Laatste nieuws

Concours d’Elegance Het Loo, de uitslag

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 4 juli 2017

Ondanks een regenachtig begin zijn er bijna 28.000 bezoekers naar het Concours Het Loo getrokken. Het aanbod auto’s en de kwaliteit ervan waren uitstekend en de nieuwe klassen waren een interessante aanvulling. Dit keer ging de hoogste eer naar een prachtige vooroorlogse Lancia.

De best of show, de prachtige Lancia Astura van Ton Meijer en echtgenote.

Wat het concours dit jaar extra interessant maakte, was dat de organisatie zich een beetje buiten de gangbare paden had begeven door de toevoeging van enkele nieuwe klassen, zoals ‘Emerging Japanese’ en ‘70 Jaar Volvo’. Daartoe kreeg de bezoeker interessante en aantrekkelijke auto’s te zien waarnaar je tevergeefs zult zoeken op traditionele concoursen als Villa d’Este en Pebble Beach, die qua ontwikkeling stil lijken te staan. De bijna 28.000 bezoekers – een nieuw record voor Het Loo – werden als gevolg daarvan op historisch belangrijke Japanners als een Nissan C10 Skyline, een Toyota 800 Sports en een Mazda Cosmo 110S Coupé onthaald.

Ook de groep gewijd aan het 90-jarige bestaan van Volvo had wat bijzondere exemplaren getrokken, niet allemaal even exotisch, daar is Volvo het merk niet naar, maar het was toch bijzonder een buitengewoon originele PV52 over het podium te zien rijden gevolgd door een Amazon Cabriolet, gemaakt door de Belgische carrossier Jacques Coune.

De nieuwe Alpine trok veel bekijks, eind dit jaar kan er voor het eerst gereden worden.

Renault pakte weer groots uit, met heel veel auto’s, waaronder de nieuwe Alpine. Op de sprint werden de klassiekers van de Franse fabrikant deerlijk gemist, een gevolg van het feit dat het concours dit jaar samenviel met het Goodwood Festival of Speed.

Laten we hopen dat de organisatie volgend jaar de blik voorwaarts houdt, verder gaat een eigen identiteit te ontwikkelen en niet vervalt in pogingen een Nederlandse versie van Pebble of Villa d’Este te worden. In 2018 misschien klasses voor Amerikaanse musle cars, of voor hot rods, youngtimers, klassieke tractoren en/of brom- en motorfietsen?

De junioren jury, onder leiding van Philip Mulders (links)

Een nieuw element was ook de komst van een kleine junior jury, bestaande uit studenten met een ontwerpachtergrond. Zij kozen de Ferrari 250 GT Lusso van Alex von Mozer als hun Best of Show.

Welke moet het worden, de 250 GT SWB of de Astura?

De vakjury oordeelde echter anders. Na alle auto’s beschouwd te hebben, bleven uiteindelijk twee kandidaten over voor de titel Best of Show, de Ferrari 250 GT SWB van Henk Koel (elders in dit nummer te zien) en de Lancia Astura van Ton Meijer, welke laatste met overmacht won. Hij zal het volgend jaar uitstekend doen op de concours poster.

Paleis Het Loo ondergaat de komende jaren een ingrijpende verbouwing/renovatie – er komt een kelder onder de basse cour – en dat zal gevolgen hebben voor het concours. Het gaat overigens ‘gewoon’ op jaarlijkse basis door, maar zal wellicht uitwijken naar een locatie voor de stallen van Het Loo. Een verhuizing naar Paleis Soestdijk is echter ook een optie.

Op de parkeerplaats voor klassiekers was ook heel veel moois te zien.

McLaren maakte van de gelegenheid gebruik de nieuwe 720S te laten zien

De traditionele sprint zorgde ervoor dat niet alleen de ogen maar de oren gestreeld werden

UITSLAG

Best of Show
Lancia Astura Series 2 Special Castagana (1933), Ton Meijer

Best of Touring Superleggera
1. Alfa Romeo 1900 C SS (1955), Paul Schouwenburg
2. Alfa Romeo 1990 C SS (1957), Davey Michiels

Special Coachwork Prewar
1. Lancia Astura Series 2 Special Castagana (1933), Ton Meijer
2. Rolls-Royce Phantom I Dual Cowl Tourer (1924, Edward Summers

Special Coachwork Postwar
1. Fiat 8V Rapi (1953), Jan de Reu
2. Cisitalia SC Stabilimenti Farina (1948), Tjeerd van den Berg

Les Reines de la Route
1. Citroën Traction Avant 7C Roadster (1935), Benno Schmitz
2. Delahaye 135 MS Pennock (1948), Andries Jans

Ferrari 70 Years (voor 1966)
1. Ferrari 250 GT SWB Competizione (1960), Henk Koel
2. Ferrari 166 Inter (1949), Martien Kooijmans

Ferrari 70 Years (na 1965)
1. Ferrari 365 GTB/4 Daytona Spider (1973), Guus Bierman
2. Ferrari 275 GTB/4 (1967), Henk Koel

Emerging Japanese
1. Honda S800 Coupé (1968), Henri Nederveen
2. Toyota 800 Sports (1965), Jacques Albers

Gentlemen’s Sportscars of the Sixties
1. Jaguar E-type 3.8 FHC (1962), Henk Stoel
2. Aston Martin DBS 6 Vantage (1968), Ernest Knoors

British Open
1. Jaguar XK140 OTS (1956), Roderick Eijsbouts
2. Daimler SP250 (1963), M.C. Pleune

Volvo 90 Years
1. Volvo Amazon Cabriolet Coune (1962), Stoffel Mulier
2. Volvo PV52 (1939), Wim van Sambeek

TEKST Ton Roks FOTOGRAFIE Luuk van Kaathoven


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Renault Koleos: een sterke entree

Volgend bericht

Jeep's nieuwe Compass is hot




Uitgelicht

Renault Koleos: een sterke entree

De nieuwe Koleos is Renault's vlaggenschip onder de SUV's. Het is een indrukwekkende verschijning die we niet in enorme aantallen...

21 June 2017

Webdevelopment