Laatste nieuws

Water is het ergste dat een auto kan overkomen

Alle columns / Jay Leno / 10 juli 2014

Of je nu één klassieker hebt of een heleboel, iedere eigenaar zal het met me eens zijn: goed onderhoud is niet alleen een deel van de lol, maar ook pure noodzaak, zowel voor het behoud van de auto als voor je eigen veiligheid. Daarom hebben we in onze werkplaats een schoolbord: daarop schrijven we wat er is gedaan en wat we moeten doen. Wanneer voor het laatst de olie is ververst, dat soort dingen.

En we hebben een standaardprocedure: elke keer voordat we met een auto de straat op gaan, controleren we de bandenspanning en de niveau’s van de koelvloeistof, motorolie, remvloeistof en bakolie. Klinkt als een boel werk, maar het kost op z’n hoogst tien minuten. En je staat te kijken hoe vaak we ontdekken dat bijvoorbeeld het remvloeistofreservoir bijna droog staat. Even bijvullen en klaar. Zo doen we dat. Het maakt een wereld van verschil.

Ik blies zo de motorkap eraf, alsof er een handgranaat afging’

Stoomauto’s zijn waarschijnlijk het listigst om te onderhouden. Ze gaan raar doen als ze slecht zijn afgesteld of drie maanden niet hebben gereden. Neem de Stanley Steamer. Als die een tijd stil heeft gestaan, willen de brandstof niet meer ontbranden. In de Stanley verhit je de vergasserbuizen tot de brandstof erin verdampt. Vervolgens worden de dampvormige brandstof onder druk de verbrandingskamer in geleid. Maar soms willen  die dampen niet ontbranden. Dus ik zei een keer, kom, ik pak de gasbrander wel om ze een handje te helpen. Toen blies ik zo de motorkap eraf. Letterlijk. Alsof er een handgranaat afging. De kap vloog vlak langs ons heen.

Door de enorme variatie aan auto’s die ik bezit, kan ik volop genieten van hun verschillen. Stel je voor, je keert terug naar de garage met een 8-Litre Bentley en je pakt de Bugatti T37 van anderhalve liter, die compleet het tegenovergestelde is: kwetsbaar in plaats van robuust, licht in plaats van zwaar, kleine zuigers in plaats van grote. Alles is compleet anders. Des te meer begrip en waardering heb je voor de geschiedenis van de auto.

Nog beter dan repareren is het voorkomen van problemen. Mensen vragen me weleens: wat is het ergste dat je als klassiekereigenaar kan overkomen? Mijn antwoord is ‘water’. Ik ben blij dat het in Californië niet vaak regent of vochtig is. Daardoor heb ik auto’s van 30, 40 jaar oud die gewoon een kwarteeuw lang niet nat zijn geworden. Ze zien eruit als nieuw. Het ergste dat je op een auto kunt loslaten, is in mijn ogen de hogedrukspuit. Het enige dat die doet is water, vuil en vocht in alle mogelijke spleten van de auto persen. Veel erger bestaat niet. Als je een klassieke auto bezit, wat voor een dan ook, dan zijn een heleboel detailer-spray en zo’n microvezeldoekje waarschijnlijk je beste keus.

Ik schroefde er eentje af en zag dat het water alles had weggevreten’

En nog iets: gebruik geen antivries, maar een waterloze koelvloeistof. Ik gebruik dat in al mijn auto’s, mijn Bugatti draait er al 15 of 16 jaar op. Soms staat een auto van mij drie maanden stil en dan zie je echt nergens corrosie. Het spul is net zo schoon als toen ik het erin goot en het kookpunt ligt 80 graden hoger dan van water. En dus is er geen sprake van corrosie.

Met mijn Duesenberg leerde ik een wijze les. Op een dag leek ’t me een goed idee om de motor een poetsbeurt te geven. Aan de zijkanten zitten afsluitplaten, waar achter het water zich het wat bevindt dat de cilinders koelt. Ik was lekker met mijn vinger aan het wrijven, totdat die zo door de afsluitplaat prikte. Ik dacht: hè, hoe kan dat? Het zijn twee dikke platen, aan elke kant een, elk met zestien bouten vastgeschroefd. Ik schroefde er eentje af en zag dat het water alles had weggevreten. In een motor die ik als een kindje vertroetelde.

Ik had al gauw in de gaten wat er was gebeurd: ik had de juiste hoeveelheid koelvloeistof-mét-water erin gedaan, maar dit systeem staat niet onder druk. Het is niet afgedicht. Als ik ermee ging rijden, dacht ik geregeld: o, hij wordt warm, ik zal maar wat water bijvullen. Ik beseft nu dat ik zo het hele systeem uit zijn evenwicht bracht, van de juiste verhouding klopte niks meer. Dus ik heb nieuwe afdichtplaten gemaakt, het systeem volledig drooggelegd en daarna gevuld met waterloze koelvloeistof.

Maar het mooiste wat je kunt doen, is een accuschakelaar monteren. Mooi voorbeeld: een vriend van me had een al wat oudere auto waarvan het portier niet goed sloot. Dus bleef binnen het verklikkerlicht branden. Zo eentje gemaakt van plastic uit de jaren dertig, maar met een modern lampje erin, dat veel warmer gloeit. Het licht stond anderhalve dag lang aan totdat het plastic vlam vatte. De auto brandde tot op de grond toe af en legde daarna de garage in as. Alleen maar omdat hij geen accuschakelaar had. Oog voor detail is zo belangrijk als je voor oude auto’s zorgt.


Tags:
Print Friendly, PDF & Email




Jay Leno

Komiek en talkshowpresentator Jay Leno is een van de bekendste entertainers in de Verenigde Staten. Hij is ook een eersteklas autoliefhebber met een enorme collectie auto’s en motoren (zie www.jaylenosgarage.com). Zijn column is opgeschreven door Jeremy Hart.





Vorig bericht

Geroosterde hagedis op de hoedenplank

Volgend bericht

McLaren zal ook met een Panamera moeten komen





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Geroosterde hagedis op de hoedenplank

Laatst moest ik denken aan de auto’s van mijn vader toen ik klein was. Ik ben geboren in 1950 en werd uit het ziekenhuis...

10 July 2014

Webdevelopment