Laatste nieuws

Gras maaien op een tractortje

Alle columns / Michiel Campagne / 11 juli 2014

Soms vraag ik mij af waarom ik voor deze hobby gekozen heb. Donderdag na het werk direct naar huis en snel wat kleding en spullen verzamelen, en dan komt de monteur er al aan. Met de trailer met mijn Corvette er op. We koppelen de Range Rover van mijn vrouw ervoor en gaan met die banaan, we gaan racen in Pau in Frankrijk en we hebben haast want vrijdagmiddag is de eerste vrije training.

We halen Orleans rond 01.00 uur ’s nachts en slapen in een Ibis (door mijn monteur Joris omgedoopt tot Kriebis) en vervolgen om 7 uur ’s ochtends onze rit. Als je de hele tijd rond de 100 moet rijden, heb je alle tijd om na te denken, zoals over mijn pas aangeschafte grasmaaimachine. Als racer heb je een voorliefde voor snelheid, ook als je gras moet maaien, dus wil je een tractortje en niet zo’n ding waar je achteraan moet lopen. Ik ben naar de lokale dealer van John Deere gegaan en 10 minuten later was ik ruim 5000 euro armer. Elke vrijdagmiddag ging ik op de maaier zitten en mijn vrouw keek goedkeurend toe hoe ik onze grasmat mooi aan het maken was. Ik was daar ruim twee uur mee bezig en het viel me op dat mijn buurmannen, die een ongeveer even grote grasmat hebben, daarmee twee keer zo kort bezig waren. Na dat tien keer ondervonden te hebben, ging de lol van maaien er voor mij een beetje af, het gaat namelijk heel langzaam en als het een keer gaat regenen voel je jezelf een beetje lullig. Toen ik bij de buren checkte waarom ze zo snel klaar waren, bleken ze een blad van 110 centimeter te hebben – ik had er een gekocht van 75. Heftig teleurgesteld ging ik terug naar mijn grasmaaierdealer en vertelde dat ik een maaier wilde hebben van 110 centimeter. Dat kon. En ja, ik kon mijn oude maaier, die slechts tien keer gebruikt was, inruilen. Hij wilde er wel 500 euro voor geven. U begrijpt dat ik van verbazing stil viel en om mij heen keek of ik niet bij bananensplit zat. Maar de man meende toch echt dat die 500 euro een goede prijs was. Al mijn romantische gedachten over grasmaaien waren in een keer weg.

Als racer heb je een voorliefde voor snelheid, ook als je gras moet maaien, dus wil je een tractortje’

Uiteindelijk heb ik bij een andere dealer mijn machine ingeruild en een nieuwe gekocht met een groter blad. Hij zou over een paar dagen bezorgd worden. Ik weet niet of u dat ook heeft maar ‘mijn’ tuinmannen en bouwvakkers bellen altijd op een tijdstip dat het niet uitkomt. Om half acht ’s ochtends ging mijn mobiel af toen ik in de auto zat. Het was mijn grasmaaierdealer, hij stond voor mijn huis. Waar wilde ik mijn maaier hebben? Achter in de tuin natuurlijk. De dealer antwoordde dat hij dat al had gedacht en dat er een probleem was, de hekdeur naar de tuin was maar één meter breed en de maaier kon er niet doorheen. Ik was geïrriteerd dat ik me ook daarmee bezig moest houden en vroeg of hij die deur niet zo kon verbouwen dat de maaier er toch doorheen kon. Dat kon, zei hij, maar hij wilde eerst mijn toestemming. Toen ik thuis kwam, zag ik dat mijn hele schutting was afgebroken en de moed zakte me in de schoenen. Ik zal u besparen wat het herstellen allemaal heeft gekost. Nu maait een tuinman ons gras met een eigen machine en die van mij staat werkeloos in het tuinhuis.

Gek dat al rijdend naar een circuit dit soort dingen de revue passeren. In Pau moet ik meteen allerlei zaken doen zoals inschrijven, mijn licentie laten zien, de auto laten goedkeuren, stickers plakken met het startnummer en een transponder huren. Ik heb er een op mijn auto maar die werkt daar natuurlijk niet. Degene die de transponders uitdeelt, wil 250 euro borg en al die tijd dat je met die zaken bezig bent, moet je de tijd in de gaten houden want je wilt die middag nog de baan op om de auto te testen want Pau is een straatcircuit en ik heb daar nog nooit gereden. Maar eerst naar de keurmeesters. Het is 26 graden, wat normaal heel lekker is, maar nu moet ik van hot naar haar rennen en het zweet staat op mijn hoofd. Een Franse keurmeester zegt dat mijn brandblusser over de uiterste datum is , na heen en weer gepraat en het warm draaien van de motor  (heel belangrijk volgens monteur Joris !) kan ik met vertraging de baan op. En dan weet ik weer waarom ik deze gekke hobby heb, al het nadenken in de auto over grasmaaiers, de lange reistijd, het geld aan broodjes, brandstof en inschrijving wordt in een keer vergeten, zelfs mijn tuin is niet belangrijk meer. De geur van rubber en de warmte in de auto van de motor geven mij het gevoel dat ik dit nog jaren moet blijven doen. Als ik aan het eind van het weekeind naar huis rijd met een 1ste plaats in mijn zak, zeg ik tegen u allen, ga dit ook doen!


Tags:
Print Friendly, PDF & Email




Michiel Campagne

Michiel Campagne houdt zich beroepshalve bezig met het runnen van SkyNet Worldwide Express en Falkpost. Daarnaast is hij de man achter Tachyon Motorsport in Soest. Zijn grote passie is de historische autosport. Al 20 jaar is hij – aanvankelijk met Volvo Amazon en Marcos, later met Chevrolets Corvette en Grand Sport, en met een McLaren M8F – actief op circuits in Europa, Zuid-Afrika en de VS.





Vorig bericht

Geld uitgeven aan onzin

Volgend bericht

Ferrari 288 GTO & McLaren MP4-12C





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Geld uitgeven aan onzin

Als je voor de eerste keer gaat racen moet je aan veel dingen denken en veel van die dingen hebben te maken met voorschriften...

11 July 2014

Webdevelopment