Laatste nieuws

Coppa Classic Days, de winnaars

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 18 juli 2016

????????????????????????????????????

In de aankondiging schreven we al dat de Coppa Classic Days in Westerlo tot de gezelligste evenementen op de kalender behoort. En dat heeft het ook deze keer weer volledig waar gemaakt.

Coppa Classic Days (7)

Na een groots openingsfeest op vrijdagavond 10 juni begonnen de Coppa Classic Days op zaterdagmorgen met de ‘Bleu Ribbon Tour’, een rally/tourtocht door het Kempische land. Aan de start kwam een aantal fijne pre-war automobielen waaronder een paar  Aston Martin’s, een heerlijk zoemende Lagonda LG45, een fraaie Delahaye 135 en een MG L1. Verder veel lust voor het oog zijnde klassiekers zoals XK Jaguar’s, Triumph TR’s, MG’s, Austin Healey’s, Mercedes SL’s, wat klassieke Amerikanen waaronder een heel mooie Chrysler, en enkele prachtige Corvette’s. Aangevuld met wat nieuwere exotische automobielen van de betere merken was zo een mooi startveld ontstaan. Idee voor de organisatie: geef een prijs voor het mooiste uitlaatgeluid. Wij zouden hem dit jaar heb gegeven aan enkele Racing Green Bentley’s, hoewel een nagelnieuwe Ferrari F12 TdF ook magnifieke tonen produceerde.

Coppa Classic Days (5)

Op zondag waren de poorten van Kasteel de Merode in Westerlo geopend voor een grote oldtimermeeting en het bijbehorende concours d’elegance. Leuk dat we onder de concoursdeelnemers auto’s zagen die op zaterdag ook aan de rally deelnamen. Altijd goed om te zien dat mensen echt rijden met hun auto’s en niet alleen maar vertroetelen met zachte poetsdoeken en glansmiddel.Het concoursterrein was gevuld met auto’s van goede kwaliteit en de vakjury, waarin onder andere onze hoofdredacteur zitting had, heeft er een behoorlijke kluif aan gehad om de prijswinnaars te selecteren. De verscheidenheid in zo’n concours is altijd leuk om te zien. Soms vraag je je wel eens af hoe komt iemand erbij om een bepaalde auto voor veel geld te restaureren terwijl dat economisch niet verantwoord is. Zo zagen we een in nieuwstaat verkerende Alfa Romeo 33. Probeer het maar te restaureren, er is echt bijna niets meer van te koop. Het was een terechte eersteprijswinnaar in de klasse 1976-1986. Het restaureren van een Citroën DS is gemakkelijker. Het is weliswaar een complexe auto qua veersysteem maar bijna alles is nieuw van de plank te halen.

????????????????????????????????????

Dat gaat dan niet op als je bezig bent met een Siata Daina Gran Sport. Zijn er begin vijftiger jaren een handjevol van gemaakt. Gerestaureerd was een Rolls Royce Silver Shadow niet maar wel goed geconserveerd net als een Porsche 911 die al meer als veertig jaar in bezit is van de huidige eigenaar en de prijs in de wacht sleepte voor de Beste Preserved Car.

Coppa Classic Days (3)

Prijzen waren er ook voor exoten, zoals een Ferrari 250 Type 2 Cabriolet, een Daytona en een Maserati Mistral. Lovenswaardig was bij deze auto’s dat men zich ingehouden heeft tijdens de restauratie: ze waren niet mooier gemaakt dan nieuw af fabriek. Iets dat helaas te vaak gebeurt bij dergelijke automobielen.

Coppa Classic Days (17)

De titel Best of Show ging naar een auto die heel erg mooi maar ook zeldzaam is: een Iso Grifo 7Ltr. Maar dan niet de uitvoering met hele dikke bult op de motorkap maar een van de laatste Grifo’s gebouwd in de tijd dat  Iso van Ford geen motoren meer kreeg in verband met openstaande rekeningen. Bij GM was men toen nog wel gecharmeerd van de Italianen en verstrekte nog een paar dikke 7Ltr. V8’s.

Coppa Classic Days (10)

De opkomst voor de oldtimermeeting was flink groter dan voorgaande jaren en er was veel moois te zien zoals een aantal mooie Lancia’s, zijnde een Aprillia, een Gamma Coupe en een Stratos. Bij de stand van de BMW-club zagen we enkele fraaie 2.0 CS’s en nog veel meer. Misschien moet er volgend jaar een kenner ingezet worden die bij binnenkomst nog wat auto’s selecteert voor concoursdeelname?

Tekst & Fotografie Tiny Verhoeven

UITSLAG

Coppa Classic Days (19)

Best of show
Iso Grifo Series II – Jan Dyck

Best Preserved
Porsche 911 – Ruud Visser

Klasse 1900-1945
MG L1 – Tonny Seppion

Coppa Classic Days (14)

Klasse 1946 – 1955
Siata Daina Gran Sport – Raoul Thybaut

Coppa Classic Days (38)

Klasse 1956-1965
1. Ferrari 250 Type 2 Cabriolet – Herman Wittockx
2. Porsche 356 SC Cabriolet – Johan van Assem
3. Mercedes 190 SL – Herman Meynaerts

Coppa Classic Days (20)

Klasse 1966-1975
1. Citroën DS20 Pallas – Harrie Hendrickx
2. Maserati Mistral – Guy Fawe
3. Ferrari Daytona – Guy Fawe

????????????????????????????????????

Klasse 1976-1986
1. Alfa Romeo 33 QV – Ron Sanen
2. Datsun 280 ZX 2+2 – Arnold Spierings
3. Rolls-Royce Silver Shadow – Leo Sebrechts


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Concours Het Loo: spetterend in alle opzichten

Volgend bericht

Naar de Chinees met een racekanon




Uitgelicht

Concours Het Loo: spetterend in alle opzichten

Het Concours d’Elégance Paleis Het Loo was dit jaar spetterend. Dat gold zowel voor het weer, waarvoor ‘spetterend’...

15 July 2016

Webdevelopment