Laatste nieuws

Bloedsnel: Giulia TI Super R van Alfaholics

Alle reportages / 15 juni 2015

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (1)

De Giulia is al over de 50, maar met wat slimme modificaties van Alfaholics is hij klaar om de jacht op moderne sportauto’s te openen. Erwin Arentsen van Balocco Classics doet een boekje open.

De meest eenvoudige methode om je Giulia 1300 of 1600 ( of uiteraard ook een GT Coupé) meer vermogen te geven is montage van de 2,0-liter versie van de Nord-motor. Die kun je uit een Berlina, Spider en GTV halen of uit een Alfetta. In het laatste geval is er een modificatie nodig om de versnellingsbak direct tegen het blok te monteren – de Alfetta heeft namelijk een transaxle, een transmissie die met het differentieel is verbonden. Als je zijn motor gebruikt, moet je aan het einde van de krukas een gat laten boren om de prise-as van de versnellingsbak te bevestigen. Je moet tevens de oliepomp aanpassen en het brede carter van de originele motor monteren.

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (3)

“De tweeliter laat zich voor racedoeleinden tot iets over de 200 pk opvoeren en voor weggebruik kun je richting 185 gaan, maar dan zit je wel in alle opzichten tegen het maximum van de motor aan”, vertelt Erwin Arentsen, die met zijn Balocco Classics in Elst de Nederlandse vertegenwoordiger van de Britse specialist Alfaholics is en graag uitlegt hoe je een Giulia op de beste wijze de sportschool laat doorlopen.

Eerst een paar woorden over dat Alfaholics. Het is het, nabij Bristol gevestigde, bedrijf van de broers Andrew en Max Banks, en het is ontstaan uit de firma van hun vader Richard, die zich in onderdelen voor Alfa Romeo’s specialiseerde. Gedrieën hebben ze meer dan 30 jaar ervaring met de restauratie van Alfa Romeo’s, de 105-serie in het bijzonder, plus meer dan tien jaar race-ervaring. Ze hebben al diverse schitterende GTA Replica’s gebouwd en vrij ingrijpend gemodificeerde en veel snellere versies van de Giulia en GT Coupé, die ze met de letter R aanduiden. De Giulia TI Super R op deze pagina’s is de meest extreme die ze tot op heden hebben gemaakt en daar zit bijna alle technologie in die ze voor deze Alfa Romeo’s ontwikkelden en in hun catalogus hebben staan.

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (4)

“Als je voor zo veel mogelijk vermogen wilt gaan, is het een interessante optie om een 150 pk tweeliter Twin Spark motor van een Alfa 75 in te bouwen. Daar kun je tussen de 185 en 220 pk uithalen, afhankelijk van hoe veel je er aan uit wilt geven. Standaard hebben die motoren injectie – die kun je erop laten zitten of je kunt de injectie van throttle bodies voorzien, dat scheelt meteen al een stuk. Of je kunt er dubbele Webers opzetten, voor dat mooie aanzuiggeluid en voor een zo authentiek mogelijk uiterlijk onder de motorkap”, legt Erwin uit.

“Als je de auto zo origineel mogelijk wilt houden, moet je een grotere Nord-motor opzoeken. Dat kan de 1750 zijn, maar die is moeilijk te vinden, dus zul je vrijwel zeker bij de 2000 uitkomen. Met andere zuigers, een hogere compressie en andere nokkenassen plus een goed uitlaatsysteem, dus ook een mooi spruitstuk, kom je een heel eind richting 180 pk of iets meer, maar dan zit je tegen de limieten van de Nord aan. Het kost veel minder moeite om dat vermogen met een tweeliter Twin Spark te bereiken en dan zit je nog lang niet aan de grens,” vervolgt Erwin, die de ombouw al meerdere malen heeft uitgevoerd en een Twin Spark in zijn groene GTA-replica heeft liggen.

De Twin Spark heeft het voordeel van een dubbele ontsteking en een betere verbranding dan de Nord-motor.  Standaard zit er al 150 pk in een TS, een stuk meer dan de 130 van de Nord. “Als de Twin Spark eenmaal in de motorruimte van de Giulia zit, hoef je alleen maar de ECU te monteren en dan kun je al rijden. Als je een beetje verder wilt gaan, kun je er 45 DCOE Webers opbouwen en een programmeerbare elektronische ontsteking. Met nog wat meer aanpassingen haal je tegen de 220 pk”.

Sommige mensen zijn zo ver gegaan de 3,0-liter V6 van de Alfa 75 in de Giulia te monteren, maar dat is een modificatie die wordt afgeraden, ten eerste omdat de motorruimte te klein is en je er letterlijk de zaag in moet zeggen, ten tweede omdat de V6 zwaarder is dan de viercilinder en het weggedrag er niet echt op vooruit gaat.

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (16)

Als je erop uit bent trackdays met je opgewaardeerde Giulia te doen, dan is de versnellingsbak van de 1300 GT Junior een aanrader, vanwege zijn kortere vijf. “Het is een prima bak met vrij lange slagen, maar die toch heel precies schakelt. De overbrengingsverhoudingen zijn perfect voor zowel de weg als het circuit. Wie 100% circuittechniek wil, kan er een close ratio bak van maken, met overbrengingen die vergelijkbaar zijn met die van de GTA. Dat is allemaal leverbaar, we hebben zelfs een zesbak voor de Giulia”, aldus Erwin.

Met de koppeling van de Giulia is standaard weinig mis, maar bij hogere vermogens en extremer gebruik is het verstandig die ook op te waarderen. “We hebben daarvoor een zwaardere drukgroep en lichter, maar sterker frictiemateriaal van Sachs”, voegt Erwin toe.

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (7)

De overbrengingsverhouding van het differentieel is bij een standaard Giulia 4.5:1, en dat is aan de korte kant als je een grotere (en dus sterkere) Nord of Twin Spark motor onder de kap hebt . Dat is op te lossen door het ‘langere’ differentieel van een Berlina 1750 of 2000 te monteren. Dat heeft een overbrengingsverhouding van 4.3:1 en dat is precies goed voor een opgevoerde Giulia, maar het is helaas vrij moeilijk te vinden. Je kunt echter uitwijken naar het 4.1:1 differentieel van de 1750 of 2000 GTV, waarvan het laatste de voorkeur heeft omdat het voorzien is van een sper. Voor diegenen die willen racen, heeft Alfaholics allerlei andere ratio’s beschikbaar zoals 4.5, 4.7, 5.1, 5.3 en 5.8 en het levert zelfs een speciaal, sterk sperrend racedifferentieel.

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (9)

Voor normaal weggebruik is de standaard set-up van de Giulia’s prima, al hellen ze naar de hedendaagse smaak veel over. Zodra je met grotere vermogens gaat werken, wordt dat karakter uitvergroot en is het zaak het onderstel weloverwogen onder handen te nemen. Voor fast road gebruik en trackdays bevelen Erwin en Alfaholics de Koni Sport dempers aan. Wie veel op het circuit rijdt of zelfs racet doet er goed aan Bilsteins te monteren. “Alfaholics heeft een aantal kits samengesteld op basis van eigen ervaringen op het circuit en op de weg, en die sluiten goed aan op de gemiddelde verzoeken die ik krijg. De Fast Road Kit bijvoorbeeld kost € 650 en bevat vier kortere en hardere veren en een 29 millimeter antirolstang , als je die combineert met Koni’s ken je je Giulia niet terug, zo veel beter stuurt hij dan al. Je kunt het beste de roll bar achter verwijderen en bepaalde bussen achterin door polyurethaan  vervangen, dan is het helemaal af. Je moet wel weten welke bussen je wel en niet moet aanpakken, want polyurethaan werkt niet overal even goed”.

Voor diegenen die nog verder willen gaan levert Alfaholics raceveren met een kleine diameter (2.25 inch) en speciaal gemaakte, lichtgewicht veerplaten om ze boven en onder te bevestigen, plus een Watts-verbinding, lichtgewicht langsarmen voor de achteras en zelfs driehoekige draagarmen voor de voorwielophanging.

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (10)

Voor de 105-serie geldt in het algemeen dat de remmen voldoende zijn voor normaal gebruik, maar de schijven en blokken zijn te klein voor het circuit – daar raken ze oververhit. “Met de remmen van de 2000 GTV kom je een heel eind, maar als echt snel wilt stoppen, hebben we remklauwen waar vier en zelfs zes zuigers in zitten. Die met vier verkopen we als warme broodjes”, zegt Erwin.

Tot 1967 stonden alle Giulia’s op 15 inch wielen, maar daarna werden ze breder maar kleiner: 14 inch. Erwin: “Daar kan je een redelijk brede band op monteren, maar als je méér rubber op straat wilt hebben, moet je het lichtmetalen wiel nemen dat Alfaholics speciaal voor de Giulia’s en Juniors laat maken, in dezelfde stijl als de vroegere wielen van de GTA’s. Je kunt het beste 15 inch kiezen, want daarvoor is de bandenkeuze een stuk groter dan voor 14. Een goede band moet je zeker nemen, want het heeft geen zin je motor, wielophangingen en remmen te upgraden als je de voordelen daarvan maar beperkt benut. Op de 15-inch GTA replicawielen passen de maten 195/55 en 205/50. We zijn nogal enthousiast over de Advan Neova AD08 van Yokohama. Die heeft hetzelfde karkas als Yokohama’s raceband, maar met een nieuwe compound voor snelle straatauto’s. De grip is geweldig, er zit genoeg comfort in, het stuurgevoel is goed, en je kunt er lekker mee driften. En in het nat is hij ook goed, zelfs in staand water met meer ruim meer dan 100 km/h”.

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (12)

Wat het plaatwerk betreft, geldt ook in het geval van Giulia dat je de auto met beste carrosserie moet kopen – plaatdelen zijn nog redelijk goed te vinden, maar in het algemeen kost een carrosserierestauratie méér dan de uiteindelijke waarde van de auto zal zijn. Alfaholics levert voor de Giulia een rolkooi om de auto wat extra veiligheid te verlenen en voor diegenen die het gewicht willen verlagen, zijn lexaan zijruiten, een perspex achterruit, een lichtgewicht voorruit en een motorkap en kofferdeksel van koolstofvezel leverbaar. De laatste twee wegen elk nauwelijks meer dan twee kilo, maar de originele stalen exemplaren zijn niet erg zwaar (zo’n 9,5 kilo)  dus de gewichtsbesparing is niet enorm terwijl de kosten wel hoog zijn (bijna € 1500 per deel).

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (14)

Tot slot, als je je Giulia (of GT Junior) naar de sportschool wilt sturen, vraag dan op zijn minst het advies van een specialist zoals Erwin, die al meerdere snelle Alfa’s heeft gebouwd en zelf een heel fraaie GTA replica met veel Alfaholics onderdelen rijdt. Erwin: “Het aantal opties is enorm en mensen die aan hun Giulia willen beginnen, zijn altijd welkom om langs te komen voordat ze iets bestellen. Als je een goed beeld hebt van het karakter dat je je auto wilt geven, kan ik precies vertellen wat je wel en niet moet doen”.

TEKST Ton Roks  // FOTOGRAFIE Alfaholics

Ze kan het gemakkelijk aan

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (19)

Op Castle Combe kreeg Octane de gelegenheid de Giulia TI Super R van Alfaholics aan de tand te voelen.

We daveren op een nogal spannende bocht naar links af, en als ik zie welke snelheid de meter van de Alfaholics Giulia TI Super R aanwijst, kan het niet anders of hij eindigt in de bandenstapels. Of zou hij kilometers per uur aangeven in plaats van mijlen? Tijd om daarover na te denken heb ik niet, want in plaats van te remmen begint mijn chauffeur Andrew Banks kalmpjes uit te leggen wat hij allemaal gedaan heeft om zijn Alfa zo bloedsnel te maken. Andrew is een ervaren stuurman – net zoals zijn broer en Alfaholics partner Max – en hij jaagt de Giulia schijnbaar achteloos maar heel trefzeker door de bocht, alsof het nog véél sneller had gekund.

Broer Max heeft ons gevolgd in zijn rode GTA-R, oorspronkelijk een GT Junior die echter dezelfde behandeling heeft ondergaan als de witte Giulia. Als we de auto’s bekijken, vertelt hij dat hij de Nordschleife in 8.30 minuten gedaan heeft met zijn GTA-R. “Als je sneller wilt zijn dan mijn Alfa op de Ring, zul je met een BMW M3 CSL aan moeten komen, die redt het net”, lacht hij.

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (20)

Onder zijn motorkap ligt dezelfde 219 pk Twin Spark als bij de Giulia. Max bevestigt dat Alfaholics bezig is een zestienkleps cilinderkop voor de Twin Spark te ontwikkelen, waardoor ze het vermogen naar 255 á 265 pk kunnen voeren. De pk/gewichtsverhouding van de twee Alfa’s wordt dan zodanig dat de beide broers niet meer voor een M3 CSL opzij hoeven te gaan.

Ik heb de Giulia TI Super R van Andrew naar Castle Combe gereden en daar is me opgevallen dat de Alfa weliswaar voor het circuit is afgestemd, maar toch briljant goed rijdt op de gehavende Britse B-wegen. Het heeft Alfaholics wat tijd gekost om de juiste balans te vinden tussen een goede weg- en een goede circuitafstemming, maar het heeft een uitstekende set-up gevonden. In het algemeen zijn circuitauto’s veel te hard voor de gewone weg en hebben moeite al stuiterend en springend hun vermogen op de straat te brengen. De Super R heeft echter nog steeds voldoende veerweg en precies de goede demping om nog enigszins comfortabel te zijn en altijd tractie te hebben. Indrukwekkend, te meer omdat hij niet of nauwelijks om zijn lengteas ‘rolt’, dat in tegenstelling tot de standaardauto.

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (21)

Wat ook opmerkelijk is, is de snelheid waartoe de Alfa in rechte lijn in staat is. De cijfers? Hij kan de 240 km/h aantikken en accelereert van 0 naar 60 miles per hour (96,6 km/h) in 5,2 seconden. Maar dat zijn slechts cijfers, het gaat erom wat je voelt, en dat is een acceleratievermogen dat oneindig lijkt, hij trekt altijd en overal, alsof de Twin Spark slechts een vlieggewicht hoeft voort te stuwen. Ik had verwacht dat de viercilinder hoog op toeren gereden moest worden, maar dat is niet zo: ook onderin heeft hij veel kracht. Het is geen stille motor, maar dat wil je niet in zo’n TI Super R. Het aanzuiggeluid van de Webers is krachtig en draagt bij aan het energieke gevoel dat de Twin Spark geeft – de messcherpe reacties op het gaspedaal doen dat ook. Het is geweldig om tot 7000 toeren door te trekken, op te schakelen en de strijdkreet van de Alfa opnieuw te horen. Ook dan blijkt weer hoe raak de onderstelafstemming is gekozen – als alle pk’s worden losgelaten, gaat de neus van de Giulia niet de hoogte in, waardoor hij mooi stabiel blijft. De remmen geven niet zo veel gevoel in het pedaal als ik zou willen, maar ze vertragen uitstekend en ze zijn goed te doseren als je eenmaal gewend bent aan de benodigde pedaaldruk.

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (18)

De besturing is ook een revelatie, hij vraagt vrij veel kracht, maar is zo communicatief dat hij enorme veel vertrouwen geeft, waardoor het niet lang duurt voordat ik de wegligging van de Giulia ten volle durf te benutten. Er is zo goed als geen onderstuur merkbaar en eerlijkheidshalve had ik niks anders verwacht, want de broertjes Banks zijn gepokte en gemazelde circuitrijders. Er zit ook geen dood punt in de besturing, als je draait, reageert de Giulia onmiddellijk en duikt vol overtuiging de bocht in. Voorbij de apex kun je onbekommerd gas geven, want de mechanische grip en tractie zijn groot. Hij voelt zich helemaal thuis op het circuit, de Giulia TI Super R van Alfaholics, alsof hij er is opgegroeid. Je kunt hem laten oversturen, maar dat heb ik aan Andrew overgelaten, die eerst even de dempers moest verstellen voordat hij de fotograaf zijn zin kon geven. Het is duidelijk waarom Max en Andrew nog meer vermogen en een zestienkleps kop willen. Giulia kan het gemakkelijk aan. Een auto als deze, met al het moois erin dat Alfaholics in de rekken heeft liggen, en met grote zorg afgebouwd, gaat over de €100.000 kosten. Als je erin gereden hebt, begrijp je dat ten volle.

TEKST Keith Adams // FOTOGRAFIE Matthew Howell

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (17)

De mannen van Alfaholics, naast de groene Giulia staan van voor naar achter Andrew, Max en vader Richard Banks.

Alfa Romeo Giulia TI Super R Alfaholics (2)Aanpassingen Alfaholics Giulia TI Super R
Twin Spark motor met 219 pk
Programmeerbare ontsteking
Dubbele 45 DCOE Webers
Speciaal inlaatspruitstuk
AP Racing racekoppeling
Massieve, lichtgewicht aandrijfas
Aluminium remklauwen met zes zuigers vóór
Pedalenset met box gescheiden remsysteem
Aluminium radiator
Rallykoppeling (geen race vanwege gebruik op de openbare weg) met ultralichtgewicht vliegwiel
Lichtgewicht dynamo
Oliekoeler met thermostaat
RVS uitlaatsysteem van voor tot achter (onder de achteras door in plaats van er overheen)
AH raceveren met kleinere voorveren voor een laag onafgeveerd gewicht
Stabilisatorstang vóór (29 millimeter met kogelgewrichten)
Racedifferentieel met sper 40/70%
Lichtgewicht draagarmen achter zonder veerschotels
Verstelbare camberarmen met polyurethaan bussen
Geometriekit voor de voorwielophanging
Achterwielophanging met aluminium T-stuk en kogelgewrichten
GTA Superleggera wielen met Yokohama Neova banden
Motorkap en kofferklep van koolstofvezel
Lexaan zijruiten en perspex achterruit
Aluminium 55 liter benzinetank
Geschroefde rolkooi van Safety Devices
Kuipstoelen met Sabelt veiligheidsgordels
Aluminium brandblusser
Afneembaar stuurwiel van Momo,  inclusief naafverlenger
Dashboard met alcantara bekleding

// www.alfaholics.com

// www.balocco-classics.com

 

 

 

 

 

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

De godin heeft een nakomertje

Volgend bericht

Lotus Cortina - het ware verhaal




Uitgelicht

De godin heeft een nakomertje

Citroën heeft de 60ste verjaardag van de illustere DS aangegrepen om de vernieuwde DS5 te onthullen en officieel aan te kondigen...

31 May 2015

Webdevelopment