Laatste nieuws

COTY 2016: de laatste tests

Alle reportages / 26 februari 2016

Het is een uitstekende gewoonte geworden van de COTY-jury om twee weken voordat de knoop moet worden doorgehakt, naar Mortefontaine te trekken. Dat is een grote testfaciliteit ten noorden van Parijs, met kombanen en allerlei circuits, waar we dan onze kennismakingen met de zeven genomineerden vernieuwen. Elk jaar ervaar ik dat als heel zinvol, vooral omdat je alle auto’s in dezelfde omstandigheden rijdt.

IMG_20160216_090112_hdr

De fabrikanten werken graag mee, ze sturen hun ingenieurs en een stuk of tien exemplaren van de auto die kandidaat is. Dus stonden er heel rijen van de Audi A4, BMW 7 Serie, Jaguar XE, Mazda MX-5, Opel Astra, Skoda Superb en Volvo XC90.

Er waren meer dan 50 juryleden, een uitstekende opkomst, en we begonnen om maandagmiddag met presentaties van de fabrikanten. Ze hadden allemaal vijftien minuten gelegenheid om de kwaliteiten en innovaties van hun auto te belichten en uit te leggen waarom hun auto de titel Auto van het Jaar 2016 verdient. Daar maakten ze allemaal dankbaar gebruik van, alleen Mazda niet, dat schitterende door afwezigheid. Merkwaardig….. Zouden ze de MX-5 bij voorbaat al kansloos hebben geacht?

Als dat zo is, hebben ze een forse fout gemaakt, want ’s avond bij het diner, toen de juryleden alle gelegenheid hadden met elkaar te praten, bleek dat er een forse behoefte bestaat tot spannender keuzen te komen dan in het verleden, zeker omdat erbij de genomineerden enkele auto’s zitten die de enthousiast zeker zullen aanspreken. Er had zich dan ook een klein groepje gevormd dat zich sterk maakte voor de MX-5. Laten we eens een keer iets kiezen waar je echt plezier aan kunt beleven, in plaats van steeds maar de beste of verstandigste gezins- of zakenauto, dat was in één zin de gemiddelde stemming. Maar anderen zagen meteen bezwaren. “Ik zou heel graag vanuit het perspectief van een enthousiast stemmen, maar ik werk voor een consumententijdschrift. Mijn lezers zullen er niks van begrijpen als ik voor de Mazda kies”, aldus een jurylid uit het oosten van Europa.

Naar mijn smaak hadden we als jury een enorm goede gelegenheid om meer vanuit het hart te kiezen. Alle auto’s hadden namelijk min of meer dezelfde stappen gezet: ze waren stuk voor stuk lichter dan hun voorganger, waren zuiniger en zaten vol met de nieuwste vondsten op het gebied van connectiviteit. Bijna allemaal hadden ze intelligente verlichting – met automatisch groot licht en dergelijke. Doordat ze qua innovatie allemaal op min of meer gelijk niveau zaten, was er dus de ruimte om rijplezier een doorslaggevende factor te laten zijn.

IMG_20160216_090203_hdr

Toen we de volgende dag startten, stonden alle auto’s al klaar, met techneuten om al je vragen te beantwoorden, en met warm gedraaide motoren en schoongemaakte ruiten. Behalve de Mazda’s, die stonden totaal dichtgevroren op een grasveldje, en er was geen hond bij te bekennen. Nu voel ik me absoluut niet te goed om de ruiten schoon te maken, maar de afwezigheid van Mazda-mensen gaf wel heel erg de indruk van totale desinteresse in de Auto van het Jaar.

De MX-5 was overigens een heerlijke auto om te rijden, speels en goed doordacht, met een heel simpel maar effectief kapmechanisme. Op de testbaan vond ik het verschil tussen de 15, en 2,0-liter motor nauwelijks merkbaar. De grotere motor had natuurlijk meer koppel onderin, maar draaide minder ‘vrij’ op hoge toeren. De 2,0-liter (met sper en beter onderstel) lag bovendien iets beter op de weg, maar was een tikje minder voorspelbaar tegen de limiet. Een fijne roadster, geen revolutie, maar goed gekozen evolutie. Auto van het Jaar? Ik voelde er veel voor rijplezier een hoge prioriteit te geven, maar er waren nog meer kandidaten die in dat opzicht veel te bieden hadden.

Zoals bijvoorbeeld de Opel Astra. Opel heeft grote stappen gemaakt met de Astra, het is uitgegroeid tot een doorwrochte en fijne auto, geladen met relevante innovaties en niet alleen dat, hij rijdt echt goed en verslaat de kandidaten van Audi en Skoda gemakkelijk wat rijplezier betreft.

IMG_20160216_090435_hdr

IMG_20160216_090335_hdr

De A4 is lichter en gladder dan zijn voorganger en minstens zo goed met innovaties beladen als de andere concurrenten. Maar ik vond het vooral een auto die aan rationele kopers appelleert, aan rijplezier vond ik hem weinig te bieden hebben. Dat gold ook voor de versies met de krachtigere motoren – en zelfs met gebruik van de sports-stand slaagden ze er nauwelijks in indruk te maken.

Datzelfde geldt voor de Superb. Het is een van de best uitziende Skoda’s die ik ooit heb gezien en met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Het is echter een volger, niet een auto die een voorbeeld stelt. Net zoals de Audi is hij aantrekkelijke voor rationele kopers, maar als rijplezier een hoge prioriteit heeft, stelt hij teleur.

IMG_20160216_090400_hdr

De XC90 heeft een uitstekend chassis en een echt slimme architectuur. Hij rijdt verrassend goed, alle aandrijflijnen zijn goed tot uitstekend. Hij verdient zeker punten in deze competitie vanwege zijn technische merites. Hij is veel lichter dan zijn voorganger, maar een SUV zijnde is het nog steeds een onnodig groot en zwaar voertuig, en naar mijn mening kan zo’n auto nooit een Auto van het Jaar zijn. Ik kijk uit naar toekomstige (kleinere) Volvo’s die op dit platform gebaseerd zullen zijn.

IMG_20160216_090505_hdr

Veel innovaties in ook de BMW 7 Serie, onder meer de optie met handgebaren instructies te geven. Je kunt hem ook op afstand parkeren met je afstandsbediening. Ik zie beide ‘innovaties’ meer als l’art pour l’art dan iets dat echt praktisch is. De 7 is vooral een grote auto die goed rijdt en er zeker in zal slagen Duitse Autobahn-bestormers aan zich te binden, maar ik zie in de toekomst steeds minder plaats voor deze slagschepen. Hij deed wat ik van hem verwachtte en dat was het. Ik stapte dan ook uit zonder veel bewondering of begeerte.

IMG_20160216_090238_hdr

Als ik die dag een auto mee naar huis had mogen nemen, was het op afstand de Jaguar XE geweest. Het is niet alleen een zeer goede Jaguar, maar ook een uitstekende auto in zijn segment, met fijne benzinemotoren en een echt goede diesel. Hij ziet er veel beter uit en rijdt aanzienlijk beter dan de concurrentie, zelfs de diesel is echt sportief. Hij is niet zonder fouten: de ruimte achterin is beperkt en diesel maakt iets te veel geluid bij het wegrijden uit stilstand. Eenmaal op tempo is hij echter heel mooi stil. Een stuurmansauto bij uitstek.

Maandag 29 februari wordt bekend gemaakt wat de Auto van het Jaar 2016 is geworden.

 


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Ferrari 335 Sport Scaglietti verkocht voor € 32,1 miljoen

Volgend bericht

Hoogst spannend: Tesla Model S P90D ‘Ludicrous’




Uitgelicht

Ferrari 335 Sport Scaglietti verkocht voor € 32,1 miljoen

Rosemarijn Atalante Veenenbos doet verslag van de verkoop van een Ferrari 335 S voor 32,1 miljoen door Artcurial. Het...

10 February 2016

Webdevelopment