Laatste nieuws

California T HS: veel Sport erin, weinig GT eruit

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 11 januari 2017

Voor diegenen die de California T pittiger gekruid willen hebben, levert Ferrari nu de Handling Speciale. Is dat stilletjes een California T Stradale?

Het is een tijd bon ton geweest onder testers om de California geen echte sportwagen te noemen, is hij dat nu wel als Handling Speciale? Om daar achter te komen, namen we hem mee voor een rit door de Vogezen, zodat hij lekker zijn benen kon strekken op weg daarna toe en op de vele ‘ballons’ kon laten zien wat hij in zijn mars heeft.

Ferrari heeft overigens al eens eerder een Handling Speciale pakket geleverd, voor de toen nog atmosferische California, die kreeg daarmee een pk of 30 meer en was 30 kilo lichter, maar dat was niet zo’n harmonisch geheel. Als je nu bij de California T de optie HS aanvinkt, komt er 7018 euro bij de basisprijs, die 229.993 euro is. Het exemplaar dat we meenamen naar de Franse bergen en dalen was overigens dermate royaal aangekleed dat er 301.673 euro onderaan de nota stond.

Als je het Handling Speciale pakket hebt besteld, krijg je vooral aanpassingen aan de dynamiek van het chassis. Je California wordt dan geleverd met veren die voor 16 en achter 18% stijver zijn en met magnetische dempers met een nieuwe aansturing zodat je Ferrari snellere reflexen heeft, vooral als je de manettino in Sport heb gezet. Ook wordt F1-trac opnieuw gekalibreerd, ten einde de tractie nog verder te optimaliseren, waardoor de T nog beter als een duivel bochten uit kan accelereren, ook op matige wegdekken.

De versnellingsbak van de HS is nog sportiever afgestemd, hij schakelt 30% sneller op en 40% rapper terug. De machtige 3,9-liter twinturbo V8 is door Maranello met rust gelaten, je houdt 560 pk onder het pedaal en een feestelijke 775 Nm draaimoment, alhoewel je dat laatste alleen ten volle geserveerd krijgt in de hoogste, zevende versnelling. Dat helpt de tractie te managen en geeft de motor een natuurlijker, meer ‘atmosferisch karakter’. Meer pk’s zijn niet echt nodig, de California T kan immers in een heel bevredigende 3,6 seconden van 0 naar 100 sprinten en een top van 316 km/h halen. Vooral zijn immer aanwezig trekkracht is subliem, geweldig zo adembenemend snel je met de T kunt inhalen. Of van de ene bocht naar de andere sprinten, maximaal gebruik makend van de onvermoeibare monsterklauwen en keramische schijven. Voor spotters met arendsogen is de California T HS te herkennen aan een nieuwe grille in de matte kleur Grigio Ferro, waarin ook de diffuser en uitlaatpijpen zijn gespoten.

De eerste indruk van de California T Handling Speciale is dat hij niets van zijn vermogen heeft verloren als een plezierige en capabele GT te functioneren. Temidden van zijn concurrenten blinkt hij daarin zelfs uit, hij heeft een grote bagageruimte, een gemakkelijke in- en uitstap en een dak dat gemakkelijk open en dicht gaat. Iedereen kan erin rijden, zeker met de bak in de automatische stand. Vering en demping zijn aan de stevige kant, maar binnen de grenzen van hetgeen we ‘comfortabel’ noemen. Dat is vooral te danken aan het supersnel variërende karakter van de magnetische dempers.

De verbetering aan de zeventraps transmissie merk je vooral als je vol gas tot aan het rood doortrekt, dan schakelt de California T HS zo spectaculair snel dat hij zich zonder voorbehoud met de 488 GTB kan meten. Hij klinkt fantastischer dan voorheen, dankzij een opnieuw getuned uitlaatsysteem: een sonore huil bij lage toeren, die tot stormachtig aanzwelt als je de zweep over de V8 haalt.

De aanpassingen aan het chassis zijn minstens zo pregnant, zeker in de stand Sport. De California T HS stuurt nog feller in, je voelt hem bij wijze van spreken roteren rondom zijn centrale as – zoals het een auto met middenmotor betaamt. De communicatie met het wegdek is beter en als geheel heeft de HS meer scherpte  – de afstand tussen de stand Comfort en Sport is een stuk groter geworden. De prachtige balans van zijn chassis, een gevolg van de prima gewichtsverdeling, is gelukkig mooi in stand gebleven.

Moet je de T HS zien als een California Stradale? Dat zeker niet, daarvoor zijn de wijzigingen niet extreem genoeg. De California Handling Speciale is géén Ferrari met een mes tussen zijn tanden, zoals de 488 GTB Scuderia of F12 TdF, maar hij is wel meer Ferrari dan hij was. Het Handling Speciale pakket maakt hem niet meteen tot een hardcore sportauto, maar het zorgt er wel voor dat de California een stuk beter bij een bestuurder past die niet alleen plezierige bruikbaarheid en gemak verlangt, maar ook geregeld het uiterste uit zijn Ferrari wil halen. Maranello heeft veel meer extra Sport in de California weten te stopen dan het er aan GT heeft uitgehaald. Knap gedaan.

Tekst & Foto’s Ton Roks

FERRARI CALIFORNIA T HANDLING SPECIALE
MOTOR twinturbo V8, 3855cm3 VERMOGEN 560 pk bij 7500 min-1 KOPPEL 755 Nm bij 4750 min-1 TRANSMISSIE achterwielaandrijving, zeventraps DSG REMMEN bekrachtigd, geventileerde, keramische schijven rondom AFMETINGEN LxBxH 4570x1910x1322 mm, gewicht (droog) 1625 kg (47% voor/53% achter) TOPSNELHEID 316 km/h 0- 100 KM/H 3,6 sec PRIJS € 229.883 (NL), € 189.923 (B); meerprijs Handling Speciale Package € 7018 (NL & B)


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Kia Stinger GT: 370 pk Gran Turismo

Volgend bericht

InterClassics: opkomst der youngtimers




Uitgelicht

Kia Stinger GT: 370 pk Gran Turismo

Kia is er duidelijk op uit Europese premiummerken als BMW, Mercedes en Jaguar naar de kroon te steken met deze verrassende...

9 January 2017

Webdevelopment