Laatste nieuws

De V8 die op slootwater blijft rijden

Alle columns / Michiel Campagne / 11 juli 2014

In september hebben we succesvol de 6 Uur van Spa gereden met een tweede plaats waarvoor mijn dank aan mijn medecoureurs Allard Kalff en Jan Lammers. Normaliter neem ik ook mijn McLaren M8F mee naar Spa omdat er ook een race is voor de CanAm of Interserie auto’s. Het grappige is dat mijn auto ook de Interserie heeft gereden met Teddy Pillet in het team van VDS in de jaren ‘70.

Tijdens de 6 Uur van Spa kwam ik Frank Bradley tegen, hij reed in een March 717 vergelijkbaar met mijn McLaren, die hij overigens huurt van de Dotkins broeders, een stel waarvan de autosport afdruipt, gecombineerd met een gezonde Engelse dosis humor. Frank ken ik al jaren, hij is in Engeland de grootste palingkoning. Zoals u misschien weet, eten de Engelsen paling in een potje, wat naar mijn smaak niet te eten is. Frank racet al zijn hele leven en is ook eigenaar geweest van de sportcars 2000 fabrikant Swift. We zaten een keer bij een rijdersbriefing op Brands Hatch en toen was Charles Zwolsman net overleden. Frank vertelde dat hij Charles kende van transacties met auto’s en onderdelen in de jaren ’80. De betalingen verliepen altijd via enveloppen met geld en een persoon die naar een lokaal café kwam. In die enveloppen zat altijd te weinig of te veel geld en die persoon belde steevast met Charles om hem daarvan op de hoogte te stellen, waarop Charles altijd zei ‘dat komt de volgende keer wel’. Charles verdiende zijn geld, volgens zich zelf, met softdrugs en had daardoor de beschikking over meer contact geld dan u en ik samen.

De V8 hebben we zo gemaakt dat hij zelfs nog op slootwater blijft rijden’

Op een keer kwamen bij Frank politieagenten op bezoek die hem foto’s lieten zien van mensen. Hij moest zeggen of hij hen kende en, u raadt het al, daar zat ook een foto van Charles bij. Hij reageerde positief op het zien van die foto en vertelde erbij dat hij altijd contact was betaald door Charles en dus wellicht zwart geld had aangenomen. Frank had alle bedragen opgeschreven met alle data en auto’s en onderdelen die hij geleverd had. De politie was blij dat hij zo eerlijk was, waarop Frank vertelde dat hij nog 5000 GBP van Charles te goed had. Twee jaar later kreeg hij een telefoontje van de belastingdienst dat ze hem niet zouden vervolgen en dat alle in beslag genomen spullen van Zwolsman op een terrein stonden en dat hij iets mocht uitzoeken met een waarde van GBP 5000. Natuurlijk was Frank niet gek en wees een mooie racetrailer aan, waarop de man van de belastingdienst zei dat die meer waard was dan die GBP 5000. Frank betaalde daarop GBP 2000 bij en verkocht dezelfde trailer twee weken later door voor GBP 21.000. Zo zie je maar dat er beste geld te verdienen valt met de belastingdienst.

Voor de East Africa Safari Rally hebben we een totaal nieuwe auto gebouwd. Ik ben de enige met een Corvette. De andere, maximaal 60, deelnemers rijden met Porsche’s 911, Datsun’s 240Z en Ford Escort’s. Zou het niet zo’n goede keuze geweest zijn om een rally in Afrika met een Corvette te rijden?

De V8 hebben we zo gemaakt dat hij volgens de motorbouwer zelfs nog op slootwater blijft rijden. De compressie is dus extreem laag vanwege de slechte brandstof in Kenia en Tanzania waar we ruim 4000 kilometer gaan afleggen in tien dagen en daarvan is meer dan de helft op snelheid.  Er gaan twee sets schokbrekers mee zodat we er elke avond een nieuwe set op kunnen zetten, terwijl de oude set gedurende dag gereviseerd wordt. De veerweg is iets van 25 centimeter zodat je over een gat in de weg of een grote steen kunt rijden zonder het te merken. Als voorbereiding hebben we getest op een militair terrein bij Amersfoort, het rallycircuit in Valkenswaard en twee keer in een steengroeve in België. Het rijden heeft onder andere oud-rallykampioen Coen Vink gedaan en met het testen van de schokbrekers hebben we hulp gekregen van Chiel Bos die ook zijn sporen heeft verdiend in de rallysport.

Tijdens het testen gebeurden er allerlei dingen die je niet verwacht. Toen we door een plas reden, kregen we zoveel water op de voorruit dat we een minuut niks meer zagen, dus we moesten ervoor zorgen dat het water niet zo hoog kan komen. Natuurlijk braken er ook wielen af en zo, maar dat hoort erbij. Je zorgt er vervolgens natuurlijk wel voor dat het niet weer kan gebeuren.

Als u dit leest, zijn we al een paar dagen onderweg. Dan weten we vast en zeker al hoe sterk de auto en het team zijn. Om maar niet te spreken over ondergetekende.


Tags: , ,
Print Friendly




Michiel Campagne
Michiel Campagne houdt zich beroepshalve bezig met het runnen van SkyNet Worldwide Express en Falkpost. Daarnaast is hij de man achter Tachyon Motorsport in Soest. Zijn grote passie is de historische autosport. Al 20 jaar is hij – aanvankelijk met Volvo Amazon en Marcos, later met Chevrolets Corvette en Grand Sport, en met een McLaren M8F - actief op circuits in Europa, Zuid-Afrika en de VS.




Vorig bericht

Herman Brood en schijt aan tapijt

Volgend bericht

Ik ben ook iemand die altijd moeite met regels heeft





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Herman Brood en schijt aan tapijt

Herman Brood hielt van racen. als ik hem in de stad tegenkwam, vroeg hij aan mij ‘hoe gaat het racertje’, waarna ik niet...

11 July 2014

Webdevelopment