Laatste nieuws

Aston Martin Vantage: uitdagende schoonheid

Alle reportages / Nieuwe auto's / Slider / 11 april 2018

Met de Vantage heeft Aston Martin een illustere naam hoog te houden. De nieuwe verzet de bakens fors. Hij is meer een volbloed sportwagen dan al zijn voorgangers. Hij werpt de concurrenten die hij vroeger liever uit de weg ging, vol overtuiging ‘n handschoen toe.

‘Vantage’, de naam is nergens op het welgevormde aluminium plaatwerk te vinden, maar het is duidelijk dat er een Aston Martin met serieus sportieve intenties aankomt. De hongerige muil, de opvallende diffuser, de gespierde flanken en het uitlaatgeluid spreken boekdelen: dit is een machine die barst van het zelfvertrouwen en voor geen enkele concurrent opzij gaat. Met deze auto gaat het Britse merk dan ook de strijd in het WEC aan, met het lime green van de allereerste Vantage persfoto’s als racekleur.
De laaggeplaatste grille naar voorbeeld van de Vulcan vraagt enige gewenning – mede afhankelijk van de kleur die je voor je Vantage hebt gekozen – maar de nieuwe Aston is een bloedmooie auto, met plaatwerk dat net zo strak om zijn techniek spant als een lycra outfit om het lijf van een sporter. ‘British, handmade and beautiful’, dat is wat Aston Martin wil zijn en dat is wat je terugziet in niet alleen de DB11, maar nu ook in de Vantage.
We reden hem in het zuiden van Portugal, op de openbare weg en ook op het circuit Portimão, waar we zijn potentieel volledig mochten benutten. Geen chicanes, het was even de lijnen verkennen met een instructeur, en daarna in je eentje feestelijk je gang gaan.

Onder de motorkap ligt de potente 4,0-liter twinturbo V8 die we al kennen van de Mercedes-AMG GT, echter met een eigen afstemming. De geheel lichtmetalen achtcilinder levert een vermogen van 510 pk. Het koppel is meer dan genoeg om het gaspedaal op elk gewenst moment als adrenaline-injector te laten functioneren: 685 Nm tussen de 2000 en 5000 toeren.
De nieuwe Vantage lanceert zichzelf in 3,6 seconden van 0 naar 100 en bereikt een top van 314 km/h. De soundtrack is schitterend, Aston Martin is niet voor de diepe en donkere bassen gegaan zoals AMG met deze motor, maar voor een hoger frequentiebereik, beter bij het Britse karakter van de Vantage passend. Reken erop dat hij buitengewoon opwindend klinkt, venijnig en agressief zelfs als je hem op zijn staart trapt, dan schop je letterlijk het beest in hem wakker. Daar staat tegenover dat hij zich ook met enige mate van decorum weet te gedragen, als je gas mindert en/of vroeg opschakelt bedaart hij onmiddellijk. Als je hem in zijn sportiefste modus rijdt, laat hij ook van die fijne plofjes en knalletjes horen bij het terugschakelen, maar enigszins gedecideerd, je denkt niet dat iemand het vuur op je heeft geopend, zoals bij sommige concurrenten het geval is.
Het vermogen wordt naar de achteras gevoerd via een kevlar aandrijfas, keurig ondergebracht in een aluminium torque tube tussen motor en het differentieel, direct waaraan de achttraps automaat van ZF is bevestigd. Er komt overigens ook een handbak voor de Vantage beschikbaar, met zeven versnellingen waarvan een dogleg I. “De Vantage is een serieuze sportauto, en die moet je met een handbak leveren, reken er dus maar op dat die komt”, aldus Aston Martins vicepresident Marek Reichmann.

Het koppel is meer dan genoeg om het gaspedaal op elk gewenst moment als adrenaline-injector te laten functioneren

Voor een sportwagen met een snelheidsbereik boven de 300 km/h is aerodynamica heel belangrijk en dat Aston Martin zijn huiswerk heeft gedaan, is de Vantage goed aan te zien. Hij heeft vóór een fikse splitter om een luchtstroom onder de auto door te creëren, niet alleen om daar waar nodig koellucht te leveren, maar ook om de diffuser achter te ‘voeden’ met een zo min mogelijk ‘vervuilde’ stroom. De beplating van de bodem en de diffuser zijn zodanig gevormd dat de gewenste onderdruk (en daarmee downforce) niet door de turbulentie van de 20-inch achterwielen wordt verstoord. In de voorschermen zijn op smaakvolle wijze ‘kieuwen’ aangebracht waarlangs de overdruk in de voorste wielkasten kan wegvloeien. Aerodynamische ‘lift’ wordt daardoor volledig geneutraliseerd, bij 120 mph (192 km/h) genereert de Vantage zelfs 77 kilo neerwaartse druk, aldus Aston Martin.

Het is een ras-sportwagen, er zijn niet veel kilometers nodig om dat vast te stellen. De ergonomie is keurig voor elkaar, het meubilair laat niets te wensen over en het is niet moeilijk een goede en strijdklare zitpositie te vinden. Het stuurwiel is dik en ligt lekker in de hand, het is afgeplat aan de onderzijde, waarvan niet iedereen een fan is. In de praktijk vond ik het heel fijn sturen, het verhoogt je snelheid en grip erop in bepaalde situaties, waardoor je het gretige instuurgedrag van de Vantage nog beter kunt uitbuiten. Met 2,4 omwentelingen tussen de uiterste standen is de (elektrisch bekrachtigde) besturing snel en direct, hij voelt bovendien mooi vlezig aan en de feedback is zodanig hij zich met de beste in deze klasse kan meten.

Je hebt rechts op het stuur een knop waarmee je uit drie standen voor de aandrijflijn kunt kiezen en links een met drie karakteristieken voor de elektronisch gestuurde dempers. Alle combinaties zijn mogelijk. De kalmere GT-stand van de DB11 zie je bij de Vantage niet terug, die begint altijd meteen met Sport, gevolgd door Sport+ en Track, welke laatste het agressiefst is – de Aston Martin gaat dan voor de volle 100 procent ten aanval. Afhankelijk van je keuze stellen de dempers zich strikter op, wordt de gasrespons versneld, krijgt de besturing meer gewicht, wordt de soundtrack van meer knallen en plofjes voorzien, bemoeit de tractiecontrole zich minder met P Zero’s en doet de stabiliteitscontrole een stapje terug (hij kan helemaal uit). Ook de werking van het elektronische sperdifferentieel (E-diff) en de Dynamic Torque Vectoring worden aan een meer dynamisch weggedrag aangepast.

De afstemming van de Vantage is gedaan door Matt Becker, de veelgeprezen chassis-ingenieur die bij Lotus is weggekaapt, en hij heeft andermaal vakwerk geleverd. Al zijn systemen werken perfect samen, je voelt je dan ook onmiddellijk thuis in de Vantage, hij geeft veel vertrouwen en je stuurt hem ondanks zijn 1530 kilo leer gewicht relatief gemakkelijk over een bochtig bergparkoers. Er heeft geen eigenschappen die je dwingen je gedrag aan hèm aan te passen – hij doet precies wat jij wilt, is vooral een scherpe strijdmakker in je gevecht met het asfalt, die aan minder dan een half woord genoeg heeft.

De Vantage is een serieuze sportauto, en die moet je met een handbak leveren, reken er dus maar op dat die komt

In de stand Sport+ en zeker Track zijn de schakelacties en de reacties van de V8 zo krachtig – bijna bruut soms – dat de achteras kleine stapjes opzijzet en je de Pirelli’s een fractie grip voelt verliezen. Bij het uitaccelereren van bochten kun je echt merken dat het E-diff voor je aan het werk is. Dat alles geeft je een ongekend directe connectie met het onderstel, wat vooral komt doordat de achteras rechtstreeks aan het chassis is bevestigd, dus niet met rubberen bussen die als een dempend kussen fungeren. Mede daardoor is de Vantage een uitgesproken rijdersauto. De werking van het levendige chassis en E-diff en ook het gevecht van de banden om grip worden niet volledig weggemoffeld onder een deken van elektronica, maar mogen goed waarneembaar bijdragen aan de sensaties die de Vantage levert. Dat uiteraard binnen bepaalde veiligheidsgrenzen. Als je van betrokkenheid bij de techniek houdt, word je door deze Aston Martin royaal verwend. Niet alle wilde en spannende randjes zijn weg gepolijst ter wille van de koele perfectie die sommige concurrenten verkiezen – en dat geeft de Vantage een fikse dosis eigen karakter.
Ook op het circuit is hij een sensatie. De stalen remmen toonden zich uitstekend tegen hun taak opgewassen, de bewegingen van de carrosserie werden heel ferm onder controle gehouden, en je voelde uitstekend wat de banden ondergingen. Bochten die ik te snel in leek te gaan, waarvoor de voorbanden me met een tikje onderstuur begonnen te waarschuwen, kon ik tot mijn aangename verrassing toch keurig op de ideale lijn nemen door een tikje gas te geven, waardoor het E-diff op slot en de Dynamic Torque Vectoring aan de slag gingen.

Het meest verrassend was de afstemming van veren en demping. Ik kende Portimão niet goed, maar al na een rondje of vijf wist ik ongeveer hoe de laatste twee bochten vlak voor het rechte stuk, Sagres en Glap, goed te nemen. De snelheid bij de exit van Glap lag rond de 180 km/h en aan het einde van het rechte stuk prijkte er 250 kilometer in het instrumentarium van de Vantage, alvorens ik (heel bijtijds) in de remmen ging. Wat vooral verbaasde, was hoe de Aston zich gedroeg bij het uitkomen van Glap, waar het asfalt heel hobbelig is. Zodanig zelfs dat, als je daar vol gas doorheen komt, de uitgaande veerbeweging in menige auto genoeg kan zijn om hem zo heftig te destabiliseren dat hij naar spectaculair in de grindbak belandt. De Vantage gaf daar echter geen krimp, absoluut excellent.

Hij laat van die fijne plofjes en knalletjes horen, maar gedecideerd, je denkt niet dat iemand het vuur op je heeft geopend

Aston Martin moet een ‘disruptive brand’ worden, in meerdere topsegmenten, zei CEO Andy Palmer tijdens het afsluitende diner aan de Algarve. Hij noemde de merken wier relatieve rust hij gaat verstoren met naam en toenaam: Porsche, Ferrari, McLaren, Bentley en Rolls-Royce. Die laatste twee zullen het overigens niet met Aston Martin maar met Lagonda aan de stok krijgen.
Hoewel Palmer motorenleverancier Mercedes niet noemde, behoort de AMG GT S (522 pk, € 181.888) zeker tot de toonzettende competitie, samen met de Porsche 911 Turbo (540 pk, € 218.200) en ook de GT3 (500 pk, € 228.100). Voorheen bleef een V8 Vantage op die auto’s in dynamisch opzicht achter en moest hij zich vooral positief zien te onderscheiden door zijn grotere schoonheid en Britishness. Die tijden zijn nu voorbij – de nieuwe Vantage is een eersteklas sportauto en kan zijn tegenstrevers in alle opzichten prima partij geven.
Wees gerust, hij heeft door de andere afstemming en verpakking van de Duitse V8 zeker niet aan Britishness ingeboet – en die ‘beauty’ is er nog steeds volop.
TEKST Ton Roks

Aston Martin Vantage
Motor V8 met twee turbo’s, 3982 cm3, compressie 10,5 : 1 Vermogen 510 pk bij 6000 min-1 Koppel 685 Nm tussen 2000 en 5000 min-1 Specifiek vermogen 128,1 pk/liter Specifiek gewicht 3,0 kg per pk Transmissie achterwielaandrijving met sper (E-Diff), transaxle achttraps automaat (ZF) Remmen geventileerde schijven rondom, vóór 400 mm met zes zuigers per klauw, achter 360 met vier zuigers Maten LxBxH 4465 x 1942 x 1273 mm, wielbasis 2704 mm, tankinhoud 73 liter, kofferruimte 364 liter Gewicht 1530 kilo (droog), 50 % voor, 50 % achter Banden Pirelli P Zero, 255/40ZR20 voor en 295/35ZR20 achter Acceleratie 0 – 100 3,6 sec. Topsnelheid 314 km/h Gemiddeld verbruik 1 op 9,5 Uitstoot CO2 245 g/km Prijs € 228.033


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Natürlich, Herr Roks

Volgend bericht

Collectie Fords van Den Hartogh te koop




Uitgelicht

Natürlich, Herr Roks

Er zijn twee autofabrikanten die bijzonder actief en genereus zijn met hun klassieke erfgoed: Mercedes en Alfa Romeo....

5 April 2018

Webdevelopment