Laatste nieuws

Coppa Classic, the best of the best

Alle reportages / 19 juni 2018

In alle uitingen had de organisatie van de Coppa Classic aangegeven dat het om de vijfde editie ging en dat deze heel speciaal zou worden. Dat was het dan ook, vooral door de introductie van een Masterclass, een concours speciaal voor de winnaars van de vorige edities. Een uitstekend idee, want het gaf de ‘the best of the best’ de kans nogmaals te schitteren in de tuinen van de Kasteel de Merode in Westerlo.

Op zaterdagmorgen werden we al meteen aan de ontbijttafel gevraagd bij de ‘Scuderia Lanaken’ die met een aantal superbe préwar machines acte de préséance gaf. Een aantal was net terug van de Mille Miglia dus gespreksstof was er genoeg. Maar na de zoveelste koffie was het toch echt tijd om op pad te gaan. Via bolletje-pijltje kwamen we rond de middag op het Circuit van Zolder of wel de Omloop van Terlaemen. Na een puike lunch aldaar was er de gelegenheid om de auto’s even te testen op de baan en van die mogelijkheid werd uiteraard gebruik gemaakt. Het was een magnifiek gezicht die Lagonda’s, Jaguars, BMW’s, Porsches, Alfa’s maar ook bijvoorbeeld een Fiat 500 op het Zolderse race-asfalt in actie te zien.

Via allerlei omzwervingen door het Vlaamse land, waarbij de tripmasters goede diensten bewezen, kwam eind van de middag iedereen weer behouden aan op het domein van Prins Simon de Merode in Westerloo. Er volgenden een receptie met een hapje en een drankje en vooral een heerlijk sfeer, kenmerkend voor de Coppa Classic.

In de avond was er een diner dansant dus de lijnmotoren, wiellagers, nokkenassen en dergelijke hadden even minder de aandacht, maar het was erg lekker en gezellig. De liefhebbers waren al meer bezig met de zondag waar een hoofdrol was voor het Concours d’Elegance met een Masterclass, bestemd voor alle prijswinnaars uit de vorige edities. Daarmee werd de speciale jury – bestaande uit de bekende radiopresentator Guy de Pré en Octane’s hoofdredacteur Ton Roks – met een probleem opgezadeld: wat was nou de beste? Zoek immers onder de hele goede maar eens die allerbeste. Hoe weeg je dat af, zo’n dikke Iso Grifo tegen een MG TC, een Austin Westminster tegen een Glas 1300 GT Cabriolet, een zeldzame Fiat Moretti GS tegen bijvoorbeeld een Citroen DS Pallas? Er moesten veel lastige keuzes gemaakt worden. Als je zo alle voormalige winnaars bij elkaar zag, werd duidelijk dat het niveau van de Coppa Classic van meet af aan heel goed is geweest. Dat wordt onderstreept door het feit dat winnaars in Westerlo ook bij andere hoog aangeschreven evenementen prijzen hebben gewonnen.

Op zondagmorgen werd al vlug duidelijk dat alle vorige winnaars als troetelkinderen behandeld worden. Enkele eigenaren wezen ons erop dat er geluisterd was naar eerdere opmerkingen van de jury. Een verkeerde bout was vervangen door een andere, de claxon was nu van het goede merk en had de juiste toonhoogte, een vervangende schakelaar had plaats gemaakt voor een originele die toch nog ergens gevonden was… Leuk natuurlijk, maar het maakte de taak van de jury nog moeilijker. De sfeer op het concours kon niet anders omschreven worden als geweldig. Er was een lekker zonnetje en meerdere deelnemers hadden een paar tuinstoeltjes, een parasol en soms een picknickkleed meegenomen.

Michel Hehenkamp, winnaar van de Masterclass met zijn Bentley Continental R-type, heeft een magnum Champagne in ontvangst genomen van jurylid Guy de Pré. Rechts jurylid Gert Beets en links Ton Roks

Bij het ‘gewone’ concours was het niveau ook uitstekend. Juryleden waren daar Gert Beets en Arjen Geirnaert, beide ook al jaren bekende gezichten voor de deelnemers. Er waren meer dan veertig auto’s die beoordeeld moesten worden, ik noem er enkele die bijzonder opvielen zoals die prachtige Rolls Royce Phantom III van 1936 , al meer dan vijftig jaar in de familie. Een kei originele Alfa Romeo 2600 Sprint. Een van de eerste ‘flat rad’ Morgans. Bugatti 13 ‘Brescia’, Frazer Nash TT Replica, Sunbeam Talbot ‘10’, een prachtige Alvis TC Saloon. Een ongelooflijk fraaie Mercedes 190 SL. Een juweel van een Mercedes 290 Special Roadster maar ook een 1937 540K Sport, de ultieme Mercedes.

Op het overvolle parkeerterrein was het ook smullen, echt fijn materiaal. Wat dacht u van een Triumph Dolomite Sprint, Lancia Gamma Coupé, diverse Alfa Romeo Spiders en GTV’s, Fiat 124 Coupé en Spider, Triumphs volop, van TR3 tot en met TR7, BMW 2002 tii, Morris Minor Traveller, MG TC, TD, B en C, Corvette’s, Toyota Celica ST uit 1970, Honda NSX, bijna alle modellen van Porsche, Opel GT maar ook een Rekord, Kevers en T1 busjes. In een hoek mooi bij elkaar geparkeerd stonden enkele vijftiger jaren Cadillacs. U kent ze wel, met hun diep donkerbruin gorgelende V8’s, vleugels zo groot als van een Boeing en een dashboard dat lijkt op het bedieningspaneel van een Wurlitzer – geweldig. Het aantal bezoekers op zondag was zo groot dat de organisatie plan B moest inzetten: parkeren op het marktplein van Westerloo, slechts twee minuten lopen van het kasteel. Ook hier een prima sfeer met heel gezellige terrasjes wat zorgde voor een goede wisselwerking.

Juryleden Arjen Geirnaert en Gert Beets nemen een restauratierapportage door

Ondertussen was de jury in zwaar beraad. Elke keer dachten ze dat ze eruit waren maar dan opperde een ander lid: ‘En die auto dan? Die verdient toch ook een prijs? Weer was beraad, maar men kwam eruit. Er waren veel categorieën met allemaal winnaars. Bij de Masters was de titel ‘Best of Show’ voor een van de elegantste auto’s ooit gebouwd, de Bentley R-Type Continental (1955) van Michiel Hehenkamp. De contouren van deze auto ziet u terug in het embleem van de Coppa Classic. Wij kijken terug op een zonovergoten weekend met een ongelooflijke verscheidenheid aan heerlijke auto’s en een heerlijke sfeer die we na vijf jaar omschrijven als ‘Coppa gezellig’.

Tekst Tiny Verhoeven
Foto’s Tiny Verhoeven & Pierre Stubbe

UITSLAGEN MASTERCLASS

Best of Show
Bentley Continental R-type (Michiel Hehenkamp)

Prewar
1. Talbot 105 by Abbott (Willem Timmermans)
2. Mercedes 500K Spezial Roadster (Julian Messent)
3. Singer Le Mans (Ivo Matthé)

Periode 1946-1955
1. Jaguar XK 120 SE OTS (Guido Vereecken)

Periode 1956-1965
1. Lancia Appia Sport Zagato (Marc Serneels)
2. MG Coune Berlinette (Stefan Laridon)
3. Alfa Romeo 1900 CSS (Davy Michiels)

Periode 1966-1975
1. Toyota 2000 GT (Jaques Albers)
2. Iso Grifo Series II (Jan Dyck)
3. Alfa Romeo Bertone 2000 GTV (Guido Byloos)

Periode 1976-1988
1. Citroën DS Pallas (Harrie Hendrickx)
2. Volkswagen 1303 Kever Cabriolet (Alfred Bols)
3. Datsun 280 ZX 2+2 (Philippe Spierings)

Best Restored
BMW 2002 Bauer (Denis Poelman)

Special Mention of the Jury
Porsche 356 SC Cabrio (Johan Van Assem)

UITSLAGEN CONCOURS D’ELEGANCE

Best of Show
Mercedes 540K Sport A (Aljo Van Dijk)

Prewar
1. Rolls Royce Phantom III (Kris Minnen)
2. Frazer Nash TT Replica (Robert Bussche)
3. Bentley MkV (Julian Messent, Historic Competition Services)

Periode 1946-1955
1. Porsche 356 Pré A Convertible (Thierry Verbruggen)
2. Morgan Series One 4/4 (Jeff Op de Heyde)
3. Sunbeam Alpine (Herman Deroost)

Periode 1956-1965
1. Ford Thunderbird (Lieven Barbier)
2. Volkswagen Karmann Ghia (Paul Smet)
3. Ex aequo Alvis TC108 Graber (Peter Cappon) & Mercedes 190 SL (Francis Van Den Goor)

Periode 1966-1975
1. Peugeot 504 CC (Philippe Pijcke)
2. Audi 100 S Coupé (Hans Luyten)
3. Ex aequo BMW 3.0 CS (Philippe De Bock) & Mercedes 280 SE 3.5 Coupé (Dirk Vanlook)

Periode 1976-1988
1. Datsun 280 ZX 1+1 (Arnold Spierings)
2. Rolls Royce Corniche FHC (Ronald de Heer)

Best Preserved
Alfa Romeo 2600 Sprint (Louis Van Bavel)

Special mention of the jury
Opel GT Conrero Group 4 (Maurice Van Sevecotte)

Award BFOV
Minerva A Minervette (Ron Creyns)


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Aston Martin DB11 AMR: om in te lijsten

Volgend bericht

DBS Superleggera: bruut in strak kostuum




Uitgelicht

Aston Martin DB11 AMR: om in te lijsten

De AMR is een zeer vermakelijke GT, mits je ‘m bestuurt als een gentleman, niet als een hooligan Als je autoliefhebber...

19 June 2018

Webdevelopment