Laatste nieuws

Coppa Classic Days 2017, wéér beter

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / Slider / 16 juni 2017

Hoewel dit evenement pas voor de vierde keer werd gehouden is het al een vast punt in de agenda geworden van veel autoliefhebbers. Het tweede weekend van juni gaat men naar de Coppa Classic Days bij het kasteel De Merode in Westerlo. Een unieke stek waar je normaal niet binnenkomt. Echter voor dit evenement stelt de Prins de Merode zijn domein ter beschikking aan de organiserende Kiwanis Kempenkring uit Herentals omdat alle baten van het evenement naar goede doelen gaan. Dit jaar was dat de stichting Canisha waar men zich bezighoudt met hulphonden en stichting Het Ventiel die zich inzet voor mensen met jongdementie.

Op de vrijdag en zaterdag was er een prachtige rally die vanuit Westerlo over fraaie stuurmansweggetjes naar het fraaie Haspengouw ging. Een mooie landstreek waar het al aardig glooiend is. Dus mooi bergje op en af, lekkere bochten, dus genieten voor de stuurmannen. Als het even kon en je keek naar buiten wist je waarom dit wel het ‘Belgische Toscane’ wordt genoemd. We genoten er volop van de geluiden uit roffelende Amerikaanse V8’s, donkerbruin grommende Engelse Astons, Healeys, MG’s, Triumph TR’s en enkele Ferrari’s. Niet te vergeten Porsche’s met hun typische boxergeluid.  Met een lunchstop op een prachtige locatie en een koffiestop bij een natuurdomein was het volop genieten van auto en omgeving. Geholpen door het weer,  buiten een regenbui op vrijdagmorgen, was dat geweldig op zondag tikte de thermometer zelfs net de dertig aan.

Het hoofdonderdeel is echter de oldtimer meeting en concours op de zondag in het park rond het kasteel. Geholpen door het al genoemde weer stroomde het park al vanaf negen uur aardig vol met een grote verscheidenheid aan klassiekers waaronder heel fraaie die deelnamen aan het concours.

Abbott Talbot AV 105 Roadster

We zien hier ieder jaar betere, mooiere en belangrijk ook weer andere auto’s deelnemen aan het concours. Dit jaar zagen we onder meer een zeer kostbare Mercedes 500K uit 1937, een prachtige Abbott Talbot AV 105 Roadster, een heel fraaie Maserati Sebring, een top vooroorlogse MG, geflankeerd door een uiteraard smurfblauwe Bugatti. Heel apart ook een top gerestaureerde  Willy’s Jeep in civiele uitvoering, erg zeldzaam. Uiteraard enkele Rolls Royce’s, een fraaie Porsche 911 2.7 Carrera, twee Bentley’s Continental, van één eigenaar. Hoe bevoorrecht kun je zijn?

Zeker vermelden moeten we een Innocenti C. We lopen al aardig wat jaartjes mee in autoland maar die hadden we nog nimmer gezien. We kennen natuurlijk wel de connectie van Engeland en het Italiaanse Innocenti maar deze kruisbestuiving was nieuw voor ons: chassis en aandrijflijn van een Austin Healey Sprite en met een Italiaans koetswerk erop.

Mercedes 500 K

Bekende uitspraak is natuurlijk dat de jury het moeilijk had om wie welke prijs te geven en dat was hier een zekerheid. maar de heren kwamen er uit. Heetste discussiepunt was The Best of Show. Aan wie moet je die geven? Het ging tussen de al genoemde Mercedes 500K en een perfecte MG B Berlinetta van de Belgische koetswerkbouwer Jacques Coune. De jury koos uiteindelijk voor de MG. Belgisch evenement, Belgische auto moet kunnen. Helemaal top waren de complimenten die de jury kreeg van de Engelse Mercedes eigenaar die het een ‘perfect choice’ vond.

Voor de organisatoren ligt er een uitdaging om het volgend jaar weer groter, beter en mooier te doen. Noteer alvast 8,9 en 10 juni 2018 en Kasteel De Merode Westerlo. Dit jaar waren er ruim 800 auto’s. Kom volgend jaar ook, zodat het er meer dan duizend worden. Buiten dat je er zelf een mooi evenement meemaakt help je de goede doelen die ondersteund worden door de organisatie. Van harte aanbevolen.

Tekst & Foto’s Tiny Verhoeven

UITSLAG

Best of Show
MG Coune Berlinette (1964), Stefan Laridon

MG Coune Berlinette

Klasse 1966-1975
1. BMW 2002 Bauer Cabrio (1974), Denis Poelman
2. Datsun 240Z (1971), Yvo Alexander
3. Innocenti C (1968), Edward van Velzen

Innocenti C

Klasse 1956 – 1965
1. Alfa Romeo 1900 CSS (1957), Davy Michiels
2. Maserati 3500 GTI Sebring (1964), Ruud Visser
3. Chevrolet Corvette C1 (1960), Jaap Stevense
4. (ex aequo) Porsche 356B Cabrio (1962), Tom Maris & Alfa Romeo Giulietta Spider Veloce (1962), Jacques Albers

Felicitaties voor Michiel Hehenkamp en zijn Bentley R-type Continental

Klasse 1946-1955
1. Bentley Continental (1955), Michiel Hehenkamp
2. Willys CL3A (1949), Ludo Buys
3. Jaguar XK120 OTS (1957), Guido Vereecken

Klasse Pre-War
1. Mercedes 500K (1935), Julian Messent
2. Cord L-29 (1929), Rene Verbiest
3. Abbott Talbot AV 105 Roadster (1933),  Willem Timmermans

Willys CL3A

Best Preserved
Austin Westminster MkII (1965), Rene Verheyen

Best Restored
Mercedes 220 SE Cabriolet (1963), Marc Cos

Special Mention of the Jury
MG Magna L2 (1933), Gaston Lenaerts

Juryleden Gert Beets, Ton Roks en Arjen Geirnaert in gesprek met een deelnemer


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Een zwak voor Alfa Romeo’s

Volgend bericht

Renault Koleos: een sterke entree




Uitgelicht

Een zwak voor Alfa Romeo’s

Geregeld krijg ik de vraag wat mijn favoriete merk is. Dat heb ik eigenlijk niet, althans in de zin dat ik alles dat een bepaalde...

13 June 2017

Webdevelopment