Laatste nieuws

Het ‘coole’ imago van de 240Z

Alle columns / Jay Leno / 10 juli 2014

De Datsun 240Z is wat mij betreft een van de meest iconische sportauto’s ooit. De Japanners introduceerden de auto in 1969, een week nadat Neil Armstrong en Buzz Aldrin voetafdrukken achterlieten in het oppervlak van de maan. De relatie tussen deze bijzondere momenten is wellicht wat vergezocht, maar niet als je autogek bent. De 240Z is zonder twijfel een grote stap in de geschiedenis van de auto, want het is een van de weinige, destijds betaalbare sportauto’s die serieuze prestaties combineerden met een bloedmooi ontwerp. En dat was veertig jaar geleden een beste prestatie.

Nu is het zo dat ik nog nooit voet heb gezet op de maan, maar ik heb onlangs wel iets gedaan dat nagenoeg even bijzonder is: ik mocht op een afgesloten weg de benen strekken van een 240Z uit 1970, nota bene een speciale versie die toentertijd alleen in Japan werd verkocht. Deze variant onderscheidt zich van de exportversie door zijn langere voorzijde, glasafdekking over de koplampen en buitenspiegels op de motorkap. Veel mensen vinden die spiegels verschrikkelijk, maar ik vind dat ze juist bijdragen aan het ‘coole’ imago van de 240Z, net als het interieur met z’n typische meters en schakelaars en het stuur van nephout. Hetzelfde geldt voor de geur van binnen; hierdoor denk je ook met weemoed terug aan de geweldige tijd dat de Datsun nieuw en opzienbarend was.

Ik vertrouw erop dat Nissan zichzelf en autogekken zoals ik een nieuwe mijlpaal cadeau geeft, één die je vanaf de maan kan zien”

Anno 2012 vind ik het meest opvallende van de 240Z zijn gebruiksgemak. Hij is gemakkelijk te rijden en vermakelijk bovendien, mijns inziens een weerspiegeling van de diepe indruk die de auto maakte toen hij begin 1970 voor het eerst arriveerde in het Westen. Om tot het geweldige resultaat te komen dat de 240Z is, bestudeerde Nissan uitvoerig de voorkeuren van Amerikanen en Europeanen op het gebied van autodesign. Langgerekte motorkappen, dikke, uitgeklopte achterzijdes en alle kleine stijlelementen waar de Japanners van dachten; ‘daar zijn die Westerlingen gek op’. Een benadering die werkte, want daardoor kon Nissan een auto maken die eruit zag als een mini-Jaguar E-type, maar voor de helft van het geld dat je toentertijd moest neertellen voor diezelfde auto.

Het rijden in een 240Z geeft een babyboomer zoals ik een nostalgisch gevoel, maar ook het besef dat Nissan – Datsun is helaas niet meer – een nieuwe versie van deze iconische auto om diverse redenen goed kan gebruiken. Nissan denkt er hetzelfde over en daarom ging ik na het rijden met de 240Z naar het Nissan Technical Centre in Atsugi, Kanagawa. Aldaar ontmoette ik een vriend van me, designchef Shiro Nakamura, om met hem te bespreken of Nissan daadwerkelijk een nieuwe 240Z op de markt gaat brengen, bijvoorbeeld ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van Nissan. Shiro leidde me rond door het gebouw en liet me een versie zien van de 240Z uit de eerste generatie – de auto in z’n puurste vorm, in tegenstelling tot de ‘ruige’ variant waarmee ik reed. Waar ik me over verbaasde bij die auto, is het formaat. In mijn ogen is het een grote auto, zeker in vergelijking met andere Japanse sportauto’s uit de tijd van de Datsun, zoals de petite Honda 600, de met een Wankelmotor uitgeruste Mazda Cosmo en de prachtige Toyota GT. Bond-fans herinneren zich vast dat Sean Connery een GT gebruikte in ‘You Only Live Twice’, maar niet dat Toyota speciaal een convertible van de auto moest maken omdat de acteur niet paste in de coupé. Zo klein waren de Japanse auto’s van toen. Niet de 240Z, want die had destijds al ruimte te over. Niet alleen qua interieur, maar ook wat betreft motorisering: een 2,4-liter zescilindermotor, groot naar Japanse maatstaven.

Onder begeleiding van Shiro zijn Nissan’s designers bezig met het ontwerpen van een potentiële opvolger van de 240Z. Op het ontwerpbord aan de muur van het Technical Centre zag ik ‘profielschetsen’ gebaseerd op alle variaties van de auto sinds 1969. Een aantal daarvan weken aanzienlijk af van het originele design van de ‘Z’, maar van één was ik bijzonder gecharmeerd omdat ik daarin de oorspronkelijke, pure vorm van de auto herkende. Shiro vroeg me vervolgens welk onderdeel van de 240Z ik het mooiste vind. Als antwoord legde ik mijn hand op de achterkant van de Datsun en vertelde dat ik het te gek vind dat de auto een hatchback is met een grote en gemakkelijk te bereiken kofferruimte.

Na het bekijken van het ontwerpbord stelde Shiro voor dat ik tien minuten met een van de designers ging zitten om zelf een 240Z te ontwerpen. In een tien minuten een iconische sportauto tekenen? Hoe moeilijk kan dat zijn? Ik legde de designer uit dat ik houd van de manier waarop de lijn over de zijkant van de auto begint bij de neus en aan de achterkant samenkomt met de daklijn om de 240Z die prachtige, gestroomlijnde looks te geven. Tevens vertelde ik dat ik graag moderne zaken als LED-verlichting terugzie op de nieuwe incarnatie van de auto. Tien minuten later kreeg ik – al zeg ik het zelf – een aantrekkelijke update te zien van de tijdloze klassieker. Nu maar hopen dat Nissan doorzet met de creatie van een nieuwe 240Z en ik hoop dat de auto zijn oorspronkelijke naam houdt. Bovendien kijk ik uit naar de motorisering: een V6 met een inhoud van 2,4 liter zou geweldig zijn, vanuit historisch oogpunt maar ook gezien de maatschappij waarin we leven. En tot slot; ik vertrouw erop dat Nissan zichzelf en autogekken zoals ik een nieuwe mijlpaal cadeau geeft, één die je vanaf de maan kan zien.


Tags:
Print Friendly, PDF & Email




Jay Leno

Komiek en talkshowpresentator Jay Leno is een van de bekendste entertainers in de Verenigde Staten. Hij is ook een eersteklas autoliefhebber met een enorme collectie auto’s en motoren (zie www.jaylenosgarage.com). Zijn column is opgeschreven door Jeremy Hart.





Vorig bericht

Mensen gooiden stenen naar zijn Duesenberg

Volgend bericht

Niet alleen de bekers zijn reusachtig, ook de tieten





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Mensen gooiden stenen naar zijn Duesenberg

De conceptcars die ik tegenwoordig zie, lijken niet meer op concepts, maar op bijna productierijpe prototypes die speciaal...

10 July 2014

Webdevelopment