Laatste nieuws

Classic Gelderlandrit, het stokje is doorgegeven

Alle reportages / Slider / 20 september 2017

De weersvoorspellingen beloofden weinig goeds, maar de vorige uitzetter van de Classic Gelderlandrit voorspelde een prachtige rally nadat hij hem had gecontroleerd voor zijn opvolger Eric Klunder. Martin Roosenboom had gelijk. Enkele deelnemers uit de vintage-klasse hadden zich afgemeld vanwege code geel in de kustprovincies, maar in Gelderland klaarde het op en konden de rijders en hun navigatoren ervaren hoe je samen plezier kunt beleven aan kaartleesrally’s zoals deze. Wat wil je nog meer? Meer deelnemers zal de organisatie gedacht hebben. En dat verdient deze rally.

De winnende equipe in de tour-klasse

Het wedstrijdgebied lag dit jaar ten oosten van de IJssel tot aan de Duitse grens, met de start in Doesburg. Bekend gebied, maar in tegenstelling tot een eerdere Gelderlandrit waren er deze keer weinig zandwegen en bospaden te bespeuren. De trajecten door de Achterhoek waren echter gevarieerd en mooi met prachtige coulissenlandschappen en fraaie wolkenluchten. De kaarten die werden aangereikt bleken nieuw en zeer gedetailleerd. In vergelijking met veel andere rally’s zaten de trucjes van de uitzetter dit keer niet zozeer in kaartmanipulaties, maar in wegsituaties die in de praktijk anders waren dan verwacht, waardoor de navigator on the spot moest herconstrueren. Denk aan verkeersborden voor bestemmingsverkeer, éénrichtingsverkeer en verboden in te rijden. In volgorde van belangrijkheid volg je dan de verkeersregels en het reglement. Dat is lastiger dan het lijkt.

Er zijn geen chagrijnige mensen te vinden en iedereen is fanatiek

Tijdens het omrijden lag tegengesteld rijden op de loer. Eenvoudige instinkers, waar wij intrapten. Door deze manier van uitzetten kwam het aan op goed kijken naar de werkelijke situatie en scherp blijven kijken naar je eigen route. Want terwijl er in menige rallyauto tijdens het uittekenen van de routes hardop werd uitgesproken dat het allemaal niet zo moeilijk leek, hadden de meeste equipes in het veld moeite om foutloos te rijden. Op tijd komen was daardoor gemakkelijker, dat wel. Overigens tot veel plezier van alle deelnemers! Het verrassingseffect zorgde voor een gezonde dosis nieuwsgierigheid en een hoop nieuwe inzichten achteraf die dit spelletje zo leuk maken. Daardoor wordt het alleen maar leuker. Deze Classic Gelderlandrit enthousiasmeert.

Die Geert stuurt onze 02 zo de bosjes in!

Door het wegvallen van enkele vooroorlogse auto’s werden de vintage en tour-klasse samengevoegd. Een logische keuze van de organisatie. In de einduitslag kun je mooi zien hoe de MG TA van Arno Blokland en Elly Rijkenburg tussen de Porsche 911 van de winnende equipe Griffioen-Doerahman en de Giulia van Doesburg-Temme werd genesteld. Met onze BMW 02 reden wij een korte tijd achter de MG aan en constateerden dat deze op topsnelheid reed. Ook reden we een tijd achter een ongerestaureerde Aston Martin DB2, waarvan de rijder de smalle bochtige wegen als een uitdaging beschouwde. Daar waar je de remlichten verwachtte op te lichten, trok de krachtige zes-in-lijn een flink gat ten opzichte van ons hitsige viercilindertje. Met dank aan code geel en het gebrek aan langzame verkeersdeelnemers lag het tempo iets hoger dan anders.

De MG TA uit de vintage-klasse die zich in de top 3 van de tour-klasse wist te nestelen (en leuk dat zij er zo lachend op staat)

De grote verscheidenheid aan klassieke auto’s tijdens deze rally trok door de regenbuien elders helaas weinig publiek. Daardoor waren het vooral de deelnemers die met elkaar aan de praat raakten en al snel werden er afspraken gemaakt om samen met nieuwe vrienden in te schrijven voor andere rally’s. De ontspannen sfeer zorgde ook dat oude rivalen elkaar loef afstaken met de juiste oplossingen voor de herconstructies, of wat te denken van die ene letter S die zelfs de winnende equipe in de expertklasse niet gevonden had na twee keer terugrijden. De ‘S’ stond er echt, zij het ietwat verscholen achter een boom aan de linkerzijde van een parallelweg, net na een bocht. Wij hadden hem na één keer terugrijden wel –  een voorgevoel.

De verscheidenheid aan klassieke auto’s

In de expert-klasse was het verschil tussen de nummers 1 en 2 overigens klein, slechts 3 minuten straftijd. Waarbij ex-uitzetter Jan de Beus en zijn zoon Thijs in de ochtend foutloos reden, deden de winnaars  datzelfde in de middag, terwijl equipe de Beus daarbij 3 minuten straftijd opliep en 1 routecontrole fout had. Zo won Rutger Kwant voor het tweede jaar op rij deze rally, maar nu met Harry Rupert als rijder en slechts 30 punten verschil. Spannend.

In de goedgevulde sport-klasse kwamen de meeste kaartleessystemen van deze rally aan bod, behalve de routebeschrijving. Diverse deelnemers schreven in voor de sportklasse om te oefenen voor de meerdaagse rally’s. Naast trajecten met ingetekende lijn met barricades kon je goed oefenen in pijlen en ‘punten kortste route’, maar ook de bekende combinatie ‘pijlen kortste route, punten één na kortste route’. Mijn persoonlijke favorieten, maar met als verrassend resultaat dat het geen topprestatie werd door de instinkers die ik als navigator niets vermoedend pas na afloop doorhad. De organisatie reikte bij het inleveren van de routecontrolekaart direct een route uitleg uit. Ideaal, ons doel was bereikt: leermomentjes.

De 22e editie van de Classic Gelderlandrit heeft de basis gelegd voor het 25-jarig jubileum van deze rally ondanks de veranderingen die iedereen vooraf huiverig maakten. Of je nu meedeed voor de overwinning, het leren kaartlezen en rallyrijden, of omdat je gewoon een leuke dag wilde hebben met elkaar, er was achteraf niets dan lof voor de organisatie. Want zelfs de rallykroket bij de lunch was niet vergeten. Alsof deze symbool stond voor het stokje dat door de heren Frans Diepeveen, Jan de Beus en Martin Roosenboom was overgedragen aan Eric Klunder. Met glunderende gezichten, goedgevulde buiken en een prachtige zonsondergang met laaghangende mist trok iedereen zijns weegs na afloop. Met een nieuw doel voor ogen voor volgend jaar: winnen.

UITSLAG

Expert-klasse
1 Harry Rupert & Rutger Kwant Volvo 122S
2 Jan de Beus & Thijs de Beus Triumph TR3A
3 Cees de Jong & Jaap Verplanken Volvo 123GT

Sport-klasse
1 Henk Hoogeveen – Gerbrand Loman Alfa Romeo Giulia 1600 Lusso
2 Frans van Rooijen – Gijsbert van Rooijen Alfa Romeo Giulia 1600 Super
3 Rob van Dooren – John van Dam DAF 55M

Tour & vintage-klasse
1 Sjaco Griffioen – Suzy Doerahman Porsche 911 2.7 RS
2 Arno Blokland – Elly Rijkenbarg MG TA
3 Edwin Doesburg – Mark Temme Alfa Romeo Giulia 1600 Super

Tekst Dennis Drenthe
Fotografie Niko Bloemendal


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Antwerp Concours: hoge kwaliteit

Volgend bericht

Jaguar E-type Zero, oplossing of probleem?




Uitgelicht

Antwerp Concours: hoge kwaliteit

De tweede zondag in september reserveren we al een aantal jaren voor het Antwerp Concours. Nicolas van Frausum beschikt...

18 September 2017

Webdevelopment