Laatste nieuws

Geld uitgeven aan onzin

Alle columns / Michiel Campagne / 11 juli 2014

Als je voor de eerste keer gaat racen moet je aan veel dingen denken en veel van die dingen hebben te maken met voorschriften van de FIA, het overkoepelend orgaan van alle autosportbehoevenden. Zo moet je een stoel en gordels hebben met een bepaalde goedkeuring, wat inhoudt dat er een nummer instaat dat meestal voor vijf jaar geldig is. Ook is dit zo met je helm, je racepak en de rest van de kleding. In de raceauto heb je nog spullen zoals een brandblusinstallatie en een benzinetank die ook een beperkte FIA-houdbaarheidsdatum hebben.

Nu klinkt dat allemaal logisch omdat het vaak om veiligheid gaat. Het gekke is alleen als u bijvoorbeeld een helm koopt, kan het zo maar zijn dat die nog maar een maand geldig is omdat de FIA heeft voorgeschreven dat het nummer is verlopen. Dat terwijl er niks mis is met die helm en dus ook niet met de veiligheid. Sterker nog, ik heb zelf een zwaar ongeluk gehad tijdens een rally in Mexico twee jaar geleden, waarbij ik met mijn helm hard tegen de rolbeugel ben geklapt en tevens paar keer ben gerold met de auto. De FIA legt me niets in de weg om die helm na het ongeluk weer op te zetten – het goede nummer staat er immers nog steeds op. En de FIA verhindert me ook niet om de stoel en gordels weer te gebruiken, die ook een enorme klap hebben gemaakt.

Bij de herkeuring van mijn tank heb ik nagevraagd wat ze eigenlijk doen ter controle’

Onze historische races rijden we op voorgeschreven banden, Dunlop Racings met een profiel uit de jaren ’60. De kwaliteit van de banden laat te wensen over, bij het afstellen van een auto kwam ik tot de conclusie dat er een verschil van hoogte inzat van een volle centimeter. Nieuwe banden! Nooit gebruikt! Ik neem aan dat Dunlop deze mallen al een tijdje heeft liggen en de banden dus goede winstpakkers moeten zijn. Ze kosten ruim 300 euro per band en tijdens een weekeinde jaag ik er altijd wel een setje doorheen.

Recent kwam ik er achter dat mijn tank was ‘verlopen’. Als je een nieuwe veiligheidstank (eigenlijk een rubberen zak)  koopt, krijg je daar een sticker bij die vijf jaar geldig is. Na die vijf jaar moet je naar de firma die de tank heeft gemaakt (ATL of Continental ) en wordt de  tank ‘gekeurd’ op veiligheid en krijg je weer een sticker voor vijf jaar . Dat dit zo gebeurt, komt naar ik aanneem voort uit de tijd dat er nog op racebenzine werd gereden. Een vriend van me, Harmen van Putten, heeft een Alfa 75 Turbo waar 117 octaan brandstof in gaat. Als een monteur die brandstof erin doet, gaat hij spontaan huilen en vindt hij zijn schoonmoeder de aardigste vrouw ter wereld. Maar in de meeste raceauto’s gaat gewoon brandstof uit de pomp ( 98 octaan) met beetje booster er bij, daar is dus niks verkeerds aan. Bij de herkeuring van mijn tank heb ik nagevraagd wat ze eigenlijk doen ter controle. Welnu, ze gaan handmatig na of er beschadigingen zijn aan de tank , that’s it. En daarna sturen ze een rekening van 500 euro plus de kosten van het heen en weer  sturen.

Nu heeft de FIA weer wat nieuws verzonnen. Elke raceauto heeft een http-papier , daar staan foto’ s van de auto op plus informatie over de spoorbreedten, de kleppenmaat, de cilinderinhoud en meer van dat soort zaken. Voor elke auto die ooit is gehomologeerd (dat wil zeggen, door de fabrikant is aangeboden aan de FIA met alle racespecificaties) is zo’n document afgegeven en het is dus voor elk exemplaar van de bewuste auto hetzelfde. Als je een weekend gaat racen, moet je auto altijd gekeurd worden, wat betekent dat je ergens in de rij moet gaan staan. Ik begrijp die onzin nooit omdat je dit toch ook een keer per jaar kunt doen… Na de race gaan de auto’s altijd een afgesloten gebied in (Parc Ferme geheten) waar diezelfde keurmeesters de auto kunnen bekijken en zo nodig afkeuren, dit lijkt mij meer dan voldoende.

In het verleden was dat http-papier voor altijd geldig bij de auto, het werd uitgegeven door de lokale vertegenwoordiger van de FIA, in Nederland de KNAF . Maar ze hebben nu verzonnen dat dit http-papier maar vijf jaar geldig is en dat je, om een nieuwe formulier te krijgen, rond de 800 tot 1000 euro moet betalen. Nu kan ik mij voorstellen dat er mensen bij de FIA zijn die zich verbazen over de sterk toegenomen waarde van bepaalde historische auto’s. Sommige Ferrari’s zijn drie maal zo veel waard geworden in paar jaar tijd, ook oude BMW’s worden geveild voor bedragen waarvan ik van mijn stoel val. Diezelfde mensen van de FIA denken waarschijnlijk dat de mensen die waardevolle historische raceauto’s hebben, graag veel geld uitgeven. Nu, daar zit een probleem, veel mensen die racen hebben niet veel geld en die weinige die het wel hebben, willen het zeker niet uitgeven aan allerlei onzinpraktijken van de FIA. Overigens: alle historische raceseries waarbij de FIA betrokken is geweest, zijn failliet of bestaan niet meer.

Mijn conclusie is dat er mensen zijn bij de FIA die geld willen verdienen aan het opstellen van deze regels. Als u toevallig Jean Todt ziet rijden (of een van zijn familie leden), houd dan in de gaten wat voor helm hij op heeft en wat voor raceoveralls hij draagt,want dan weten we alvast wat de regels zullen worden en met welk helm en overalls we moeten rijden.


Tags:
Print Friendly, PDF & Email




Michiel Campagne

Michiel Campagne houdt zich beroepshalve bezig met het runnen van SkyNet Worldwide Express en Falkpost. Daarnaast is hij de man achter Tachyon Motorsport in Soest. Zijn grote passie is de historische autosport. Al 20 jaar is hij – aanvankelijk met Volvo Amazon en Marcos, later met Chevrolets Corvette en Grand Sport, en met een McLaren M8F – actief op circuits in Europa, Zuid-Afrika en de VS.





Vorig bericht

Ik ben ook iemand die altijd moeite met regels heeft

Volgend bericht

Gras maaien op een tractortje





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Ik ben ook iemand die altijd moeite met regels heeft

Jeetje, wat een avontuur was dat daar in Afrika, verderop in dit nummer staat een uitgebreid verslag. De Safari Rally is nu van mijn...

11 July 2014

Webdevelopment