Laatste nieuws

Chapeau pour le RCZ R

Nieuwe auto's / 24 juni 2014

Voor het eerst sinds lang heeft Peugeot Sport zich weer met een straatauto bemoeid. Het resultaat mag er zijn.

Zijn hardware is van meer dan voldoende kaliber om zijn snelle uiterlijk waar te maken.

In normale gedaante is de RCZ R een tikje ‘metro’, maar als R is hij beduidend masculiener. Dat is niet alleen maar schone schijn: zijn hardware is van meer dan voldoende kaliber om zijn snelle uiterlijk waar te maken. Uit de 1,6-liter vierpitter voorin, haalt Peugeot maar liefst 270 pk, dankzij een uitgekiend turbosysteem dat ook het aandrijf koppel naar grote hoogte opstuwt: 330 Nm. Dat is al bij 1900 toeren beschikbaar, en het is natuurlijk veel te veel voor die arme voorwielen, maar dankzij een behoedzaam ’voedende’ tractiecontrole zijn de banden in staat het allemaal keurig op straat te brengen. Vlak ook de invloed van het Torsen-sperdifferentieel niet uit, dat maakt dat de voortrein zich als de klauwen van een leeuw in het asfalt slaat en weinig trekkracht verloren laat gaan.

De RCZ R accelereert in slechts 5,9 seconden van o naar 100 km/h en daarboven duurt het heel lang voordat hij buiten adem raakt. Hoewel het sierlijke plaatwerk van de RCZ R een grote dosis raffinement suggereert, is dat bij de aandrijflijn ver te zoeken. De motor heeft weliswaar slechts een klein turbogat (dat hadden we niet gedacht) maar hij heeft een behoorlijk explosief karakter. De versnellingbak schakelt strak en zeker (al hadden de slagen iets minder groot gemogen), maar de koppeling heeft de finesse van een guillotine. Het is bovendien zaak de handen goed aan het stuur te houden, want door het enorme aandrijfkoppel schaatst de voortrein soms als een wilde. Wie met zijn iPhone speelt terwijl hij het gas vloert in de RCZ R, zal vroeg of laat 112 moeten bellen.

Wie met zijn iPhone speelt terwijl hij het gas vloert in de RCZ R, zal vroeg of laat 112 moeten bellen.

De R is een serieuze sportcoupé, dat zeker. Het onderstel is aangepakt met stuggere veren en dempers, die korte hobbels tamelijk hard en ‘droog’ doorgeven, maar de carrosseriebewegingen blijven uitstekend onder controle, wat mede te danken is aan de grotere spoorbreedten en de dikkere antirolstangen. Het pakket aanpassingen combineert uitstekend met de 270 pk viercilinder. De reacties op het gas zijn snel, de trekkracht is heel breed uitgesmeerd (het hoge koppel houdt stand tot 5500 toeren) en de versnellingen zijn lekker lang, zodat je heel snel kunt rijden zonder veel te hoeven schakelen.

De kers op de taart is dat Torsen-differentieel, met een maximale sperwerking van 37%. Dankzij dat komt die 270 pk motor zo goed tot zijn recht. Hij maakt bovendien dat er weer echt gestuurd moet worden en dat doseren weer belangrijk is, net zoals vroeger. Jammer dat de aandrijfkrachten een beetje verhullen, hoe goed de besturing van de RCZ R eigenlijk is, maar daar krijg je meer dan genoeg andere geneugten voor terug. Zoals de prima grip van de voortrein en de ‘losheid’ van de achterpartij. Je kunt de RCZ R een bocht in sturen met een snelheid waarvan elke andere voorwielaandrijver gaat kermen, maar je komt er toch mee weg: als je maar gas geeft. Dan gaat er meer trekkracht naar het buitenste voorwiel, dan duikt de Peugeot dieper de bocht in en kom je als een duivel op de exit af. Snelheid levert de RCZ R meer dan genoeg, zonder dat hij het vermogen verloren heeft relatief rustig vervoer te bieden.

Hij is weliswaar niet zo uitgebalanceerd als een Focus ST, maar qua snelheid moet hij een Audi TTS of zelfs een Porsche Cayman aardig partij kunnen geven. Hoed af voor Peugeot, als het om de juiste sensaties gaat, is de RCZ R een voltreffer.

PEUGEOT RCZ R

Motor voorin dwarsgeplaatste viercilinder met turbo, inhoud 1598 cm3, vermogen 270 pk bij 6000 min-1 en koppel 330 Nm bij 1900 min-1
Transmissie handgeschakelde zesversnellingsbak, voorwielaandrijving met Torsen-sper (maximaal 37%)
Remmen geventileerde schijven rondom
Gewicht 1255 kilo
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in 5,9 seconden
Afmetingen L x B x H 4287 x 2107 x 1359 mm, wielbasis 2612 mm
Prijs vanaf € 47.800



Tags: , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Volgend bericht

Mensen gooiden stenen naar zijn Duesenberg





Webdevelopment