Laatste nieuws

Ik ben ook iemand die altijd moeite met regels heeft

Alle columns / Michiel Campagne / 11 juli 2014

Jeetje, wat een avontuur was dat daar in Afrika, verderop in dit nummer staat een uitgebreid verslag. De Safari Rally is nu van mijn bucket list af. Wat er nog op staat, is Bathurst in Australië. Daar wordt ook historisch gereden, maar het gaat wel zeer hard, met Ford Falcons, die moderne motoren en versnellingsbakken hebben. Daar zitten jongens in die ook moderne autosport doen, dus je moet van goeden huize komen om daar iets te presteren. Ik hoef daar eigenlijk niet eens naar toe om te rijden, gewoon met een paar vrienden een weekeindje rondlopen is ook goed. Toevallig heb ik daar een zakenpartner, TOLL, en laat die nu toevallig met twee auto’s meerijden bij de V8’s, dus daar zal vast wel een goed plekje te regelen zijn om te kijken.

Het moderne Le Mans heb ik niet meer op mijn lijst staan, omdat er bijna geen amateurs meer meerijden. Ik ben er veelvuldig als toeschouwer geweest en ik geniet altijd van elke seconde. Eigenlijk hoef  je helmaal niet naar de race te kijken, op de camping is al genoeg te zien. Een keer was ik op Le Mans op uitnodiging van Victor Muller die met Spyker voor de eerste keer de 24 Uren ging rijden. Er was goed uitgepakt met de catering en boven de pitbox was een grote ruimte waar lang voor de race al hapjes en drankjes waren en waar het gedurende de race ook leuk vertoeven was.

Elke keer weer leggen ze uit dat je allemaal dezelfde kant op moet rijden’

Naast de pitbox van Spyker zat Toine Hezemans met zijn zoon Mike als rijder, ze reden met de prachtige en succesvolle Ferrari 550 Maranello (de semi-fabrieks auto’s van Prodrive hadden alleen wat last van binnen brandjes). Al snel na de start kwam Mike binnen voor een niet-verwachte pitstop, de monteurs stormden op de auto af en begonnen te sleutelen. Nu is het zo dat op Le Mans een maximum geldt voor het aantal monteurs dat tegelijkertijd aan je auto mag werken. Er lopen mannen rond met witte jassen en blocnotes ( misschien nu met iPads) en die controleren dat. Toine zag in zijn ooghoek een witte jas komen aanlopen, hij liep meteen op deze vent af en begon hem in het Frans de huid vol schelden. Die vent stond meteen stijf  van de schrik en voordat hij bekomen was, viel de Ferrari van zijn krik en verliet met veel lawaai de ruimte voor de pitbox. Toine draaide zich om en liep van de verbouwereerde witte jas weg met een air van ‘zo, dat hebben we ook weer geregeld’.  Het spreekt voor zich dat er veel meer monteurs aan de auto bezig geweest waren dan volgens de reglementen mocht.

Ik ben ook iemand die altijd moeite met regels heeft. Afgelopen najaar reden wij op Dijon met het NKHTGT. Tijdens de rit daarnaar toe had ik een trailer achter mijn auto met de race Ford Falcon van mijn broer er op. We waren op vrijdagmorgen vroeg weggereden zodat we net rond vier uur ’s middags aankwamen en de vrije training nog konden rijden. We kwamen net op tijd aan en gelukkig stond mijn auto al klaar. Pak aangetrokken en nog even snel een lokale vruchtensap gedronken, helm op en hup, in de auto. We reden naar de pitstraat vanuit onze tent door een hek. Mijn broer, die voor me reed, werd staande gehouden maar na wat heen en weer gepraat mocht hij doorrijden naar de baan. Ik moest stoppen en die aardige Franse man legde mij uit dat ik een sticker moest hebben, van de keuring. Eigenlijk wilde ik snel de baan op omdat ik zag dat het niet lang droog zou blijven. Aan een vrije training heb je het meest als het droog is, want dan kun je de auto testen op het maximale, maar nee, die man vond het niet goed. Ik legde hem uit dat mijn broer ook geen sticker had en toch reed, maar mijn Frans was kennelijk niet goed genoeg of ik kwam niet aardig over, ik weet het niet. Ik zette de auto in zijn eerste versnelling een gaf gas en met spinnende wielen reed ik de pitstraat uit, naar de baan. In mijn spiegel zag ik een man heftig zwaaien.

Ik zag het onoverkomelijke: een man met zwarte vlag’

Bij de tweede doorkomst van start – finish zag ik het onoverkomelijke: een man met zwarte vlag, zwaaiend met mijn startnummer. Nou, toch nog drie ronden gereden. Ik reed direct naar onze tent toe en nuttigde snel weer een Frans vruchtensapje. Mijn gedachte was dat ik beter even kon wachten voordat ik mij meldde bij de wedstrijdcommissaris omdat er nog wel wat boosheid in kan zitten.

Na dertig minuten maakte ik mijn opwachting in de toren van het circuit, waarop ik in een wachtkamer werd gezet voor zeker een uur. Nadat ik ontboden was, zag ik diezelfde man, een foute zaak dus. Mijn hele doopceel werd gelicht. Hoe het toch kon, dat ik doorreed nadat mij verteld was nadat het niet mocht? De boodschap was duidelijk, ze wilden me niet meer op het matje hoeven te roepen en dit was de laatste waarschuwing.

De volgende morgen kwam ik blij het circuit op na een lange avond en een slecht bed, maar ik keek uit naar het rijden. Alle Nederlanders die ik tegenkwam, begonnen echter te lachen. Waar ik was geweest tijdens de rijdersbriefing? Shit……, vergeten. Zo’n briefing is eigenlijk een pak onzin, elke keer weer leggen ze uit dat je allemaal dezelfde kant op moet rijden. Ik moest weer de toren in om mij te melden voor het vergeten van de briefing, en daar stond diezelfde kerel weer. In gedachten begon ik mijn spullen alvast maar te pakken. Het zweet liep me over de rug. Gelukkig lukte het mezelf eruit te praten. Regels? Niks voor mij.


Tags:
Print Friendly, PDF & Email




Michiel Campagne

Michiel Campagne houdt zich beroepshalve bezig met het runnen van SkyNet Worldwide Express en Falkpost. Daarnaast is hij de man achter Tachyon Motorsport in Soest. Zijn grote passie is de historische autosport. Al 20 jaar is hij – aanvankelijk met Volvo Amazon en Marcos, later met Chevrolets Corvette en Grand Sport, en met een McLaren M8F – actief op circuits in Europa, Zuid-Afrika en de VS.





Vorig bericht

De V8 die op slootwater blijft rijden

Volgend bericht

Geld uitgeven aan onzin





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

De V8 die op slootwater blijft rijden

In september hebben we succesvol de 6 Uur van Spa gereden met een tweede plaats waarvoor mijn dank aan mijn medecoureurs...

11 July 2014

Webdevelopment