Laatste nieuws

Morgan heeft een enorme fout gemaakt

Alle columns / Jay Leno / 10 juli 2014

Voor mij is Morgan altijd het bedrijf geweest van de familie en van Charles Morgan. Jaren geleden werd ik uitgenodigd naar Los Angeles te komen, er was toen sprake van dat Morgan de driewieler opnieuw op de markt zou brengen. Toen heb ik voor het eerst kennis kunnen maken met iemand van de familie Morgan.

In de loop der tijd ben ik goede vrienden geworden met Edsel Ford en die relatie betekent iets voor me. Hetzelfde was het geval met Morgan. Elke keer als ik Charles ontmoette, praatte hij alleen maar over Morgan. Het was deksels moeilijk het over een ander onderwerp met hem te hebben, en op een gegeven moment heb ik dat opgegeven, zo aanstekelijk is zijn enthousiasme.

Morgan is in zijn lange historie nooit succesvoller geweest dan in de tijd dat Charles de scepter zwaaide’

Ik houd van Morgans op dezelfde wijze als ik van opwindhorloges houd. Ze niet zo precies en niet zo betrouwbaar als die met batterijen, maar er iets met dat gevoel in je vingers, als je de veer opwindt, dat een snaar bij me raakt. Een jaar of twee geleden heb ik in de Threewheeler gereden en tegen die gaskabel aan zitten kijken die recht voor je neus in een grote boog boven de motor uitsteekt. Iemand heeft me verteld dat Morgan een Engineering Award heeft gewonnen. Als ik zoiets hoor, moet ik alleen maar lachen. Morgan pretendeert niet perfecte auto’s te maken, en hetgeen er aan perfectie ontbreekt, wordt ruimschoots goed gemaakt door karakter.

Ik heb de fabriek bezocht. Je kunt daar gewoon heen gaan en met de mensen praten die je auto aan het bouwen zijn. Als je wilt, zetten ze een handtekening op een stuk plaatwerk. Voor veel lieden betekent dat niks, maar gelukkig zijn er precies genoeg mensen op de wereld die het wel belangrijk vinden. Ik ken maar één reden om een Morgan Threewheeler te kopen: omdat het een Morgan is. Ik weet zeker dat Charles hem zou signeren als ik dat zo vragen en dat vind ik cool. Ik heb de mijne zien bouwen, ik heb de eigenaar van het bedrijf ontmoet, hij heeft me een hand gegeven. Daar houd ik van. Zijn er genoeg mensen op de wereld om zulke tradities levend te houden? Nauwelijks. Maar genoeg om te zorgen dat ze volhouden.

Morgan is in zijn lange historie nooit succesvoller geweest dan in de tijd dat Charles Morgan de scepter zwaaide. Dat zegt iets. Ze verkopen daar in Great Malvern  nu 600 tot 700 auto’s per jaar, er zijn tijden geweest dat het er 15 tot 20 waren. Ik heb Charles verleden jaar nog ontmoet op Goodwood, hij probeerde Morgans te verkopen en was handen aan het schudden. Of mensen nu wel of niet kochten, hij schudde hen hoe dan ook de hand.

In de autowereld neemt het nationalisme sterk af – iedereen houdt zich bezig met global cars. Ik houd van vroege Japanse sportauto’s omdat ze zo Japans zijn. Ze hebben namen als Cedric en Fairlady. Ik houd ook van vroege Italiaanse auto’s, Alfa Romeo’s en Ferrari’s, omdat ze zo veel karakter hebben, de juiste geluiden maken en uniek Italiaans zijn. Morgan’s zijn zo intens Brits en dat maakt ze zo leuk. Je koopt niet alleen een auto, maar ook een stuk geschiedenis. Ik zou het vreselijk vinden als Morgan met een andere fabrikant ging samenwerken of fuseren en een onderdeel zou worden van Fiat of Mazda of iets anders. De uniekheid van Morgan zou verloren gaan. Kunnen die Morgan’s efficiënter gebouwd worden?  Ja, dat zal wel, maar in zo’n proces gaat er altijd iets verloren. Er zijn mensen die van handgebouwde spullen houden, en Morgan is waarschijnlijk de allerlaatste, echt individuele autofabrikant ter wereld. Niemand kan hen vertellen wat ze moeten doen. Nu maken ze ruzie onder elkaar – ik weet niet wat dat in het bedrijf gaat aanrichten.

Het schijnt dat Charles met Morgan andere markten op wilde, China bijvoorbeeld. Hij heeft de naam Morgan terug in de autosport gebracht en ze zijn eerste en tweede in hun klasse geworden op Le Mans. Voor een klein, onafhankelijk, piepklein bedrijfje, dat niet eens zo groot is als mijn garage, is dat een indrukwekkende prestatie. Dat heeft heel veel te maken met het enthousiasme dat Charles erin stopt, dat denk ik. Mensen houden van zo’n persoonlijke touch.

Ik ben ervan overtuigd dat de goede verkopen van de Threewheeler voornamelijk aan Charles zijn te danken. Er zijn andere driewielers op de markt, sommige misschien wel beter dan de Morgan, maar geen daarvan heeft dat persoonlijke karakter. Ik heb met een stuk of drie, vier van die trikes gereden en geen enkele is zo beroemd als de Morgan of verkoopt zo goed. Dat heeft alles te maken met Charles Morgan en zijn familie. Er bestaan geen Bob Jaguar en geen Larry Land Rover maar, als die er wel zouden zijn, dan zouden die merken een persoonlijker karakter hebben, iets waarmee je een connectie kunt maken of een klik kunt hebben.

Voor zover ik het begrijp heeft Charles Morgan veel meer goede dingen voor het bedrijf gedaan dan slechte. In mijn ogen is hij een geweldige ambassadeur voor het merk Morgan geweest. Er zijn zo veel autofabrikanten die nu heel groot zijn, half-Japans met een in Italië ontworpen auto, waarvan de Duitsers de techniek hebben gedaan en waarvoor de Saoudi’s het geld op tafel hebben gelegd. Bij Morgan komt alles uit dat kleine fabriekje in Malvern.

Als Morgan een nieuw model introduceert of ergens een opening heeft, wie gaan ze daar dan heen sturen?

Ik mis Charles enorm en ik denk dat Morgan een enorme fout heeft gemaakt door hem op een zijspoor te zetten. Een fundamentele lijn is nu gebroken. Dat breekt mijn hart.


Tags:
Print Friendly, PDF & Email




Jay Leno

Komiek en talkshowpresentator Jay Leno is een van de bekendste entertainers in de Verenigde Staten. Hij is ook een eersteklas autoliefhebber met een enorme collectie auto’s en motoren (zie www.jaylenosgarage.com). Zijn column is opgeschreven door Jeremy Hart.





Vorig bericht

McLaren zal ook met een Panamera moeten komen

Volgend bericht

Honderd speelgoedsoldaten voor één dollar





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

McLaren zal ook met een Panamera moeten komen

Zo juist heb ik een nieuwe McLaren P1 gekocht. Ik ben niet van plan voor de complete set McLaren’s te gaan, maar soms vind...

10 July 2014

Webdevelopment