Laatste nieuws

Beschaafde broer met vleugje bravoure

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 23 november 2016

16C107_089_D285581

Er staat AMG op en hij heeft 421 pk. Is de E43 4Matic een echte AMG of doet hij alsof?

Als je een grote Mercedes-AMG wilt, droom je natuurlijk van een V8. Die krijg je niet in de E43 4Matic, hij vormt namelijk niet de hoogste trede op de E-ladder van AMG, dat is de E63 met zijn schitterende 621 pk twin-turbo V8. Met 421 pk en de badge AMG is de E43 echter wel een auto met een belofte. Trek zijn motorkap open en je ziet dezelfde V6 als in andere AMG’s met ‘43’ op de staart, echter lichtelijk opgekieteld. Dankzij grotere turbo’s, een hogere laaddruk en aangepaste software levert hij de reeds genoemde 401 pk, wat 35 méér is dan in de C-klasse met dezelfde motor. Hij ontwikkelt ook een iets hoger draaimoment van 520 Nm.

16C401_104

De zescilinder is gekoppeld aan een 9G-Tronic automaat met  negen verzetten, om je zowel het maximale tempo als de maximale spaarzaamheid te bieden. Met zo veel versnellingen wil je niet zelf schakelen, de toerenval is zo gering dat je geen idee hebt in welk verzet je rijdt en hoeveel tikjes je terug moet, dus laat je dat maar aan de automaat over, die er heel handig in is. Mocht je zelf even willen proberen of je het meesterschakelbrein van de AMG kunt aftroeven, dan kan dat: er zitten flippers aan het stuur.

De E43 heeft vierwielaandrijving, met de nadruk op de achterwielen, daar gaat doorsnee 69% van het aandrijfkoppel heen. Hij kan dankzij zijn uitstekende tractie in 4,6 seconden naar 100 sprinten en haalt een (begrensde) top van 250 km/h.

16C107_046

Al meteen tijdens de eerste kilometers wordt duidelijk dat de E43 zich van zijn nog gespierdere broeders wil onderscheiden met een grotere dosis beschaving. Hij trekt een stevige sprint, maar niet zo mirakels hard als we van andere AMG’s gewend zijn, en hij doet dat met minder branie en spektakel dan de achterwielaandrijvers van hetzelfde huis. Dat kun je jammer vinden, maar ik kan me ook kopers voorstellen die zich verheugen in de grote verfijning waarmee de E43 zijn diensten aanbiedt. Je moet er overigens mee oppassen – je gaat gemakkelijk veel harder dan je denkt.

De V6 hangt prima aan het gas en produceert een zacht gerommel op de achtergrond, en meer mag je eigenlijk niet willen. Mercedes heeft toch niet voor niets veel geïnvesteerd in een cockpit die een oase van rust is? Een overtuigende AMG is deze E43 niet, daarvoor is het een onvoldoende brute presteerder, bevat zijn soundtrack te veel Vivaldi en te weinig Ritchie Blackmore, en presenteert hij zich te braafjes. Het ontbreekt hem aan een royale dosis bravoure, en is dat niet een hoofdkenmerk van een echte AMG?

16C107_116

Hij rijdt uitstekend, is snel en comfortabel en foolproof. Speels is het weggedrag niet, de afstemming van de ingenieuze luchtvering en demping leiden er samen met de vierwielaandrijving toe dat hij vooral zeer rustig en stabiel is. Alleen met extreme commando’s met stuurwiel en gaspedaal kun je zijn equilibrium (eventjes) verstoren. De E43 AMG is dan ook veel meer een uitstekende reisgezel dan een verhitte playmate.

16C107_004

Het interieur is een uitnemende omgeving om in te verblijven, met een prachtige afwerking en een scala aan innovaties zoals een ultrabreed panorama display in het dashboard en aanraakgevoelige knoppen op het stuurwiel, die net zoals het scherm van een smart phone heel sensitief zijn en reageren op horizontale en verticale vingerbewegingen. Het enorme scherm versterkt de indruk in een auto te rijden die qua noviteiten op pole position staat. Het laat een enorm brede navigatiekaart zien, wat er puik uitziet, maar echter weinig tot niets bijdraagt aan de functionaliteit van het navigatiesysteem zelf – dat zou eerder gediend zijn met een hoog scherm (zoals het dwarsgeplaatste in een Tesla) dan met een breed.

16C107_001

Wie wil, kan zich in de AMG E43 laat helpen door een keur van systemen die je voorbereiden op het autonome rijden, zo dat er ooit gaat komen. Die zijn echter vrij conservatief afgestemd (lees: veilig) waardoor ze je, indien ingeschakeld, tot een van de voorzichtigste automobilisten op de weg maken.

16C107_026

Dat is ook het geval bij de automatische cruise controle, die zich vanzelf aanpast aan de vigerende snelheidslimiet. Als je vanuit een gebied met maximaal 120 km/h de trajectcontrole op de A2 inrijdt, waar 100 de limiet is, vertraagt de E43 automatisch naar die 100. Hij kiest dan helaas niet voor de GPS-snelheid maar voor die op de meter, wat ongeveer 96 km/h ‘echt’ is. Je bent daardoor accuut de traagste automobilist op de A2, temeer omdat de meest ervaren bestuurders weten dat je binnen die controlezone pas bekeurd wordt bij 103, wat op de meeste snelheidsmeters rond de 107 is. Als je het (uitschakelbare) systeem de dienst laat uitmaken, ga je zo langzaam dat je het imago van AMG geen beste dienst bewijst. Ik kan me rijders voorstellen die zich in de zevende hemel wanen als ze omringd worden door dergelijke technieken, maar of ze nu zo’n geslaagde combinatie vormen met een AMG? Ik zou in zo’n geval voor een andere E gaan.

Hoe dan ook, de AMG E43 4Matic ziet er goed en stijlvol uit, hij is snel en comfortabel, zijn interieur is een traktatie en je je kunt er geweldig goed grote afstanden mee afleggen – in fiks tempo. Maar een volbloed AMG is het niet.

Tekst Ton Roks

16C107_035

MERCEDES-AMG E43 4MATIC
MOTOR V6 met twee turbo’s, 2996 cm3 VERMOGEN 401 pk bij 6100 min-1 KOPPEL 520 Nm tussen 2500 en 5000 min-1 TRANSMISSIE vierwielaandrijving, negentraps 9G-Tronic automaat REMMEN bekrachtigd, geventileerde schijven rondom BANDEN 245/35/20 voor en 275/30/20 achter AFMETINGEN LxBxH 4923x1852x1468 mm, wielbasis 2939 mm, gewicht 1740 kg TOPSNELHEID 250 km/h 0- 100 KM/H 4,6 sec PRIJS € 101.595 (NL), € 79.497 (B)


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Toyota goes rock and roll

Volgend bericht

De Opel Kadett Rallye komt uit Boxmeer




Uitgelicht

Toyota goes rock and roll

Toyota is het kennelijk beu om saai genoemd te worden. De GT86 heeft onvoldoende aan dat imago kunnen veranderen, vandaar...

22 November 2016

Webdevelopment