Classic Days stond ook in deze categorie. Om het allemaal nog aantrekkelijker te maken was er een collectie Italiaanse bromfietsen en een kwartet groep B rallywagens, MG Metro 6R4, Peugeot 205 T16, Lancia 037 en een Delta S4.

Deze Tracta Gregoire Sport 1958 won de categorie ‘Fast & Furious’

Het meest zeldzame vonden we echter in de categorie Fast & Furious. Ooit gehoord van een Tracta Gregoire  Sport? Een wonderschone  auto met een carrosserie van Henry Chapron en een viercilinder Hotchkiss motor met compressor goed voor 125 pk. De auto was in de vijftiger jaren zo enorm duur om te bouwen dat de fabriek op ieder exemplaar een verlies boekte van 800.000 FF. Weet niet wat die Franc waard was in die tijd maar het was reden dat er maar een stuk of vier – vijf gemaakt zijn. Deze was in zo’n goede conditie dat de jury besloot om hem als klassenwinnaar aan te wijzen.

Ook de kids zijn ‘in style’.

Wat ons ook aanspreekt in dit evenement is dat elk jaar meer deelnemers verschijnen in kleding uit de tijd van de auto die ze meebrengen. Prachtig! Het werkt sfeerverhogend en de organisator stimuleert het door een prijs uit te loven voor degene die dit het mooiste doet. Over prijzen gesproken, er waren er een dikke twintig te vergeven door de jury maar wat echt telt is natuurlijk ‘Best of Show’.  Hier was besloten dat er een ‘Best of Show’  gekozen zou worden uit de forse collectie Alfa Romeo’s en dat er ook een was voor de auto met de hoogste punten van de jury. En laat dat nou ook een Alfa zijn. Niet apart, want deze collectie was van heel hoog niveau.

Best of Show  La Storia Quadrafoglio  werd de 1931 6C-1750 GT met Castagna body van de heer Van de Kroft. ‘Best of Show Antwerp Concours  2017’ werd  de 1954 1900 CSS Ghia Savonuzzi : een topauto, we zagen hem op andere concoursen al  eens een prijs meenemen. De tweede zondag in september volgend jaar is al gereserveerd.

Winnaar van de ‘Longest Distance’ award. De eigenaar kwam vanuit Duitsland met deze Bentley naar Wijnegem. De auto is een reisje echter niet vreemd. Hij werd nieuw verkocht in Zuid Afrika.

Armstrong Siddely Hurricane 1946, winnaar in de categorie ‘travelling in style’.

Veel belangstelling voor deze Midland bij de presentatie voor de jury.

 

Tekst & Foto’s Tiny Verhoeven


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Een metafoor voor doelloos en stuurloos zijn

Volgend bericht

Classic Gelderlandrit, het stokje is doorgegeven




Uitgelicht

Een metafoor voor doelloos en stuurloos zijn

Rechtvaardigheid, ik blijf daar heel gevoelig voor. Waar dat vandaan komt? Geen idee. Maakt dat een beter mens van je? Nee,...

15 September 2017

Webdevelopment