Laatste nieuws

Issigonis zou zich omdraaien in zijn graf

Alle columns / Jay Leno / 10 juli 2014

Toen ik een kind was, woonden we in een tamelijk landelijk gebied en hadden we een Renault 4CV. We waren een jaar of 12 oud en de eigenaar had gezegd dat wij kinderen hem mochten hebben als het ons lukte de auto zelf op te knappen. Dus dat hebben we gedaan. We hadden een braakliggend terrein waarop we rondreden en dat was geweldig want we konden er mee glijden en we leerden hoe we hem dan onder controle konden houden. Toen heb ik in de gaten gekregen hoeveel pret je kunt hebben op zand of een gladde ondergrond. Zodra er sneeuw was gevallen, namen we de auto’s van onze ouders mee naar de verlaten parkeerplaats van de supermarkt om te slippen en rond te tollen in de sneeuw. Het was een primitieve vorm van driften, en was erg leuk. Snelheid was nooit belangrijk.

Ik heb in lange tijd niet meer zo gereden, tot een paar weken terug. Op mijn website is een film te vinden waarin ik de Dakar Rally-winnende Mini All4Racing test. Mijn instructeur was de winner van dit jaar, Nani Roma. Het rijden in die Mini riep herinneringen op aan die dagen uit mijn kindertijd, omdat je kon driften, terugschakelen en dan plankgas geven. Wat ik erg indrukwekkend vond, was dat de auto vrijwel onbreekbaar leek. Ik werk zelf aan auto’s en restaureer ze en weet hoe fragiel ze kunnen zijn. Wat die Min zich allemaal laat welgevallen, het is ongelooflijk. Het is gewoon een monster, dat staat er ook op trouwens. Het meerijden en het zelf rijden, was bijzonder indrukwekkend. Ik zou het graag weer willen doen, het was echt een van mijn betere rij-ervaringen.

Zodra er sneeuw was, namen we de auto’s van onze ouders mee naar de verlaten parkeerplaats van de supermarkt

Moderne auto’s zijn zo goed dat je niet leert hoe ze te corrigeren. Moderne auto’s raak je niet kwijt, tenzij je ze tot het uiterste prikkelt en ver over de grenzen gaat. Vroeger leerde je hoe je met een rukje aan de handrem een bocht kon maken als je op zand of sneeuw reed, maar tegenwoordig kun je dat soort dingen nergens leren omdat auto’s antiblokkeersystemen, tractie- en stabiliteitscontrole hebben. Alles wordt voor je gedaan tot je het zo ver laat komen dat de auto je niet meer kan helpen en je van de weg af raakt.

Het is niet alleen de kennis van het rijden die de meeste mensen ontberen, ze weten ook niks van auto’s. Iemand met wie ik samenwerkte bij NBC kocht een Mercedes en had binnen twee weken een lekke band. Ze zei dat ze er nooit meer een zou kopen omdat ze een lekke band had gekregen. Ik merkte op dat het niet de schuld van de auto was en ze antwoordde dat ze andere auto’s had gehad en dat ze daarmee nooit lekke banden had. Dus ze bleef bij haar standpunt dat ze nooit meer een Mercedes zou kopen omdat ze er een lekke band mee had gehad. Ze had geen idee hoe auto’s werken.

Ik was altijd al fan van de originele Mini, ondanks dat ik er zelf nooit een had. Ik vind de eigenaardigheden van Britse autotechniek wel leuk. De Mini was een groot succes, maar veel geld heeft hij nooit opgeleverd. Er zaten geen opties op, er viel dus niks extra’s mee te verdienen. Geen leren interieur of whitewall banden of dat soort zaken.

Sir Alec Issigonis zei ‘hier is een basisauto met ramen die open kunnen, meer dan dat heb je niet nodig’. Waarvoor heeft een mens in vredesnaam een leren interieur en radio nodig? Ze verkochten er veel maar de winstmarge was zo laag dat ze er niet veel geld mee verdienden. De echte winsten zitten nu eenmaal in de accessoires en het personaliseren van de auto.

De Mini is een van de meest invloedrijke auto-ontwerpen aller tijden en waarschijnlijk het beste voorbeeld hoe een uitgekiende en compacte architectuur in elkaar moet steken.  De Mini was rond de drie meter lang , maar was toch ruimte voor vier volwassenen omdat de versnellingsbak onder de motor was gemonteerd. Motor en bak deelden zelfs dezelfde olie. En hij was populair bij iedereen, rijke mensen kochten Mini’s omdat het leuke hebbedingen waren, minder rijke mensen gebruikten ze als transportmiddel.

De Mini is nooit een echt succes in de Verenigde Staten geworden. Het is hier niet ongewoon om honderden kilometers te reizen tussen steden en de Mini was daar niet op gemaakt. Hij had 10 inch wielen, veel te klein voor onze kuilen en gaten. Dat Amerikaanse auto’s groot en zwaar zijn, heeft echt wel een goede reden. Je zag Mini’s alleen in universiteits-steden, waar professoren in tweed jashes of vestjes erin reden.

De oorspronkelijke Mini is lang meegegaan, maar uiteindelijk wilde niemand er nog een hebben omdat hij té klein was. Ik denk dat Issigonis zich zou omdraaien in zijn graf als hij de moderne Mini zag. Hij lijkt op een Land Rover naast zijn originele creatie. Maar het is een geweldige auto, en voor iedereen onder de 30 is het de enige Mini die ze kennen.

Er zijn tegenwoordig zoveel versies van de Mini dat hij iedereen aanspreekt, zowel mannen als vrouwen. Zijn doorslaggevende ‘kunstje’ is dat hij altijd leuk is om in te rijden. Een Mini is meer dan vervoer van A naar B. Hij is levendig en leuk. Het gaat immers niet altijd om de pk’s, maar wel om het gevoel dat een auto bij je oproept. Dat was zo bij de oude Mini, en zo is het bij de nieuwe nog steeds. En ook bij de Dakar Mini.


Tags:
Print Friendly, PDF & Email




Jay Leno

Komiek en talkshowpresentator Jay Leno is een van de bekendste entertainers in de Verenigde Staten. Hij is ook een eersteklas autoliefhebber met een enorme collectie auto’s en motoren (zie www.jaylenosgarage.com). Zijn column is opgeschreven door Jeremy Hart.





Vorig bericht

Honderd speelgoedsoldaten voor één dollar

Volgend bericht

Gelukkig kan ik heel slecht zien





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Honderd speelgoedsoldaten voor één dollar

Motor Books in Londen, op Cecil Court, is gesloten. Een grote schok, ik ben er bedroefd over geweest. Als ik in Londen was,...

10 July 2014

Webdevelopment