Laatste nieuws

Als je die mist, kan je roeispanen pakken

Alle columns / Michiel Campagne / 11 juli 2014

Als u dit leest zitten wij waarschijnlijk lekker in de zon in Zuid-Afrika. Elk jaar gaan we rond eind januari en begin februari lekker racen op circuits zoals Zwartkops en Killarney.

Het racen in Zuid-Afrika heeft iets van vroeger, mensen zijn aardig, niks is een probleem, ze waarderen dat je komt, allemaal dingen die in Europa anders zijn, als ik mij voorzichtig uitdruk. De eerste keer dat ik daar ging racen was dat georganiseerd door Ad Verkuilen, de wereldberoemde rolkooienbouwer uit Brabant. De auto die ik had meegenomen was mijn Marcos uit 1965 met een Volvo B18 motortje met dubbele Webers. Het chassis van zo’n Marcos is geheel van hout waardoor mijn vrouw altijd de grap maakte (of bedoelde ze het echt?) dat, als ik mijzelf toch dood zou rijden in een raceauto, het beter kon in deze want dat zou een kist schelen bij de begrafenis. De Zuid-Afrikanen vinden dit soort auto’s prachtig omdat ze hen niet echt kennen. In het verleden, toen hun Rand zwak stond tegenover de Engelse pond zijn alle mooie (race)auto’s daar weggekocht door de Britten. Dat verklaart misschien wel waarom Zuid-Afrika zo groot is in het bouwen van replica’s. Ik weet niet precies hoeveel bedrijven aldaar Cobra’s en GT40’s maken, maar het zijn er zeker tien. De enig ‘echte’ GT40’s worden door Superformance gebouwd in Port Elizabeth (daar gaan 600 auto’s per jaar de deur uit!), omdat ze voorzien zijn van een monocoque chassis. Ook prachtig is de Porsche 917 die ze bij de firma Bailey voor relatief weinig geld maken.

Mijn gedachten gingen meteen naar de bekende Duitser die thuis ook alles heeft en meestal véél beter’

Als je de eerste keer rijdt tussen helden als Sarel van der Merwe en de familie Scheckter gaat er toch een gevoel door je heen alsof je in de jaren ‘60 aan het racen bent. Zeker als Sarel Engels begint te praten met een prachtig Afrikaans accent. De toeschouwers gaan daar op zijn Amerikaans races kijken, dus met de hele familie. Ze nemen een bakkie (pickup truck) en zetten die achterwaarts tegen het hek en vervolgens wordt een party tent (tegen de zon) uitgepakt. De braai (bbq) en koelboxen met veel bier worden uitgestald en dat vanaf acht uur’s ochtends tot de laatste race is geweest. Als je over de baan rijdt, lijkt het net alsof er om de paar meter iets in de brand staat.

Ook heb ik een keer gereden op het wegcircuit van East London, een plaats aan de kust in Zuid-Afrika. Dit is een circuit waarbij je s’ochtends moet wachten tot er een ambtenaar komt om het hek te sluiten, zodat  je geen tegenliggers hebt als je begint te racen – in het algemeen heeft dat de voorkeur. Natuurlijk had de ambtenaar zich verslapen en niemand anders had de sleutel, nou dan beginnen we toch een uurtje later ….. zo is Afrika.

De bocht daarna is nog veel erger, als je die mist, kan je roeispanen pakken, want je plonst in de Indische Oceaan’

Het circuit heeft overigens een prachtige historie. In de jaren ‘60 werd hier formule 1 gereden. De eerste bocht, Potters genaamd, is heel snel en kan net niet (of wel) vol gas. Het circuit voldoet niet meer de huidige veiligheidseisen, dus als je er af gaat, glijd je door op het gras en daar ga je over het algemeen niet langzamer van en aan het eind kom je altijd iets tegen – een vangrail of een paar bomen. De bocht daarna is nog veel erger, als je die mist, kan je roeispanen pakken, want je plonst in de Indische Oceaan. Het zijn niet alleen de circuits die historisch zijn, maar ook de prijzen. Het inschrijfgeld om te mogen racen in Port Elizabeth was 35 euro en een topevenement met zeker 15.000 toeschouwers kost 85 euro en dat vinden ze lokaal duur. Koffie was 35 cent, alleen moet je dan wel van Nescafé houden.

De ‘Nine Hours’ is een begrip in Zuid Afrika. Vroeger was er een Springbok Serie, waarvan de Nine Hours een onderdeel was. Met rijders zoals David Piper, die daar overigens nog steeds komt, met de mooiste auto’s naar mijn idee, de Ferrari 250LM en zijn Porsche 917. Ook David is een begrip in Zuid-Afrika. Ik denk dat hij een van de grotere privérijders was in een Ferrari uit de jaren ‘60, ondanks dat hij zijn been is verloren (tijdens opname van de film Le Mans). Tot voor kort reed hij nog zeer verdienstelijk.

Tijdens een van die races liep er iemand tegen mij aan, die over mijn raceauto begon te praten en zei dat hij ook ‘allerlei’ auto’s thuis had. Mijn gedachten gingen meteen naar de bekende Duitser die thuis ook alles heeft en meestal véél beter. Het gesprek ontwikkeld zich tot een monoloog van zijn kant, die terloops vertelde dat hij een circuit aan het bouwen was in Franshoek/Stellenbosch, dat wijngebied. Toen ik vroeg waarom hij dat juist daar deed, antwoordde hij dat hij een wijnhuis had. Waarop ik enthousiast vertelde over de lekkere rode wijn die ik de vorige avond had gedronken, Rupert Rothschild Classic (aanrader!). Vervolgens zei hij dat die wijn van hem was. Ik dacht, dit moet niet gekker worden. s’Avonds bij een diner checkte ik bij een Zuid-Afrikaan het verhaal van die Rupert die ‘alles’ had. Hij bleek echt heel veel auto’s te hebben  (ze staan in museum in Franshoek) en zijn familie heeft met allerlei sigarettenmerken, zoals Rothmans, de F1 gesponsord. Zijn circuitverhaal bleek ook te kloppen dus als ik in de toekomst schrijf over een Zuid-Afrikaans Goodwood Festival, dan weet u waar ik zit.


Tags:
Print Friendly




Michiel Campagne
Michiel Campagne houdt zich beroepshalve bezig met het runnen van SkyNet Worldwide Express en Falkpost. Daarnaast is hij de man achter Tachyon Motorsport in Soest. Zijn grote passie is de historische autosport. Al 20 jaar is hij – aanvankelijk met Volvo Amazon en Marcos, later met Chevrolets Corvette en Grand Sport, en met een McLaren M8F - actief op circuits in Europa, Zuid-Afrika en de VS.




Vorig bericht

Gelukkig kan ik heel slecht zien

Volgend bericht

Geen Pampers voor de zenuwen





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Gelukkig kan ik heel slecht zien

We hadden de Chevrolet Corvette Grand Sport uit 1965 al ruim van te voren ingeschreven voor de Spa Six Hours, de race der races....

11 July 2014

Webdevelopment