Laatste nieuws

Classic 500 Challenge

Alle reportages / 17 september 2015

Organisator Martin Roosenboom weet in zijn evenementen altijd wel wat aparte auto’s aan te trekken. In de zesde editie van de Classic 500 Challenge stonden bijvoorbeeld een Alvis Sport Special uit 1927 en een Salmson 2300 Sport uit 1956 aan de start.

Classic 500 Challenge (2)

Sterklassewinnaars Albert Boekel en Joep Wanders

Direct vanaf de start in Duiven moest je al honderd procent wakker zijn. We begonnen met een regelmatigheidsetappe, die op de seconde nauwkeurig gereden moest worden. Bijna aan het eind riep ik tegen bestuurder Hans Ahlberg: “Na 950 meter links.” We zagen de tijdwaarnemingspost al om de hoek staan. Hans zei nog dat de afstand tot die afslag wel wat krap was, maar we besloten samen er toch maar in te rijden. Fout! De weg kwam te vroeg, dus je had door moeten rijden naar de volgende afslag. Zo incasseerden we al heel snel onze eerste strafseconden. Zie hier ook gelijk het kenmerk van de Classic 500 Challenge – heel alert zijn op subtiele verschillen tussen kaart en werkelijkheid. Uitzetter Martin Roosenboom is een meester in het manipuleren van wegaansluitingen op een topografische kaart en het benutten van alles wat er maar op zo’n kaart getekend staat, zoals minieme driehoekspleintjes. Door even zo’n pleintje te ronden rijd je meer van de voorgenomen route en als beloning kun je dan weer een goede controle noteren.

Classic 500 Challenge (3)

Tussenstop bij Porsche Centrum Twente

Of wat dacht je van een door hemzelf aangebrachte aansluiting (op een snelweg nota bene), die op de kaart de kortste route opleverde? Natuurlijk bestond die aansluiting niet, maar op de weg er naar toe stond wel een door velen gemiste controle. Met verschillende kaartleessystemen (pijlen-kortste-route, punten-vrije-route, grensbenadering, ingetekende lijn) wist hij de deelnemers in de diverse klassen (Ster voor de toppers, Sport voor de gevorderden en Tour voor de beginners) tureluurs te maken. En dat alles via prachtige routes door de Achterhoek, Duitsland en Twente. Over de mooiste weggetjes, deels onverhard, want daar houden rallyrijders nou eenmaal van. Niets is mooier dan in je achteruitkijkspiegel de stofwolken te zien die jij zojuist opgetrokken hebt! En als er geen fietsers of wandelaars in de buurt zijn, doe je daar ook niemand kwaad mee.

Classic 500 Challenge (4)

Mark Geessink en Djuri Jàmbor brachten een zeldzame Salmson aan de start

’s Avonds in het hotel in Hengelo kon de tussenstand opgemaakt worden. Na dag 1 stonden van Leuveren – Slappendel glorieus aan de leiding in de Sterklasse. In de Sportklasse was de dagoverwinning voor Oosterink – Kastrop, terwijl Tourklassedeelnemers Magermans en van Duin al bijna op twee oren konden gaan slapen. De volgende dag zou nog wat pittiger worden volgens Roosenboom, dus in het klassement kon nog flink geschoven worden.

Classic 500 Challenge (5)

De Alvis van Marcel Magermans en Eric van Duin

En inderdaad, dag 2 was van hetzelfde laken een pak, maar dan met een strakker tijdschema en nog wat lastiger kaartleesopdrachten. En met een koffiestop bij Porsche Centrum Twente, waar iedereen zijn hart kon ophalen aan splinternieuwe en klassieke Porsches. Het was ook de dag van Alfa-rijders Boekel en Wanders, die met een sterk slot van plaats vijf naar plaats één opstoomden en de Sterklasse op hun naam schreven. Hetzelfde geldt, maar dan in de Sportklasse, voor Zuiderwijk – Donders, die op de tweede dag foutloos rondkwamen. In de Tourklasse gaven Magermans en van Duin hun riante voorsprong niet meer uit handen.

Aan de finish waren alle deelnemers het erover eens: Roosenboom en medeorganisator Frans Diepeveen hadden opnieuw een topevenement neergezet. Met mooie routes en een prima verzorging onderweg. En dat tureluurs maken met kaartmanipulaties dan? Daar houden we juist van!

Tekst Fred Hak // Foto’s Niko Bloemendal

Classic 500 Challenge (7)

Grote stofwolken achter de Porsche 356 van Oosterink – Kastrop

Classic 500 Challenge (6)

Austin Healey 100M van Henk Maanicus – Albert Bijlsma

UITSLAGEN

Sterklasse
1. Albert Boekel – Joep Wanders (Alfa Romeo 1750 GTV) – 00:39:00 straftijd
2. Giel van der Palen – Arjan van der Palen (Porsche 911) – 00:42:50
3. Jan de Beus – Thijs de Beus (Triumph TR3A) – 00:45:20

Sportklasse
1. Jacqueline Zuiderwijk – Jurgen Donders (MG B) – 00:16:20
2. Edwin Oosterink – Mike Kastrop (Porsche 356) – 00:40:30
3. Denis Dullemans – Rico Wisman (Volvo 121) – 0:40:40

Tourklasse
1. Marcel Magermans – Eric van Duin (Alvis Sport Special) – 1:01:50
2. Teun Crum – Arieke Janse (Alfa Romeo Spider 1300 Junior) – 1:14:50
3. Robert van der Meijden – Jeroen Sertons (Mercedes-Benz 300 SE) – 1:52:30

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

ABARTH 1000 TCR, het gif zit in de staart

Volgend bericht

RCF: vuist in te dikke handschoen




Uitgelicht

ABARTH 1000 TCR, het gif zit in de staart

De Fiat 600 heeft Italië wielen gegeven en Carlo Abarth heeft er een legende van gemaakt met duizenden raceoverwinningen...

15 September 2015

Webdevelopment