Laatste nieuws

Blijvend plezier met Quaife

Alle nieuwsberichten / 29 januari 2018

Ford heeft een nieuwe optiepakket voor de Focus RS geïntroduceerd, waartoe een mechanisch sperdifferentieel van Quaife op de vooras behoort. Wordt het daardoor een nog aantrekkelijker feestbeest? Voordat we op die vraag antwoord geven, eerst wat meer info over het pakket. Daar zitten ook in een matzwarte kleur voor het dak, de spiegels en de achterspoiler, waarop nu ook de letters RS staan.

Buiten het sper van Quaife is de RS mechanisch hetzelfde gebleven. De rappe 350 pk Ford onderscheidt zich met het diff van andere vierwielaangedreven hete hatchbacks zoals de Golf R, die met ‘slechts’ een Haldex systeem bewapend is. Het mechanische differentieel legt de nadruk in de aandrijflijn meer op de vooras, en de Ford klauwt zich met nog grotere verbetenheid in het asfalt als je met veel gas een bocht uit komt raggen. Bij de standaard RS wordt de auto bij een dergelijke actie veel meer op de juiste lijn gehouden door de achteras en het meestuureffect dat daar wordt gegenereerd door zijn torque vectoring.

Met het optiepakket is er duidelijk meer een balans tussen voor- en achteras, door het Quaife diff heb je geen wielspin voor, geen onderstuur en minder interventies van het ESP. Je gaat er sneller en zekerder mee de hoek om, dat is zeker.

Als je in de standaard RS veel gas geeft midcorner, neigt hij naar onderstuur, waarna de achteras reageert en de neus naar binnen duwt – of de Focus in het wilde overstuur brengt waarom hij bij zijn lancering zo bejubeld is.

Slotsom: met het Quaife differentieel is de RS meer een auto voor een serieuze bestuurder, die de balans en de betere tractie weet te waarderen en op trackdays het maximale uit zijn Focus wil halen. Je kunt met het mechanische diff minder gemakkelijk het feestbeest uithangen en je Ken Block imitatie doen, maar laten we eerlijk zijn: je blijft niet maandenlang je vrienden aan het lachen maken en je vriendinnen aan het gillen door je banden al rondjes draaiend op te roken. Geef mij daarom maar de versie met het Quaife diff, daar blijf je plezier van hebben.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Rally van de Grensstreek, een aanrader

Volgend bericht

Jaguar F-type 2.0 Turbo: goedgekeurd




Uitgelicht

Rally van de Grensstreek, een aanrader

De Rally van de Grensstreek is een aanrader, volgens onze rallyspecialist Fred Hak. De 19e editie van de Rally van de Grensstreek...

29 January 2018

Webdevelopment