Laatste nieuws

Soms is autosport beter dan …..

Alle columns / Michiel Campagne / 11 juli 2014

Elk raceseizoen begint met dezelfde vraag, wat ga ik dit jaar rijden? Er is keuze uit het aanbod van een aantal commerciële organisatoren zoals The Masters Series en Peter Auto, maar ook van verenigingen als het NKHTGT (Nederland Kampioenschap voor Toerwagens en GT’s), gedreven door vrijwilligers, van wie het enthousiasme afdruipt. Andere opties zijn de leuke rallies of combinaties van races en rallies zoals de Tour Auto en Modena Cento Ore Classic, waarbij je een aantal dagen onderweg bent en dagelijks afgesloten proeven rijdt, meestal heuvelop, en elke dag een race op een circuit krijgt voorgeschoteld.

Voorafgaand een van mijn deelnemingen aan de Modena Cento Ore Classic,  vrij vertaald ‘Honderd Uren van Modena’ , had ik het zakelijk nogal druk daarvoor. Mijn secretaresse had een goedkope vlucht geregeld met Transavia naar Bergamo waar vandaan ik met een huurauto verder zou gaan naar Modena . De vlucht vertrok vóór 07.00 uur vanaf Schiphol, zodat ik vroeg uit de veren moest maar ik het vliegtuig verder kon slapen. Bij aankomst op de luchthaven ging ik direct naar het autoverhuur bedrijf en daar aangekomen zocht ik mijn rijbewijs en ja hoor, vergeten door alle drukte. Ik heb nog wel geprobeerd toch een auto te krijgen, maar dat was helaas verspilde moeite . Een taxi dan maar. Helaas was er geen een te vinden. Bij navraag bleek het gehele openbare vervoer-, inclusief de taxi’s, aan het staken te zijn. Dan maar de monteurs bellen die al in Modena stonden en vragen of ze mij wilden komen ophalen. Mijn mobieltje moest ik nog aanzetten en wat bleek,  mijn batterij was op. Op zo’n moment kan de moed diep in je schoenen wegzakken. In de aankomsthal zag ik een kantoortje wat toeristische excursies verkocht, ik liep daar naar binnen en vroeg of ik een bus met chauffeur kon huren. Na wat geld betaald te hebben, toog ik naar de aangewezen parkeerplaats vol met bussen.

Wat zou ik graag meedoen met een luis in pels als de Volvo 240 Turbo’

Bij de aangewezen bus heb ik vervolgens aangeklopt en de chauffeur wakker gemaakt en een briefje voorgehouden waarop stond dat ik had betaald en naar Modena moest. Hij reageerde met de vraag waar mijn groep was, maar na enige misverstanden kon ik hem duidelijk maken dat er geen groep was en dat zijn bus voor mij alleen bedoeld was. Eenmaal in Modena  heb ik nog nooit zulke verbaasde monteurs gezien, toen die grote touringcar bij hen stopte en ik alleen uitstapte.

Het komend seizoen verheug ik mij voornamelijk op de Silverstone Classic eind juli. De laatste keer dat ik daar was, zat ik op een nieuwe tribune die uitkeek over de bochten Maggots en Becketts en tevens het nieuwe gedeelte. Op het moment dat de Group C van start ging met een vol veld was het al schemerig en hadden ze al hun lampen aan. Met de kermis en een popconcert op de achtergrond deed het mij denken aan Le Mans uit de jaren ’90. Zittend op deze tribune terwijl de Jaguar’s, Nissans en Porsches eraan kwamen, deed mij wegdromen en tot de conclusie komen dat autosport (soms) beter is dan ….

De snelheid waarmee de eerste auto’s door Maggots kwamen, was verschrikkelijk hard, het leek wel of ze niet van het gas afgingen. Mijn respect voor mannen als Gijs van Lennep en Jan Lammers nam zienderogen toe.  Er was ook een race met toerwagens uit de jaren ’80 en ’90, uit het DTM en BTCC. Prachtig en wat zou ik graag hieraan meedoen met een luis in pels als de Volvo 240 Turbo. Misschien toch maar een aanschaffen in de toekomst.

Ook dit jaar 31 augustus en 1 september) is er wederom een Historische Grand Prix op Zandvoort. Die was afgelopen jaar een succes met ruim 30.000 toeschouwers. Dat was voornamelijk te danken aan de leiding van het Circuit Zandvoor , Erik Weijers en de nieuwe HARC voorzitter, Cees Kooy. Als ik het goed begrijp, staan de sponsoren in de rij, maar zal het moeilijk zijn om het evenement naar nog een hoger niveau te tillen. Ik hoor dat er raceseries komen zoals de Nederlands Historische Monoposto’s. Dat is leuk voor diegenen die zo’n auto hebben, maar ik weet niet of we daar 50.000 man mee door de poort trekken van Circuit Park Zandvoort. Volgens mij moeten ze raceseries binnen halen waarbij je nek haren rechtop gaan staan en als je al F1, F2 en Formule Junior hebt zou ik niet nog een Formule klasse laten rijden. Alhoewel Cees Kooy nog moet wennen aan zijn nieuwe functie, weet ik zeker dat mensen op de achtergrond zoals Hans Hugenholz hem zullen helpen in 2014 een beter programma neer te zetten.

Een keer heb ik gereden op het stratencircuit van Oporto in Portugal, waar ook het WTCC rijdt. Dit jaar wil ik er weer heen op 21, 22 en 23 juni omdat ik het gewoon prachtig vind om daar te rijden. Een stratencircuit heeft iets extra’s. Het feit dat je een bocht uitkomt en vlak langs een betonnen rand rijdt, geeft mij een extra kick. Men zegt dat het weleens de laatste keer zou kunnen zijn dat dit evenement plaats heeft, omdat de goedgezinde burgemeester aan het eind van zijn termijn is. Zal ik Van der Laan eens bellen of we volgend jaar wat in het Amsterdamse bos kunnen doen?


Tags:
Print Friendly




Michiel Campagne
Michiel Campagne houdt zich beroepshalve bezig met het runnen van SkyNet Worldwide Express en Falkpost. Daarnaast is hij de man achter Tachyon Motorsport in Soest. Zijn grote passie is de historische autosport. Al 20 jaar is hij – aanvankelijk met Volvo Amazon en Marcos, later met Chevrolets Corvette en Grand Sport, en met een McLaren M8F - actief op circuits in Europa, Zuid-Afrika en de VS.




Vorig bericht

Geen Pampers voor de zenuwen

Volgend bericht

Rijden voor de mannen en verwennerij voor de vrouwen





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Geen Pampers voor de zenuwen

Rally’s rijden heb ik altijd leuk gevonden, misschien wel leuker dan racen omdat je met navigator en monteurs bezig bent...

11 July 2014

Webdevelopment