Laatste nieuws

Continental Supersports: waardig afscheid

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 17 november 2017

Nu de nieuwe Continental GT er is, moest de oude netjes uitgewuifd worden….

Dat moest in stijl natuurlijk, want er zijn bijna 60.000 Continental GT’s gemaakt in veertien jaar, dus dan heb je wel een feestje verdiend. Dat is deze geworden, de Continental Supersports, de snelste en krachtigste auto die Bentley ooit in de showroom heeft gehad. Het vermogen van de twinturbo W12 is opgeschroefd naar een titanische 710 pk, genoeg om de 2,3 ton zware tweedeurs coupé naar een snelheid van 336 km/h op te stuwen, dat is meer dan 90 meter per seconde.

Het is niet Bentley’s eerste Supersports, in 2009 maakte het ook een dergelijke speciale editie, in een oplage van de 1800 stuks. De nieuwe is exclusiever, Bentley maakt er 710, verdeeld over coupés en cabriolets, en je moet er in het Koopmanshuis van PON in Leusden 377.000 euro voor betalen. De open versie kost 30 mille meer, maar die neem je natuurlijk niet als het je puur om de snelheid gaat, dan is de stijvere en aerodynamisch superieure coupé de beste keuze – hij is nog veel mooier ook.

Hij ziet er als roedelleider het meest agressief uit van alle Continentals, met een splitter onder zijn edele neus en een heuse diffuser, allebei van koolstofvezel. De spoiler op de achtersteven is niet verplicht, Bentley levert hem ook zonder. Dat is de betere optie, je wilt ten slotte iets van stijl overhouden als je Continental rijdt.

De 6,0-liter W12 is enigszins onder handen genomen, hij heeft nieuwe in- en uitlaattrajecten, grotere turbo’s en sterke lagers voor krukas en drijfstangen. Dat laatste vooral vanwege het bomenontwortelende koppel van 1017 Nm, volledig beschikbaar tussen 2050 en 4500 toeren per minuut. De acceleratie is simpelweg enorm, vloer het gaspedaal en een seconde later is alsof de Supersports van achteren door een TGV wordt aangereden. Bentley zegt dat de Supersports in 7,6 seconden van 0 naar 160 km/h accelereert. Ik heb dat niet nagemeten, simpelweg omdat deze Continental altijd fenomenaal hard weg sprint, het maakt niet uit in welke versnelling je rijdt en of je berg op- of afwaarts gaat, hij schiet zichzelf gewoon af als je het commando ‘vuur’ geeft.

Het is zonder de beste twaalfcilinder Continental GT die Bentley tot op heden heeft gemaakt, en dat komt niet door dat elk moment afroepbare acceleratievermogen. Het is veel meer de combinatie van de gargantueske prestaties, het comfort op de lange afstand en de verrassende agiliteit – dat maakt er zo’n schitterende Bentley van.

De vierwielaandrijving en de afstemming van het onderstel zijn overgenomen van de Speed en daardoor laat de Supersport zich ondanks zijn gewicht verrassend goed over een bochtige weg jagen. De besturing is licht en direct, de carrosseriebewegingen worden uitstekend in toom gehouden en het weggedrag is vergaand neutraal. Een deel van die gewichtontkennende agiliteit is te danken het torque vectoring systeem dat is geleend van de GT3-R van 2014. Het remt bij het uitaccelereren van een bocht het binnenste voor- en achterwiel indien nodig af, om de Continental zo mooi mogelijk te laten insturen – terwijl de buitenste wielen indien gewenst vol vermogen krijgen. Het is zeer effectief en zonder dat zou de Supersports vast en zeker minder dynamisch zijn.

De keramische schijven zijn overigens kanjers, met een diameter van 42 millimeter op de vooras. De vertraging laat niets te wensen over, behalve dat de zware W12, die zo goed als geheel vóór de vooras ligt, bij zeer sterk remmen het duikeffect versterkt, waardoor de achterhand wat licht wordt, niet verontrustend, maar het kan soms even wat extra aandacht vragen.

Het geluid is geweldig. Je kunt hem bestellen met een titanium uitlaatsysteem en daarmee klinkt hij prachtig, met een stem zo diep als die van Donar, alsof er in de verte een onweer nadert. De Supersports kan indrukwekkend roffelen, zoals het een twaalfcilinder GT betaamt, maar in de sport-stand naderen de plofjes en knallen in het systeem soms het onbetamelijke – voor een Bentley althans. Dat neemt niet weg dat het een high performance Bentley van de allerhoogste klasse is. Een waardig afscheidscadeau voor deze generatie van de Continental GT.

 


Tags: , ,
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Singer designstudie, 'n verlichte legende

Volgend bericht

E-Pace, Jaguars nieuwe hit




Uitgelicht

Singer designstudie, 'n verlichte legende

Deze door Singer Vehicle Design gerestaureerde Porsche 911 is een ‘Dynamics and Lightweighting Study’, verricht met de hulp...

14 November 2017

Webdevelopment