Laatste nieuws

Audi TT RS: leuker zonder labrador

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 22 september 2016

 

Audi TT RS Coupé und TT RS Roadster

De nieuwe Audi TT RS is de snelste ‘TeeTee’ ooit. Beter nog; het is de lichtste TT RS tot nu toe. Groot is het gewichtsverschil niet, maar het feit dat de TT RS de meeste kilo’s aan de voorkant is verloren, weegt zwaar mee.

Om het gewichtsverschil direct duidelijk te maken heb ik de volgende afbeelding gemaakt. Bij het maken ervan zijn geen (huis)dieren gekwetst.

gewichtsverschil_audi_tt_rs-kleinjpg

Zoals je kunt zien is de TT RS anno 2016 een (gezonde) volwassen labrador aan gewicht verloren, boven de vooras en uit het zicht van de bestuurder. Een belangrijke plek. Er verdwenen geen honderden kilo’s, wel 26. Dat lijkt weinig, maar zonder labrador stuurt de TT RS aanzienlijk scherper dan z’n voorganger, zo ondervonden we op het Spaanse circuit van Jarama en de wegen rondom het parcours. In de bochten waar de vorige versie onderstuur zou vertonen, bleef de nieuwe TT RS koersvast. Een mooi bewijs dat in veel gevallen minder (gewicht) toch meer is – meer rijplezier om precies te zijn.

Audi TT RS Coupé

Audi bereikte de genoemde gewichtsbesparing door het onderblok van de nieuwe TT RS niet van ijzer maar van aluminium te maken. Dat leverde meteen de grootste winst op, namelijk 18 kg. Meer winst werd behaald door de carterpan uit een stuk magnesium te drukken en door de krukas lichter te maken. Overigens is de TT RS in z’n geheel 35 kilogram lichter dan z’n voorganger, al moest die uitgave van de TeeTee het ook met 60 pk minder doen.

Audi TT RS Coupé

De nieuwe TT RS doet het met 400 paarden in totaal en een trekkracht van 480 Nm, al vanaf 1.750 toeren per minuut. Dankzij quattro-vierwielaandrijving en de zeventraps DSG-transmissie kan het vermogen en koppel garant staan voor acceleratietijden waar de net-geen-supercars rode wangetjes van krijgen. Zo lukte het me om met behulp van de launch control de TT RS in slechts 3,6 seconden (Audi geeft 3,7 tellen op) naar de 100 km/u te lanceren, om ‘m vervolgens in veel minder dan de helft van de tijd weer af te remmen naar 0 km/u. Met dank aan de (optionele) keramische remschijven ter grootte van de Big Americans van Dr. Oetker.

Audi TT RS Coupé

En om het verhaal af te maken: auto’s als de Cayman GT4 (ruim 170 kg lichter) en de BMW M4 (31 pk meer) zullen op de sprint vanuit stilstand naar de 100 km/u hun meerdere moeten erkennen in de TT RS. En dus verdient deze Audi ReSpect.

Audi TT RS Coupé

Daarnaast krijgt ie een grote ‘like’ voor de opwindende geluiden die er onder de motorkap ontstaan en vervolgens de twee vuistdikke uitlaten verlaten. De vijfcilinder waarmee de TT RS is uitgerust, heeft een geweldige soundtrack, ongeacht je de auto met of zonder sportuitlaat bestelt. Het geluid is onmiskenbaar vijfcilinder – ruig, diep, vol en brutaal – en heeft een vleugje V10. Soms wat té brutaal naar mijn smaak, maar je kunt met een knop op de middenconsole de vlinderkleppen in de uitlaat bedienen en de vijfpitter de mond snoeren, totdat je het dorp bent uitgereden. Daarna mag je jezelf weer trakteren op de greatest hits van Audi’s Internationale Motor van het Jaar (de vijfcilinder kreeg deze titel zeven keer op rij) én het alleszins vermakelijke weggedrag van de Audi TT RS.

Audi TT RS Coupé

De nieuwe Audi TT RS is verkrijgbaar vanaf 87.900 euro. Voor dat bedrag krijg je de Coupé. Tel je minimaal 90.900 euro neer, dan levert Audi je een TT RS Roadster.

Tekst Tim Roks

 

 

 


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

SLS Classic maakt vrienden

Volgend bericht

Mazda MX-5 in Tokio




Uitgelicht

SLS Classic maakt vrienden

De SLS Classic staat al jaren heel hoog op de bucketlist van de fervente historische-rallyrijder. Het maximum aantal deelnemers...

18 September 2016

Webdevelopment