Laatste nieuws

Concours Het Loo: spetterend in alle opzichten

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 15 juli 2016

concours2016-9419

Het Concours d’Elégance Paleis Het Loo was dit jaar spetterend. Dat gold zowel voor het weer, waarvoor ‘spetterend’ een understatement was, als voor de auto’s die te zien waren.

Bij de vorige editie van het Concours d’Elégance Paleis Het Loo kwamen voor het eerst meer dan 20.000 bezoekers. Ondanks het slechte weer werd dat aantal dit jaar overtroffen, want er kwamen zo’n duizend autoliefhebbers méér naar de paleistuinen dan de vorige keer, hetgeen het aantal op zo’n 22.500 bracht.

concours2016-9688

Door het beroerde weer waren die paleistuinen een moerasachtige poel geworden, maar het kan altijd erger. Dat was een week eerder te zien op Goodwood, waar bezoekers van het Festival of Speed massaal spraken over het Festival of Rain & Mud. Dat slechte weer deed aan de auto’s natuurlijk niets af, alhoewel sommige merken hun auto’s niet meer durfden te tonen op het sponsorpodium. Niet zo gek, want Jaguar was bijvoorbeeld geruime tijd bezig met het uitgraven van een F-Type die vast was komen te zitten in de modder. Anderen lieten zich niet weerhouden. Porsche-dealer Mark Wegh: “Jaguar durfde het niet meer aan, Ferrari ook niet. Maar ja, er moesten toch auto’s op die catwalk, anders zou het wel erg kaal zijn. Toen ben ik er maar met de 918 heen gereden.”

concours2016-9652

Die 918 was niet eens de spectaculairste auto die op zijn stand te zien was. Naast een uitzonderlijk vroege 911 werd ook de splinternieuwe 911 R tentoongesteld, een primeur voor Nederland. De rest van de ruimte werd opgevuld met een rij RS’en, van de Carrera RS 2.7 tot de meest recente 991 GT3 RS. Even verderop was nog een primeur te zien, want Alpine toonde de Vision voor het eerst op Nederlandse bodem. Die auto is een voorbode van de productieauto die volgend jaar op de markt komt.

Best of Show (1)

The Best of Show: Ferrari Daytona-prototype van Gerard van Bergen

Die primeurs waren natuurlijk mooi, maar we kwamen naar Het Loo voor de klassiekers. Het niveau lag hoog, al ontbraken excentrieke uitstapjes als de door George Barris onderhanden genomen gouden Rolls-Royce die bij de vorige editie deelnam. Naar verluidt waren er stevige discussies binnen de jury, die uiteindelijk het Ferrari Daytona-prototype van Gerard van Bergen tot winnaar verkoos. Wij hadden andere favorieten, namelijk de Alfa Romeo 6C 2500 SS Coupe van Roland de Boer en de Siata Daina Sport S140 van Hans Ribbens.

Regal Underslung

Regal Underslung Racer uit 1912 van Jan Bruijn

Daarnaast waren er nog de auto’s die je misschien niet tot winnaar van het concours zou kronen, maar wel tot king of cool. De ongerestaureerde Lancia Dilambda van de familie Gast bijvoorbeeld, of de Regal Underslung Racer uit 1912 van Jan Bruijn, alhoewel die auto’s compleet in het niet vielen bij het mooiste dat we op het terrein hebben gezien: de Bentley Merlin van Harry Bootsma. Bootsma was weliswaar geen deelnemer aan het concours, maar dat maakt zijn auto niet minder de moeite waard. Jaren geleden tikte hij een oud Bentley-chassis op de kop. Daarop monteerde hij een Rolls-Royce Merlin-motor, de 27 liter V12 die we kennen van tanks en vliegtuigen. Tot slot klopte hij daar zelf in zijn schuur een carrosserie voor. Beter wordt het niet, denken we.

concours2016-8889

Coolste auto op het terrein: de zelfgebouwde Bentley Merlin van Harry Bootsma.

Dat is wat ons betreft ook het mooie van een concours d’élégance, of het nu Villa d’Este is of Het Loo. Je ziet er geweldige auto’s, je kunt er eindeloos over auto’s praten met mensen die er verstand van hebben én je kunt er mensen ontmoeten die ertoe doen op autogebied. In Apeldoorn waren dat bijvoorbeeld Gijs van Lennep, voormalig Porsche-designer Harm Lagaaij, DS-ontwerper Ivo Groen en de grote baas van Alpine, Michael van der Sande. Die laatste jureerde de Alpine-klasse in het concours. Zijn persoonlijke favoriet als het om een ritje op de zondagmiddag gaat? ‘De keus is vrij beperkt voor mij, want doorgaans pas ik er niet in. Maar als ik erin zou passen, zou ik het liefst met de Dinalpin A110 GT4 op pad gaan, omdat die het meest bijzonder is.’

concours2016-9120

Alpine-baas Michael van der Sande (met oranje das) jureerde de Alpine-klasse. ‘Geweldige auto’s, jammer dat ik er vaak niet in pas.’

Minstens zo opvallend was de aanwezigheid van Alastair Caldwell, teammanager van McLaren in de jaren ’70, die deelnam met een Alfa Romeo 6C SS Torpedino uit 1938. “Ik heb nog nooit eerder aan een concours d’élégance meegedaan,’ vertelde hij. ‘Het is ook eigenlijk niks voor mij, ik heb mijn auto’s vooral om ermee te rijden. Deze ook, ik ben ermee in Mongolië en Oezbekistan geweest en ik heb er Parijs-Peking mee gedaan. Maar het bevalt me hier goed, ik hoop dat ze me vaker uitnodigen. Ik heb meerdere auto’s, dus er zijn nog kansen genoeg.”

Overigens staat er in zijn garage geen McLaren. “Die auto’s van McLaren hebben alleen dezelfde naam, maar de straatauto’s die ze bouwen zijn niet eens van hetzelfde bedrijf als waar ik werkte. En dat bedrijf is ook nogal veranderd sinds ik er vertrokken ben.”

Alistair Caldwell (8)

Alastair Caldwell geeft tekst en uitleg bij zijn Alfa 6C. ‘Ik had nog wel een uur met spinnende achterwielen op dat podium kunnen staan. Ik heb die techniek fijngeslepen toen ik in de jaren ’70 vaak in huurauto’s reed.’

Toch is hij niet van mening dat Ron Dennis McLaren in een saai bedrijf heeft veranderd: “Saai is het woord niet, ik zou het professioneel noemen. Daar heeft Ron Dennis nauwelijks iets aan bijgedragen, hij heeft alleen gecontinueerd wat wij opgezet hebben. Alleen noemde toen niemand het saai, want wij hadden James Hunt — daardoor viel het niet op.”

Tijdens de catwalkpresentatie viel Caldwell nog op door volgas van het podium te rijden. ‘Er kwam een vent naar me toe voordat ik het podium op reed. Geen burnouts, geen burnouts, riep hij. Met moderne auto’s kan ik me dat goed voorstellen, want die hebben zoveel vermogen en zulke brede banden, maar met die natte, smalle bandjes van mijn Alfa kon ik het best. Ik had er nog wel een uur kunnen blijven staan. In mijn tijd in de F1 heb ik me namelijk gespecialiseerd in gestunt met auto’s. Je kon toen het eigen risico op huurauto’s afkopen voor tien dollar. Dan kon je het zo gek maken als je zelf wilde, en ik had daar min of meer een hobby van gemaakt — samen met een vent met de naam Clay Regazzoni.”

concours2016-9584

Octane’s Klassieker Parking

Natuurlijk namen we ook een kijkje op ‘ons terrein’: de Octane Klassieker Parking. Het moet Harm Lagaaij, jurylid van het concours, goed hebben gedaan dat daar op zondag een flinke rij BMW Z1’s te zien was. Daarnaast waren er behoorlijk wat andere auto’s, uiteenlopend van een Citroën BX in goede staat tot een Lotus Esprit, en van een Renault 19 16V (hoe vaak zie je die nog?) tot en met een Alfa Romeo SZ. Net als op het concoursterrein was het hier echter een eigenbouwsel dat onze aandacht het meest trok: een Bart de Vries, gebouwd door Bart de Vries. Met een Jaguar als basis en een Bugatti Type 57SC Atlantic als inspiratie is hij er ooit aan begonnen. De bouwer: “Hij is nog niet helemaal af, maar een paar maanden geleden ging ik ermee naar de keuring — eigenlijk om te weten te komen wat ik nog moest doen, maar hij werd zomaar ineens goedgekeurd. Toen ben ik er ook maar mee gaan rijden.”

concours2016-9601

Keizer van de klassiekerparking: de Bart de Vries, gebouwd door Bart de Vries, eigendom van Bart de Vries.

Natuurlijk valt er op het evenement nog het een en ander aan te merken. Zo was de prijsuitreiking een mislukking; traditioneel vond die plaats voor het paleis, maar nu werd gekozen voor het podium op het grasveld. Dat had in mijn ogen de uitstraling van een platte kar op de braderie van Appelscha en paste totaal niet bij de allure van een internationaal concours. Omdat het omliggende gras in een moeras veranderd was, liepen bovendien enkele prijswinnende auto’s aan de grond omdat ze de hoek niet konden maken. Het liep goed af, maar het was verbazingwekkend dat de organisatie dat risico durfde te nemen. Daarnaast zou er wat meer energie gestoken mogen worden in het bereiken van een jongere doelgroep, want de gemiddelde leeftijd lag nu wel erg hoog. Dat zijn echter kleine kanttekeningen bij een verder fantastisch evenement, dat terecht een recordaantal bezoekers mocht ontvangen. We kunnen dan ook alleen maar toejuichen dat de organisatie is overgeschakeld naar een jaarlijkse frequentie in plaats van de tweejaarlijkse die tot nu toe werd aangehouden.

concours2016-9505

Renault was met een aantal klassieke racers naar Apeldoorn gekomen, waaronder een 40 CV uit 1926, de Nervasport uit 1934 en deze AK uit 1906. Niet alleen om ze tentoon te stellen, ze reden ook mee in de sprint.
concours2016-9622

Officieel was deze Citroën BX 14 E niet oud genoeg voor de klassiekerparking, maar hij mocht er toch staan. Niet zo bijzonder? Bedenk maar eens wanneer je er voor het laatst een in goede staat zag.

 concours2016-9799

Deze ongerestaureerde Lancia Dilambda uit 1928 is al zo’n 60 jaar in het bezit van de familie Gast. Hij wordt nog altijd gebruikt om te doen waarvoor ‘ie gemaakt is: rijden. Het is onder meer een vaste deelnemer aan The 100 Miles of Amsterdam, een winterse nachtrit.

 Best of Show (5)

Nogmaals de winnende Ferrari

 Tekst Perry Snijders // Fotografie Luuk van Kaathoven


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Lamborghini LM002, 'n dolle stier

Volgend bericht

Coppa Classic Days, de winnaars




Uitgelicht

Lamborghini LM002, 'n dolle stier

Lamborghini bouwt uitzonderlijke automobielen, maar het meest bizarre uitstapje maakte het in 1986 met de LM002. Een woeste...

7 July 2016

Webdevelopment