Laatste nieuws

Concours Het Loo, de uitslag

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 6 juli 2018

De zon scheen, de koetswerken schitterenden, de motoren ronkten en de camera’s van Luuk van Kaathoven en Robbert Moree klikten. Sfeer-impressie van het Concours d’Elegance Paleis Het Loo.

De veertiende editie van het Concours d’Élégance Paleis Het Loo trok afgelopen weekend 25.200 bezoekers. Zij werden getrakteerd op een mooi programma met de mooiste klassiekers, spannende nieuwe auto’s en veel actie. Voor het eerst was het programma van het jaarlijkse evenement verdeeld over drie dagen. Centraal stond het Internationale Concours, waarbij een vakjury uit binnen- en buitenland de moeilijke taak had de mooiste auto te kiezen uit een veld vol klassiekers van wereldklasse. Toch kan er maar één de beste zijn. Dat werd de schitterende Fiat 8V Vignale Coupé uit 1955 van Jan de Reu, deelnemer in de categorie Special Italian Coach Work Post War.

De Junior Jury, bestaande uit IVA- en Delft Design-studenten onder leiding van kunstenares Maureen Knobben, koos de Cord 812 Beverly Saloon uit 1937 als winnaar. Een stilistisch afwijkende en bijzondere auto, want het is de enige nog rijdende auto van dit Amerikaanse merk in Nederland.

De vaart bij de Dunlop Classic Sprint op de Koningslaan zat er goed in: te lang wachten voor de start is met zo’n hoge temperatuur niet goed voor de oude motoren, dus werd er snel geschakeld en stoven de vooroorlogse klassiekers vlot achter elkaar tussen de strobalen door. Niet de snelste tijd, maar de meest constante gemiddelde snelheid was dit jaar het doel. Het maakt daardoor niet uit of de coureur een snelle of minder snelle auto rijdt, als de tijd die hij nodig heeft voor het afleggen van de sprint maar zo exact mogelijk is in een aantal runs. Zoals bij een regularity tijdens een rally dus. Klaas Blankevoort met zijn Singer 9 LeMans Special slaagde daar het beste in en werd winnaar van het spektakel.

Nieuw dit jaar was de toevoeging van de vrijdag aan het programma. Het Porsche 911-college die dag, waarin onder meer legenden Harm Lagaaij en Gijs van Lennep hun kennis over 70 jaar Porsche deelden met het publiek, werd bijzonder gewaardeerd.

Ondanks de extra dag was het op zaterdag en zondag druk: beide dagen stond de klassiekerparking, waar bezoekers gratis hun klassieke auto konden parkeren, tjokvol. Van pure, ongerestaureerde auto’s die nog dagelijks in gebruik zijn tot pareltjes die zo aan het Concours zouden kunnen deelnemen.

Veel belangstelling ook voor het prachtige display van Renault, waar de nieuwe Alpine A110 in diverse uitvoeringen en kleuren schitterde naast een aantal klassieke modellen van het merk. Renault had bovendien enkele mijlpalen uit de 120-jarige historie mee naar Apeldoorn genomen, zoals de Type B uit 1899. Een klein autootje met wat merkwaardige verhoudingen, maar wel de allereerste auto waarin de bestuurder comfortabel in een cabine zat in plaats van in weer en wind op de bok.

UITSLAG

BEST OF SHOW
Fiat 8V Vignale Coupé (1955) Jan de Reu

Pioneer Cars

  1. Amédée Bollée Type D (1899) Jos van Genugten
  2. Spyker Open Tourer (1907) D. Lips

Special Coachwork Pre-war

  1. Bugatti Type 55 (1932) Ton Meijer
  2. Bugatti Stelvio Ganglof (1937) Olav Glasius

Storytelling Cars of the Fifties

  1. BMW 507 (1957) Harrie van den Anker
  2. Veritas Scorpion (1949) Andries Jans

Gentleman’s sports cars of the Sixties

  1. Sabra GT Coupe (1967) Leen van ’t Hoog
  2. Maserati Sebring S2 Vignale (1967) Joris Claeys

Gentleman’s sports cars of the Seventies

  1. Lamborghini Miura P400S (1970) Bodie Hage
  2. Ferrari Dino 308 GT4 (1974) Henk de Vries

Preservation Class Pre-war

  1. BMW 327 (1938) Andre Schoenmakers
  2. Alvis Silver Eagle (1937) Chris de Groot

Seventy Years of Porsche

  1. Porsche 356B Super 90 (1960) Joris Koning
  2. Porsche 356 1500 Super (1952) Roland de Boer

Legendary Porsche 911

  1. Porsche 911 (1967) Mark Geesink
  2. Porsche 911T (1968) Marc Misker

Luxury Cars of the Sixties

  1. Bentley S3 Continental Flying Spur (1963) Hans Hugenholtz
  2. Mercedes 300SEL 6.3 (1969) Mart van Amelsfoort

Special Italian Coachwork Post War

  1. Alfa Romeo 1900 C SS Ghia Savonuzzi (1954) Johan Story
  2. Fiat Stanguellini Berlinetta Coupe (1951) Mark Geesink

Cars from Japan

  1. Toyota 2000 GT (1968) Jacques Albers
  2. Datsun 240Z (1970) Lex van den Engel

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

DBS Superleggera: bruut in strak kostuum

Volgend bericht

Lichtgevende Abarth ‘Scorpion Skin’ voor KWF




Uitgelicht

DBS Superleggera: bruut in strak kostuum

Dit is de DBS Superleggera, de super-GT die Aston Martins vlaggenschip, de Vanquish S, vervangt. Met zijn 725 pk en top van 340 km/h...

25 June 2018

Webdevelopment