Laatste nieuws

Rijden voor de mannen en verwennerij voor de vrouwen

Alle columns / Michiel Campagne / 11 juli 2014

Een mooie envelop gleed door mijn brievenbus: een uitnodiging om de opening van het Bilster Berg Drive Resort bij te wonen. Afkomstig van mijn jarenlange vriend en racecollega Marcus graaf Von Oeynhausen-Sierstorpff die al sinds ik race de circuits in Europa onveilig maakt met zijn zeer snelle Jaguar E-Type. Hij had me al eens verteld dat hij bezig was een circuit te bouwen maar had ik daar geen enkele voorstelling bij. Hoeveel plannen ik in al die jaren al gelezen heb over nieuwe circuits in Duitsland maar ook in Nederland met bedragen erbij die ik nog nooit op mijn bankrekening heb zien staan . Het circuit in Zuid Portugal, Portimao, heeft iets van 200 miljoen gekost (waarschijnlijk hebben wij , ja u en ik, dat met EU geld betaald) maar heeft dan wel een zwembad in de paddock!

De uitnodiging was op prachtig papier gedrukt en het evenement begon op vrijdag met het verkennen van het circuit voor raceauto’s van voor 1966. In de avond zou er een feest zijn met diner in Black Tie, poepchique dus . Zaterdag zou de officiële opening plaatshebben, gevolgd door een paar ronden op racesnelheid rijden om het circuit te ‘temmen’.

Ik leende ook gymschoenen en zag eruit als Tommy Cooper in zijn goede jaren’

Het circuit is vanuit midden- Nederland 3,5 a 4 uur rijden. Er is een oude Engelse opslagplaats voor munitie geweest. Na een  lange oprijlaan omringd met bos kom je op het circuit. De pitgebouwen zijn de oude loodsen waarin vroeger de munitie lag opgeslagen en die doen nu prima hun dienst voor opslag van race auto’s. Volgens de Duitse graaf, Marcus, is er 32 miljoen geïnvesteerd in het circuit , zonder bank maar met privépersonen die minimaal 100.000 euro hebben geleend en hopen dat ooit terug te krijgen met rente . Zelf heeft Marcus er weinig eigen geld ingestoken, maar hij kan er wel met veel enthousiasme er over praten.

Het circuit is ontworpen door Hermann Tilke in samenwerking met Walter Röhrl en het heeft aan beide kanten een pitstraat. Om het circuit te betreden met mijn raceautootje moest je een racepak en dergelijke aantrekken en laat ik dat nu net zijn vergeten. Dus heb ik maar een pak geleend van een Duitser die nog dikker was dan ik. Het kruis hing tussen mijn knieën. Ik leende ook een paar gymschoenen van de monteur en zag eruit als Tommy Cooper in zijn goede jaren. Tijdens mijn eerste rit met mijn Corvette op dit circuit regende het pijpenstelen  Niet echt weer om even een nieuwe baan te verkennen maar er was geen andere keus. Als je de pitstraat bent uitgereden, volgen meteen veel bochten  rechts naar links, het asfalt is relatief smal en op sommige stukken staan de vangrails en hekken dichtbij, een beetje zoals de Nürburgring. Na de bochtenpartij ga je steil naar beneden in een bocht waarbij je het einde niet kan zien en waarna je weer steil omhoog gaat. In dat stuk omhoog zit een hobbel waarop in de regen mijn achterwielen een stap opzij zetten en doorslaan. De eerste zweetdruppels nestelden zich daar in mijn bilnaad en ik moest direct denken aan de Efteling waarin ik van mijn zoon in dingen moet die ik niet wil en mijn ogen dicht doe.

Bovengekomen volgt wederom een onoverzichtelijke rechterbocht die je harder kunt nemen dan je denkt, als je de kerbstones niet hebt geraakt aan de linkerkant ben je nog niet hard genoeg gegaan. Na een linkerbocht en een chicane begint het rechte stuk, waarin overigens  knippen zitten zoals in een motorcrossparkoers. Wel leuk en zeker iets anders, maar mijn zweetdruppels veranderden daar wel in waterstralen, die gelukkig afdaalden in een geleende overalls, maatje Andre Hazes. Daarna volgen een snelle linkerbocht met weer een snel recht stuk en daarna de start/finishlijn. De eerste bocht van de baan is er niet echt een waar je met 40 raceauto’s op af wilt stormen, hij knijpt te veel en is daardoor te langzaam en zal zeker leiden tot ongelukken na een start.

Na een aantal ronden bespraken Marcus en ik de baan. Ik vind hem prachtig maar heb mijn twijfels of je erop kunt racen met veel auto’s te gelijk. Het circuit is dan ook niet specifiek voor races gebouwd maar om te testen en voor clubdagen. Daarvoor is het ideaal. Om het circuit ligt 100 ha grond en het is beschut zodat de Duitse autobouwers er naar hartenlust kunnen testen met prototype’s, wat lastiger is op Hockenheim en de Nürburgring omdat pottenkijkers daar meer mogelijkheden hebben.

‘s Avonds was het feest in een vlakbij gelegen Graflicher Park waarin wij ook sliepen. Een prachtig hotel in een park van 84 ha met veel dieren, die ik hoopte op mijn bord terug te vinden. In het hotel zit de truc voor Marcus, hij is er eigenaar van en hoopt dat de mensen in zijn hotel gaan. Lekker rijden voor de mannen en verwennerij voor de vrouwen in het hotel met spa. Als u de mogelijkheid heeft om daar te rijden en in het hotel te zitten zou ik zeggen, doen!

Mijn vrouw racet ook, dus voor mij gaat die vlieger helaas niet op: zij wil racen en in de spa, waardoor de kosten voor mij verdubbelen. Misschien toch maar eens vragen of Octane mij wil sponsoren….


Tags:
Print Friendly




Michiel Campagne
Michiel Campagne houdt zich beroepshalve bezig met het runnen van SkyNet Worldwide Express en Falkpost. Daarnaast is hij de man achter Tachyon Motorsport in Soest. Zijn grote passie is de historische autosport. Al 20 jaar is hij – aanvankelijk met Volvo Amazon en Marcos, later met Chevrolets Corvette en Grand Sport, en met een McLaren M8F - actief op circuits in Europa, Zuid-Afrika en de VS.




Vorig bericht

Soms is autosport beter dan .....

Volgend bericht

Herman Brood en schijt aan tapijt





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Soms is autosport beter dan .....

Elk raceseizoen begint met dezelfde vraag, wat ga ik dit jaar rijden? Er is keuze uit het aanbod van een aantal commerciële...

11 July 2014

Webdevelopment