Laatste nieuws

Antwerp Concours, lekker autofeestje

Alle reportages / 28 oktober 2018

1953 Maserati A6 GCS Fantuzzi

Voor de veertiende keer een lekker autofeestje in deze Belgische stad. We komen er altijd graag, mooie wagens, goede koffie en andere drankjes en een lekkere ongedwongen sfeer. Ook zijn we altijd benieuwd naar de categorieën die organisator Nicolas van Frausum bedacht heeft. Thema dit jaar was ‘La Magia Del Tridente’. Kan niet anders zijn natuurlijk dan Maserati. Mooi merk met een grote historie maar ondoenlijk om een compleet overzicht bij elkaar te krijgen. Toch een dikke dertig exemplaren om een aardig overzicht te creëren. Allemaal van na de oorlog, dus helaas is  een roemrucht deel van de geschiedenis onbelicht gebleven. Jammer, maar u hoort ons niet klagen want met wat er wel was werd een aardig beeld geschetst van hetgeen deze fabrikant gepresteerd heeft.

‘Driving in Style’ Talbot Lagot T26 Record

Maar er was meer ‘Les couturiers 1930’ bracht ons een aantal creaties van koetswerkhuizen uit de dertiger jaren. Hadden we toch ons portie prewar materiaal. Mooi aangevuld met ‘Driving in Style in the Fifties’. Een Talbot Lago T26 en een fraaie Lancia Aurelia B53 coupe door Allemano maar ook een niet te versmaden Alvis TC 108. ‘Brave Little Mille Miglia Cars 1000 cc’ bracht een paar superleuke Fiats Topolino voor het voetlicht maar ook een heel leuke Alpine A106.

Made in Belgium: 1968 Apal Horizon Coupe. Op basis van Porsche 914

De groep ‘Made in Belgium’ herinnerde ons er met de tentoongestelde TR2 aan dat Triumph ooit wat geassembleerd heeft in België. Een trio van drie Apal’s was bekendere geschiedenis natuurlijk zoals ook de MG B Berlinette van Coune.

Lotus en Porsche 70 jaar

Lotus en Porsche vieren dit jaar ook een feestje om dat ze elkaar al zeventig jaar ontmoeten in de autosport: een paar fijne Porsche’s waaronder een 356A Carrera en een 935 samen met onder meer een Lotus Cortina en een 23B.

Citroen 2CV Sahara 4×4 met twee motoren

Citroën heeft dit jaar ook iets met zeventig. In 1948 zag de 2CV het licht maar de oudste hier was een 425 cc exemplaar uit 1954. Onze voorkeur ging uit naar de Sahara. U weet wel eentje met een extra motor achterin. Op die manier kreeg je een Eend met 4X4.

Winnaar van de Publieksprijs BMW M1 1980

Bij BMW werd herdacht dat het veertig jaar M series maakt. Lekker spul allemaal maar de voorkeur van het publiek ging hieruit naar M1 uit 1980, die winnaar werd van de publieksprijs. Hij kreeg geen prijs, maar niet onvermeld mag een heel vroege creatie van Carlo Abarth blijven, een 204. Ooit nieuw verkocht in Zweden waar het 1100 cc motortje zijn best heeft gedaan in de daar populaire ijsraces. De rondvliegend spikes hadden de achterbody aardig vernield maar met veel vakmanschap en geduld was er weer een fraaie automobiel van gemaakt. Eigenlijk een beetje ons favorietje. Maar ja, wij waren niet de keuzeheren. Men geeft hier altijd tweemaal een ‘Best of Show’ prijs. Eenmaal voor het themamerk en een voor de overige.

Best of Show: Lancia Astura Pininfarina uit 1938

Een prijs waar we van gecharmeerd zijn: Best period outfit. De familie Deroost kwam zo met een Sunbeam Alpine 1955 naar het Antwerp Concours

Best of Show is natuurlijk waar het om gaat. Bij de Maserati’s werd deze titel toegekend aan de oudste Maserati aanwezig, de A6 1500 Pininfarina coupe. Als ‘Best of Show’ bij de overige deelnemers werd door de jury gekozen voor de 1938 Lancia Astura Serie 4 met een carrosserie van Pininfarina. Mooi eerbetoon aan deze Italiaanse grootmeester dat beide Best of Show automobielen aan zijn brein zijn ontsproten. Het was weer een fijn dagje autofeest op Kasteel Belvedere. Benieuwd naar het derde lustrum volgend jaar!

Tekst & Foto’s Tiny Verhoeven

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Een waaier aan (ontbrekende) genoegens

Volgend bericht

Waalre Classic Car Rally




Uitgelicht

Een waaier aan (ontbrekende) genoegens

Je kon erop wachten, Jaguar gaat een serie elektrische E-types bouwen. Op Pebble Beach werd de Zero onthuld – na een gastoptreden...

23 October 2018

Webdevelopment