Laatste nieuws

Geen Pampers voor de zenuwen

Alle columns / Michiel Campagne / 11 juli 2014

Rally’s rijden heb ik altijd leuk gevonden, misschien wel leuker dan racen omdat je met navigator en monteurs bezig bent met een avontuur van vaak enkele dagen. Nadeel is dat het veel tijd kost, je moet de proeven meerdere malen verkennen en dan heb je de rally zelf nog. Ook is de kans op schade en ongelukken groter. Ik probeer er elk jaar wel een paar te rijden en heb een lijstje van rallies die ik nog wil doen.  Van circuits, waar ook ter wereld, heb ik ook zo’n lijst overigens.

Dit jaar gaan we de East Africa Safari Rally rijden in Kenia en Tanzania eind november. De meeste doen dat met een Porsche 911 , Datsun 240Z of Ford Escort. Dat zijn de beste auto’s daarvoor. Uit mijn jeugd herinner ik me ook nog de Mercedes 450SL, met automaat en V8, en ik vond dat toen een kappersauto, maar nu vind ik hem wel stoer . Wij gaan met een Chevrolet Corvette Grand Sport rijden , nou niet echt een auto voor de ze rally. Alhoewel wij kort geleden nog met eenzelfde auto hebben meegedaan aan de La Carrera Panamericana , een pracht rally, met snelle Studebakers met onderhuids NASCAR-techniek. We konden ons met hen meten, wat niet slecht is met een auto uit 1965. Helaas kwam er al snel een bocht waar we de auto niet op het asfalt konden houden en gingen met 140 km/h hard zijdelings tegen een stenen wal. Het resultaat van deze klap en vele salto’s was een auto die er uitzag als een Mexicaans sardienenblik . De monteurs hebben dagenlang gesleuteld om de Corvette weer aan de gang te krijgen en we zijn toch nog over de finish gekomen . Mijn navigator en toevallig ook mijn vrouw (of andersom) heeft na deze actie bedankt als bijrijder.

Toen ik al dat wit zag, was het eerste wat door mij heen ging dat ik geen Pampers had voor de zenuwen’

Met een nieuwe navigator ben ik een rally gaan rijden in Mallorca afgelopen jaar maar toen wij in de lucht zweefden zei hij ‘jump!’. U begrijpt het al, hij was wat laat. Het gevolg was dat zelfs de beschermplaat onder het carter het niet hield en wij aan het eind van de proef een olielekkage hadden en er een paar dingen krom waren. De Safari Rally is vergelijkbaar met Dakar, alleen met historische auto’s. Mijn ervaring op gravel heeft zich beperkt tot een keer de RAC Rally in Engeland waarbij het  ’s ochtends wit was van de sneeuw. Toen ik het gordijn van mijn hotelraam openende en al dat wit zag, was het eerste wat door mij heen ging dat ik geen Pampers had voor de zenuwen. De proeven van de RAC Rally worden gereden voor de moderne rally uit en liggen er dus nog goed bij. Ondanks dat ging een Nederlander die voor mij reed onderweg naar de proef al tegen een stenen muur omdat hij geen keus kon maken of hij links en rechts moest en toen maar rechtdoor ging. Op de proef die volgde en die wij tweemaal moesten rijden heeft hij het gepresteerd om tweemaal tegen hetzelfde paaltje te rijden, zo zie je maar, een ongeluk zit in een klein hoekje .

De Safari Rally is zwaar en duurt 10 dagen. Als u op Google even zoekt, ziet u al gauw mooie films staan die een sfeerbeeld geven van de rally. Je mag een serviceauto en een volgauto hebben en helaas niet zoals in Dakar de hele nacht doorsleutelen, maar maximaal twee uur. Als je het langer doet, krijg je tijdstraf. Er zijn al vrienden die hebben gezegd dat ze komen kijken. Dat is op zich gemakkelijk: je vliegt naar Narobi en huurt een RAV4 nadat je op internet even de route hebt opgezocht en vervolgens druk  je het gas op de plank . Als je dat wilt, neem contact met mij op en we regelen wat.

Recent las ik het bericht dat de Engelse schrijver van Octane, Mark Hales, bij het testrijden in een Porsche 917 van David Piper iets stuk zou hebben gemaakt aan de motor. Als ik het goed begrijp zijn bladen als Octane niet tegen mechanische schade verzekerd. Na deze gebeurtenis heeft Piper een rechtszaak gestart tegen Hales om zo de schade te verhalen. De rechter heeft Piper in het gelijk gesteld en Hales moet GBP 120.000 betalen, voor de motorschade en de juridische kosten. Dat is toch van de gekke . Hales heeft dat geld niet en men is op internet een inzamelactie begonnen. Mijn eerste gedachte is dat die Piper helemaal dat geld niet moet krijgen en ik zou zeggen, laat Hales persoonlijk failliet gaan zodat Piper niks krijgt. Ben benieuwd naar uw mening.

Tijdens mijn laatste bezoek aan Zuid Afrika heb ik Piper ontmoet en met hem gesproken maar het was moeilijk hem op een beleefde manier mijn mening duidelijk te maken. Dat kwam misschien doordat hij al 84 is. In dat gesprek heb ik van ellende de fles wijn van zijn lieve vrouw Liz leeg gedronken. Kan de redactie van de Nederlandse Octane doorgeven aan Mark Hales dat we in elk geval een fles wijn van Piper hebben afgepakt?


Tags:
Print Friendly, PDF & Email




Michiel Campagne

Michiel Campagne houdt zich beroepshalve bezig met het runnen van SkyNet Worldwide Express en Falkpost. Daarnaast is hij de man achter Tachyon Motorsport in Soest. Zijn grote passie is de historische autosport. Al 20 jaar is hij – aanvankelijk met Volvo Amazon en Marcos, later met Chevrolets Corvette en Grand Sport, en met een McLaren M8F – actief op circuits in Europa, Zuid-Afrika en de VS.





Vorig bericht

Als je die mist, kan je roeispanen pakken

Volgend bericht

Soms is autosport beter dan .....





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Als je die mist, kan je roeispanen pakken

Als u dit leest zitten wij waarschijnlijk lekker in de zon in Zuid-Afrika. Elk jaar gaan we rond eind januari en begin februari...

11 July 2014

Webdevelopment