Laatste nieuws

Civic Type-R: de sushi smaakt hetzelfde

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 2 juli 2015

Honda Civic Type R (3)

Honda heeft drie jaar de tijd genomen om de nieuwe Civic – geheel volgens traditie – om te toveren tot een Type R. Nu, vijf jaar na het verschijnen van de vorige Civic Type R, maken we kennis met Honda’s kersverse en (vooralsnog) enige hot hatch. Een magisch moment.

Een rondje ring in 7 minuten en 50 seconden. De nieuwe Honda Civic Type R kan het. En dat met 310 pk op enkel de voorwielen. Je gelooft die verbluffende en recordverbrijzelende rondetijd pas nadat je de auto hebt gereden en hebt gevoeld hoe potent hij is. Die potentie (en in grote mate die snelle rondetijd) heeft de Civic Type R te danken aan z’n 2,0-liter turbomotor. Inderdaad, een turbomotor. Een primeur voor Honda, want nooit eerder rustte het merk een model met het label Type R uit met een geblazen motor. Hartstikke leuk zo’n primeur, maar het betekent wel dat de magie van die atmosferische motoren met een waanzinnig hoge toerenlimiet, een hemelse gasrespons en een geweldige soundtrack is verdwenen.

Da’s jammer, zeker als je terugdenkt aan legendarische Honda’s als de NSX Type R, de voorgaande Civic’s Type R en de S2000. Anderzijds: hoe had het merk anders een viercilinder kunnen bouwen met meer dan 300 pk? Zo veel pk’s halen uit een kleine atmosferische motor is een kostbare uitdaging. Onder meer dat heeft Honda doen beslissen om de nieuwe Civic Type R uit te rusten met een turbomotor. Gaan we ‘m missen die atmosferische motor?

Honda Civic Type R (6)

Wat mij betreft niet, want bij Honda weten ze ook hoe je een fijne hot hatch mét turbomotor bouwt. De nieuwe Civic Type R is hier het onomstotelijke bewijs van. Z’n viercilinder hangt lekker aan het gas, bijna net zo goed als de ongeblazen pareltjes die Honda vroeger bouwde. Wel merk je goed dat je met een turbomotor onderweg bent (een pluspunt wat mij betreft), door onder meer het turbogat onderin. Gelukkig reageert de viercilinder rond de 3.000 toeren als een vampier op XTC en dankzij VTEC blijft hij veel vermogen leveren tot z’n limiet van 7.000. De Civic Type R doet dat met veel spektakel in de vorm van aanzuig- en uitlaatgeluid, en met een enthousiasme waar Martin Gaus jaloers op zou worden. Geef je goed gas, dan ben je voor je het weet aan de volgende versnelling toe en bereik je in een schrikbarend tempo snelheden die je onmogelijk acht voor bochtige B-wegen. Dat vraagt wat gewenning van de bestuurder, maar wie volhoudt (en weet wat ‘ie doet), ontdekt al snel dat de Civic Type R het makkelijk aankan en het vertrouwen geeft dat je nodig hebt.

Honda Civic Type R (7)

Waarop je dus ook op kunt vertrouwen, is dat de nieuwe Civic Type R de sensaties levert die je mag verwachten van een auto met het label Type R. Natuurlijk, het recept is anders dan voorheen, maar de sushi smaakt vrijwel hetzelfde. Dus de Civic Type R is nog altijd rauw, puur, ongefilterd en sensationeel op veel vlakken. Het eerste waaraan je dat merkt is het op z’n zachtst gezegd wilde uiterlijk van de auto. Kijk goed en je ziet op of in bijna elk plaatwerkdeel een sleuf, gleuf, inkeping of uitstulping; alsof de Civic Type R is ontworpen met een samoeraizwaard in plaats van een potlood. Of je het resultaat mooi vindt, is een kwestie van smaak, maar het ligt ook aan de wijze waarop je naar de auto kijkt. De Civic Type R is namelijk ontworpen volgens het vorm-volgt-functie-principe. Vandaar dat heftige, ‘bespoilerde’ design, want dat levert (merkbare) downforce op voor de voor- en achteras, vooral bij hoge bochtensnelheden. Anders gezegd: dit uiterlijk is een bewijs is van de toewijding waarmee Honda deze auto heeft gemaakt. En dat maakt de Civic Type R doeltreffend mooi.

‘Natuurlijk, het recept is anders dan voorheen, maar de sushi smaakt vrijwel hetzelfde’

Mooi is ook de techniek die Honda verwerkt heeft in de Civic Type R. Vooral de speciale voorwielophanging, het mechanische sperdifferentieel, de adaptieve dempers en de versnellingsbak – en ja, ook de motor – verdienen een prijs voor technisch vernuft en de uitwerking die ze hebben op het rijgedrag van de auto. Zo werken de eerste drie ‘elementen’ in de praktijk zo goed samen dat je op droog asfalt zelfs bij vollast en een beetje stuurhoek geen tractieverlies én vrijwel geen torque steer hebt. Da’s best knap, aangezien de voortrein nogal wat krachten (310 pk, remember…) te verwerken krijgt en moet overbrengen op twee contactvlakken ter grootte van een handpalm. Overigens wordt het innige contact met de weg verzorgd door Continental, dat het rubber speciaal ontwikkelde voor de Civic Type R. Ook de versnellingsbak is een juweeltje. Je kunt er zo kort, precies en met gevoel mee schakelen dat je jezelf na drie keer van verzet wisselen afvraagt waarom Porsche PDK heeft ontwikkeld. Dit is zoals een handbak hoort te zijn, complimenten voor Honda dus. En een staande ovatie omdat het merk de Civic Type R enkel met deze transmissie levert.

Honda Civic Type R (4)

‘ Speciaal’ is een van de beste woorden om de Civic Type R te omschrijven. Vanwege de techniek die Honda erin heeft verwerkt, vanwege de nog altijd aanwezige magie en de aantrekkingskracht van het label, vanwege z’n recordtijd op de Ring en vanwege de wijze waarop hij trakteert op de sensaties waarnaar autoliefhebbers verlangen. Er is nog meer dat deze auto heel lekker maakt, voor mij is het duidelijk: dit is het type waar ik op heb gewacht en waar ik naar verlang. Althans, totdat ik de nieuwe Ford Focus RS heb gereden. Tot die tijd is de koning der hot hatches een Honda.

Tekst Tim Roks

Honda Civic Type R (3)

HONDA CIVIC TYPE R
Motor direct ingespoten 1996 cm3 viercilinder met turbo, vier kleppen per cilinder, twee bovenliggende nokkenassen, VTEC en VTC Vermogen 310 pk bij 6500 min-1 Koppel 400 Nm tussen 2500 en 4500 min-1 Transmissie handgeschakelde zesbak, voorwielaandrijving, mechanisch sperdifferentieel Afmetingen lxbxh 4390 x 1878 x 1466 mm, wielbasis 2605 mm, bagageruimte477 liter, tankinhoud 50 liter Gewicht 1382 kg Banden 235 35 R19, speciaal ontwikkeld door Continental Topsnelheid 270 km/h Acceleratie van 0 naar 100 km/h in 5,7 sec Prijs € 44.390 (NL), € 34.000 (B)

 

 


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Lotus Cortina - het ware verhaal

Volgend bericht

Derek Bell: 'Iedereen hield van Stefan Bellof zoals hij was, de volgende ronde crashte hij'




Uitgelicht

Lotus Cortina - het ware verhaal

Je neemt een doodgewone gezinsauto, je neemt hem zodanig onder handen dat hij races kan winnen en je trekt een groene...

26 June 2015

Webdevelopment