Laatste nieuws

Audi RS3: nog steeds type ‘strak en hard’

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 7 september 2016

Audi RS 3 Sportback

Hij is eventjes de krachtigste hete hatchback geweest, maar die titel heeft hij moeten afstaan aan de Mercedes-AMG A45. Maakt niet uit, de RS3 is en blijft een geweldige cross-country machine.

Audi RS 3 Sportback

Het hoogtepunt van de RS is natuurlijk die vijfcilinder met turbo voorin; de liederlijke roffel en het werklustige karakter zijn formidabel, om maar niet te spreken van de 367 pk en een koppel van 465 Nm, dat vrij vroeg paraat is. Gek genoeg ervaar je hem als minder spectaculair dan de viercilinder van de Golf R, die onderin explosiever is. De vijfpitter van de Audi doet er een fractie langer over om uit te halen en heeft een wat romiger karakter, hij smeert zijn kracht iets harmonischer uit, wat minder sensationeel is, maar wel bij de auto past.

Audi RS 3 Sportback

Het Haldex vierwielaandrijfsysteem heeft voortaan zijn multi-platenkoppeling in de achteras zitten, voor een betere gewichtsverdeling, en het kan nu 100% van de aandrijfkracht naar achteren gidsen. Het effect daarvan is echter vrij gering. In tegenstelling tot wat ik verwachtte laat de RS3 zich niet met een licht zetje en een dot gas in overstuur brengen en houden – je moet hem bruter aanpakken en ook dan nog is het overstuur moeilijk vast te houden. Hij is nog steeds van het type ‘strak en hard’ en voor dat laatste moet zijn bestuurder zich focussen op het vermijden van onderstuur, dat hem nog steeds plaagt, vooral als het wegdek nat is. De RS3 stuurt dan weliswaar goed in, maar zodra je gas geeft – om lekker hard de hoek uit de sprinten – verliezen de voorwielen hun grip en het duurt vervolgens een fractie te lang voordat het vierwielaandrijfsysteem zo veel koppel naar de achteras stuurt dat daar een instuur-effect ontstaat. Er rest je dan weinig anders dan gas los te laten. Het viel me op dat de RS3 voor bredere banden heeft dan achter, als een van de zeer weinige auto’s, en Audi heeft daar vrijwel zeker voor gekozen om te helpen het onderstuur te verminderen.

Op droog wegdek ligt hij formidabel goed op de weg, met enorm veel tractie en grip en een karakter dat langdurig neutraal is. Het vierwielaandrijfsysteem slaagt er dan uitstekend in het koppel ongemerkt precies goed over de vier wielen te verdelen. Je merkt eigenlijk alleen iets van een grote verplaatsing naar de achteras als de weg nat is – en in niet te korte bochten. Wegligging en weggedrag zijn per saldo veel meer zeer effectief dan sensationeel: de kick komt vooral na de bocht, door de exitsnelheid.

Ten opzichte van zijn voorganger is hij 55 kilo lichter en hij accelereert van 0 naar 100 in 4,3 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h, maar je kunt dat laten uitschakelen en dan zou de RS3 280 halen. Er was kritiek op de voorganger vanwege zijn bonkige onderstel. Het is nu niet meer ongenadig hard, maar nog steeds aan de stevige kant en alleen onplezierig op heel slechte wegdekken.

Audi RS 3 Sportback

Hoewel de nieuwe RS3 een vooruitgang is ten opzichte van de vorige – geen grote overigens – worstelt hij met het probleem dat hij met een paar potige tegenstanders te maken heeft. Dat probleem wordt uitvergroot door zijn pittige prijs. Hij is niet zo spectaculair als de hard core en vijf mille minder dure Mercedes-AMG A45. Dat is een verschil waarover wellicht nog heen te stappen is, maar dat ligt moeilijker bij de 18 mille die Volkswagen minder vraagt voor de Golf R, die weliswaar niet zo veel vermogen biedt als de RS3, ‘slechts’ 300 pk, maar die ook vierwielaandrijving heeft. De Golf R is bovendien een zeer getalenteerde hete hatchback, die fijner rijdt en als entertainer de spijker net iets beter op de kop slaat dan de Audi. Op papier is de Golf minder snel, maar in de praktijk…. En dan is er nóg een tegenstrever, de machtige Ford Focus RS, met 350 pk, vierwielaandrijving en voor 50 mille mee naar huis te nemen. Onderstuur komt in zijn boekje niet voor, hij klinkt ook goed, is bloedsnel en zijn aandrijfsysteem weet beter dan dat van de RS3 de nadruk op achterwielaandrijving te leggen. Als entertainer geeft hij de RS3 zonder meer het nakijken.

Audi RS 3 Sportback

Een beetje pech dus, voor de RS3, dat hij het tegen zulke kanjers moet opnemen. Het is een geweldig snelle cross-country machine, dat zeker, maar hij heeft weinig te bieden dat zijn grote prijsverschil kan waarmaken. Hij heeft een geweldige aandrijflijn, die met een wat spannendere afstemming nog beter tot zijn recht zou komen. En wellicht ook in een ander type carrosserie, in een segment waar de concurrentie niet zo groot is. Dat gaan we heel binnenkort meemaken, want dan rijden we de TT RS.

Audi RS 3 Sportback

MOTOR vijfcilinder met turbo, 2480 cm3 VERMOGEN 367 pk bij 5550 min-1 KOPPEL 465 Nm bij 1625-5300 min-1 TRANSMISSIE vierwielaandrijving, zeventraps DSG REMMEN bekrachtigd, geventileerde schijven rondom, voor 370 mm, achter 310 mm BANDEN 255/30/19 voor; 235/35/19 achter AFMETINGEN LxBxH 4343x1800x1411 mm, wielbasis 2631 mm, tankinhoud 55 liter, gewicht 1595 kg TOPSNELHEID 250 km/h 0- 100 KM/H 4,3 sec PRIJS € 68.900 (NL), € 53.780 (B)


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

‘De tijd dat de autowereld alleen voor mannen was, is er niet meer’

Volgend bericht

Nissan GT-R: driften met meer dan 300 km/h




Uitgelicht

‘De tijd dat de autowereld alleen voor mannen was, is er niet meer’

Ze krijgt liever een jerrycan vol benzine dan een flesje parfum en ze verkoopt geen auto die ze niet zelf gereden heeft....

11 August 2016

Webdevelopment