Laatste nieuws

McLaren zal ook met een Panamera moeten komen

Alle columns / Jay Leno / 10 juli 2014

Zo juist heb ik een nieuwe McLaren P1 gekocht. Ik ben niet van plan voor de complete set McLaren’s te gaan, maar soms vind ik het leuk iets helemaal vanaf het begin mee te maken. Wat was het opwindend om als eerste man buiten McLaren uitgenodigd te worden om met de nieuwe P1 te rijden (zie de filmbeelden op www.octane-magazine.com/P1). En dat alles nota bene in het jaar dat McLaren 50 wordt. McLaren heeft een mooie historie, maar ze leunen daar in Woking niet op hun erfgoed als op een kruk, zoals sommige fabrikanten dat wel doen. Ze zien historie als iets dat je onvermijdelijk achter je aansleept, naar mate je verder in de tijd vordert. Wat ik zo mooi vind aan McLaren is dat het daar alleen maar om wetenschap en technologie gaat.

Het speciale aan het rijden in een McLaren is moeilijk vast te pinnen. De mensen die het snappen, snappen het en de mensen die het niet snappen, snappen het niet. McLaren rijden is een serieuze aangelegenheid en dat bevalt me wel. Die auto’s worden gemaakt voor een bepaald type enthousiast. In de buurt van Los Angeles zie je McLaren’s in de canyons, waar de echte autojongens heen gaan. Of ze staan bij de Rock Store, waar de motorrijders elkaar ontmoeten. Ik zie nooit McLaren’s bij die dure restaurants, waar altijd veel andere supercars geparkeerd staan. De eerste McLaren op een valetparking, moet ik nog tegenkomen.

Wat was het opwindend om als eerste buiten McLaren met de nieuwe P1 te rijden’

Voordat ik met mijn vingers aan de P1 mocht zitten, moest ik eerst komen kijken hoe ze hem maken. Dat was een kick. Woking heeft niet het cachet van Maranello, maar voor mij is het hoofdkwartier van McLaren met zijn yin/yang vormgeving een nirvana. Norman Foster heeft het ontworpen en het is aan de buitenkant net zo strak en cool als de auto’s die aan de binnenkant gemaakt worden.

Het is als een ziekenhuis zo schoon. Ik heb met een vinger de vloer aangeraakt en er aan gelikt, als test. Het is er ook net zo stil als in een ziekenhuis. Toen ik naar binnen was gelopen, was ik meteen de grootste lawaaimaker. Totdat ze een van de P1 of 12C motoren startten …..

McLaren maakt één P1 per dag tot ze alle 375 klaar zijn. Ze worden van kop tot staart met de hand gebouwd, door 61 techneuten, in tien stappen. Het is een space-age productieproces uitgevoerd met de ouderwetse Britse militaire precisie. McLaren heeft voor de P1 technologie van uit de formule 1 gebruikt, zoals verwacht natuurlijk, en aan de productielijn zie je goed hoe mooi gedetailleerd de auto onderhuids is.

Elk onderdeel  is op prestaties gericht. De P1 heeft een actieve achterspoiler met F1 DRS (Drag Reduction System) en het hybride systeem is anders dan bij andere superauto’s. Het is geïntegreerd, wat wil zeggen dat de elektrische motor de transmissie aandrijft, net zoals de krukas dat doet. Alles is zo licht mogelijk gemaakt. Ik tilde een stoeltje op en het was nog lichter dan een zakje kruidenierswaren. De auto staat op speciaal gemaakte P Zero’s van F1-leverancier Pirelli, ontwikkeld voor extreme downforce en hoge dwarskrachten.

 Ik ben niet zo’n liefhebber van die stuurwielen die gevuld zijn met een juwelenkist aan schakelaars’

Als je erin zit, zie je het stuur voor je en een paar meters. Dat is alles. Ik ben niet zo’n liefhebber van die stuurwielen die gevuld zijn met een complete juwelenkist aan schakelaars. Ik houd van een gefocuste auto en dat is de P1. Hij is niet als boulevardkruiser bedoeld. Geweldig vind ik de cockpit, alsof je in een gevechtsvliegtuig zit. Het is echt wat bijzonders.

De auto’s van McLaren hebben een paar karakteristieke eigenschappen gemeen, een voelen hetzelfde aan, ze allemaal datzelfde typische uitlaatgeluid en ze schakelen hetzelfde. De 12C en P1 hebben dezelfde centrale ‘tub’. Toen ik de P1 voor het eerst zag, vond ik hem op de 12C lijken. Prima. Bling-bling zit er niet op. Alleen maar dingen die echt nodig zijn. Het is echte stuurmansauto. Ik heb een paar 12C eigenaren gesproken en een daarvan had er al bijna 20.000 kilometer opzitten, een ander zelfs al 30.000. Ik heb mijn Ford GT en Carrera GT al sinds 2005, maar op mijn 12C, die 18 maanden oud is, staan al meer kilometers dan op die twee auto’s samen. Dat die auto’s al zo veel kilometers hebben gemaakt, is een compliment voor McLaren.

In Amerika waren een eeuw geleden 350 autofabrikanten actief. Daar zijn er nu nog drie van over. Als je erin geslaagd bent in deze tijd een nieuwe automerk in het leven te roepen, ondanks alle wetten en regels, heb je wat mij betreft een flinke prestatie geleverd. Er zijn in deze eeuw slechts twee klein fabrikanten bijgekomen, die succesvol zijn: Tesla en McLaren. Fisker en een paar andere zijn van de weg geraakt en een paar elektrische opstarters zijn er al helemaal niet meer.

McLaren zal vroeg of laat ook met een soort van Panamera moeten komen’

We hebben bij Porsche gezien dat het erg moeilijk is met alleen maar sportauto’s een boterham te verdienen. Als je nu een Porsche tegenkomt is het veel vaker géén 911 dan wel een 911. Ik verwacht dat McLaren vroeg of laat ook zo’n stap zal moeten maken en ook met een soort van Panamera moeten komen. Het moeilijkste zal de ‘goedkope’ McLaren waarschijnlijk zijn. Dat wordt een helse klus, want McLaren heeft nu eenmaal geen Volkswagen waarop het terug kan vallen en waarvan het onderdelen kan gebruiken. Toch heb ik goede hoop dat McLaren er ook de komende vijftig jaar zal zijn. Happy birthday!


Tags:
Print Friendly




Jay Leno
Komiek en talkshowpresentator Jay Leno is een van de bekendste entertainers in de Verenigde Staten. Hij is ook een eersteklas autoliefhebber met een enorme collectie auto’s en motoren (zie www.jaylenosgarage.com). Zijn column is opgeschreven door Jeremy Hart.




Vorig bericht

Water is het ergste dat een auto kan overkomen

Volgend bericht

Morgan heeft een enorme fout gemaakt





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Water is het ergste dat een auto kan overkomen

Of je nu één klassieker hebt of een heleboel, iedere eigenaar zal het met me eens zijn: goed onderhoud is niet alleen een deel...

10 July 2014

Webdevelopment