Laatste nieuws

COTY Final Tests op Mortefontaine

Alle reportages / Nieuwe auto's / 18 februari 2015

DSC_7009

Een zestraps DSG voor de Twingo, een Passat Alltrack, een Mondeo met drie cilinders en een zevenzitter van BMW. De industrie zette een paar beste benen voor tijdens de laatste testsessie van de COTY.

De jury van de Car of the Year heeft al enkele jaren de gewoonte de zeven finalisten een laatste maal te beoordelen op CERAM, een testcircuit nabij Mortefontaine, ooit opgericht door Simca. Het heeft een kombaan, grote testvlakken en een heuvelachtig straatcircuit, met een grote variëteit aan bochten en lange, snelle stukken. Het is een uitgelezen gelegenheid om de finalisten nogmaals te rijden en de auto-industrie levert daarvoor met graagte testauto’s.

Dit keer hadden de fabrikanten zelfs de gelegenheid om in korte presentaties uit te leggen waarom hun nieuwste boreling Auto van het Jaar 2015 moet worden, een kans die door allen werd gegrepen, Mercedes uitgezonderd.

DSC_7008

Renault was er uiteraard met de Twingo en onze landgenoot Laurens van den Acker. Ik was in de veronderstelling dat Renault de Twingo eigenlijk alleen met de motor achterin en achterwielaandrijving heeft ontworpen om een platform met Smart te kunnen delen, maar Renault benadrukte dat zulks niet het geval is. “We hebben de Twingo ontwikkeld in het hart van de crisis, niemand verdiende wat in dat segment. We zagen dat de kleine auto groter was geworden en we wilden iets nieuws doen: een kleine auto maken die echt klein is, maar met heel veel ruimte binnenin. Dat konden we alleen bereiken met een achterin geplaatste motor, maar zo’n platform was te duur. Toen we het echter samen met Smart konden doen, was het wel mogelijk,” aldus de spreker van Renault, die de connectiviteit van de Twingo als een andere sterk punt noemde.

De motor achterin is dus nooit een doel op zich geweest, slechts een middel. De opzet is in elk geval geslaagd, de Twingo is klein, heeft desondanks vijf deuren (wat veel mensen niet eens zien, doordat de deurklinken van de achterportieren ‘onzichtbaar’ zijn) en vier volwassenen kunnen er voor zijn klasse goed in zitten. In de eerste vijf maanden van zijn leverbaarheid zijn er overigens al 30.000 van verkocht.

Ik moet zeggen dat ik qua rij-eigenschappen niet bijzonder onder de indruk was van de 70 pk versie, die eigenlijk hoofdzakelijk als stadsauto geschikt is, en op de snelweg zo weinig puf heeft dat je jezelf er geregeld ongemakkelijk in voelt. Renault heeft in Mortefontaine echter aangekondigd op korte termijn met nieuwe bakverhoudingen voor de 70 pk Twingo te komen. Ook komt er een zestraps bak met dubbele koppeling.

De Twingo met 90 pk was echter een verrassing, alsof hij geen 20 maar wel 40 pk meer had, zo kwiek was hij. De 70 pk versie is op zijn best een aardig transportmiddel, maar de Twingo met 90 pk is een doodgewoon een leuke auto: met ruim voldoende tempo. Zijn chassis komt met die 20 pk méér echt tot leven. Er komt nog meer aan op dit onderstel. “We have some more stories to tell, with this chassis we can go much further,” aldus de zegsman van Renault. Op korte termijn mogen we iets leuks verwachten om mee te spelen. Ondanks het feit dat Renault het segment van de Twingo niet als een segment ‘voor enthousiasten’ ziet, gaat Renault toch ‘iets’ doen, op heel korte termijn zelfs. Een Twingo RS….?

DSC_7018

Volkswagen trok speciaal voor de juryleden het doek van de nieuwe Touran af, een grote auto, met een wielbasis vergelijkbaar met die van de nieuwe Passat. De stijlkenmerken zijn voorspelbaar, maar de nieuwe Touran heeft aanzienlijk meer flair dan de oude (te braaf, te stijfjes) en kan de goeduitziende MPV’s van Ford nu veel beter partij geven. Hij is bovendien ruimer dan de oude, 20% (!) zuiniger en telt niet minder dan 47 opbergcompartimenten. Als het regent met Pasen, weet je dus waar je de eieren moet verstoppen.

De Passat is wereldwijd de bestseller van Volkswagen (hij doet het zelfs beter dan de Golf) en VW wist een hele waslijst te produceren met redenen om juist hem met de COTY-titel te eren. Hij is 85 kilo lichter dan de oude, hij is kleiner maar toch ruimer, de connectiviteit staat op een hoog niveau (je kunt je app’s via zijn eigen mediasysteem gebruiken), hij heeft trailer assist (handig voor de caravan), city emergency braking met voetgangerherkenning, hij houdt het welzijn van de bestuurder in de gaten en de twinturbo diesel is in staat de Golf GTI qua tussenacceleratie klop te geven. De GTE-versie hebben we al gezien, de Passat R is ook geen onbekende meer en in Genève mogen we de Alltrack verwachten.

DSC_7020

Citroën had CEO Linda Jackson afgevaardigd die geen nieuwigheden onthulde of direct inging op de vraag waarom de C4 Cactus auto van het jaar zou moeten worden, maar wel een power speech over haar merk hield. Het Citroën van vandaag wil anders en innovatief zijn, en dat niet alleen. Ze noemde ook nog optimisme, menselijkheid en intelligentie als kenmerken van het nieuwe Citroën. Nogal een opgave, dacht iedereen, maar dat ziet Linda zelf ook wel. “We bevinden ons met Citroën in de main stream market, en daar zijn de uitdagingen groter dan waar dan ook. De low cost auto’s bewegen zich opwaarts, de main stream in, en premium daalt af naar main stream. De mensen willen steeds meer luxe en accessoires in main stream, maar ze willen geen hogere prijzen betalen. De C4 Cactus is een nieuwe pagina in de geschiedenis van Citroën en we zullen jullie hierna blijven verrassen,” aldus de CEO.

Xavier Peugeot nam het stokje daarna over, in zijn beste Frans. Hij vond het sterkste punt van de C4 Cactus dat hij uit de conformiteit van het B en C-segment breekt. En hij zei dat we de airbubbles moeten zien als een voorziening om iets te beschermen dat je mooi vindt en waarop je zuinig wilt zijn. Als een hoesje voor je iPhone….

DSC_7016

Ford had de 1,0-liter driecilinder Mondeo meegebracht en ook een Vignale. Deze laatste luxe Mondeo, waarvan de officiële persintroductie op 7 mei plaats heeft, zal uitzonderlijk stil zijn, dankzij een actief geluidsdempsysteem. Dat was echter bij het testexemplaar uitgeschakeld, want Ford wil dat we een reden hebben om op de 7e naar de lancering te komen. De Mondeo (Fusion in de USA) is heel belangrijk voor Ford en sinds het bestaan ervan zijn er al vijf miljoen van verkocht.

Sterke punten volgens de Ford-man die ons te woord stond: drie carrosserievarianten, extremely slick LED head lights, grille met automatisch sluitende jaloezieën, zich opblazende gordels achterin (vijfmaal groter oppervlak, daardoor minder ernstige verwondingen bij een ongeval), active noise cancellation (Vignale), magnesium vijfde deur, 51% high strength steel (meer dan welke andere auto dan ook), als enige in segment beschikbaar met driecilinder 1,0-liter (125 pk, 119 gram CO2).

We waren uiteraard zeer benieuwd naar de 1,0-liter, te meer omdat de Mondeo met zijn lengte van 4,8 meter een heel grote auto is, begrijpelijk, want hij moet ook op de Amerikaanse markt functioneren (als Fusion). Ford zelf heeft vertrouwen in de Mondeo 1.0, al was het vinden van de juiste versnellingsbakverhoudingen een hele klus geweest. Hij viel niet tegen op Mortefontaine, maar je moet er wel op voorbereid zijn je helemaal onderaan de pikorde te bevinden op de snelweg. Hij vraagt een bestuurder die veel schakelt, wil je althans enige vaart uit deze Mondeo halen. Tussen 100 en 120 km/h is de tussenacceleratie in VI nog redelijk, maar wel zodanig dat ik vrees dat deze Mondeo, geladen met vier personen en bagage, tot ergernis bij achterliggers zal leiden. De combinatie van de driepitter en de grote Mondeo heeft er alle schijn van uit nood geboren te zijn – om de Mondeo betaalbaar te houden. Ik hoop dat Ford hem uitbrengt met een automatisch schakelende zesbak met dubbele koppeling welke al het schakelwerk doet, die zal er beter in slagen het beloofde verbruik van 1 op 19,6 te benaderen dan de gemiddelde bestuurder – en hij zal waarschijnlijk ook beter ‘weten’ hoe wat tempo uit de Mondeo 1.0 te wringen.

DSC_7012

De zegsman van Nissan noemde zijn merk de leider op het gebied van cross-overs, met dank aan de Qashqai. Hij verklapte dat er op korte termijn een hybride ZEOD cross-over komt, voor Zero Emission On Demand, en dat Nissan in Genève een nieuwe ontwerprichting voor zijn kleine auto’s zal onthullen. Nissan zal bovendien in 2020 een autonoom rijdende auto op de markt brengen. Van de Qashqai zijn er al 2,5 miljoen verkocht. Komt er een spannende versie van zoals bij de Juke? Antwoord: “Het ontwerpteam van de Qashqai kijkt met jaloerse ogen naar de Juke en zou graag iets doen met een Nismo-versie. We hebben het in overweging, maar er is nog niets besloten.” We reden er met de nieuwe 1,6-liter DIG-T motor met 163 pk, waarmee de Qashqai zich erg pittig toonde, zo pittig zelfs dat hij op nat wegdek met groot gemak de tractie van zijn voorwielen verbrak.

DSC_7015

BMW was er de 2 Serie Active Tourer, de eerste voorwielaandrijver van het merk, met dank aan de kennis en ervaring van Mini. BMW zei tot bouw van de auto besloten te hebben omdat het compacte segment 40% van de markt uit gaat maken en uiteraard wil de Beierse fabrikant een grote hap uit die taart. USP’s van de 2 Serie? Een slimme achterdeuropener (voet onder de bumper houden), een Head Up Display (nog niet vertoond in dat segment) en LED-verlichting (idem). Op korter termijn komt er een nog grotere versies aan, de 2 Serie Gran Tourer, die in totaal 21 centimeter langer is (wielbasis +11, achteroverhang +10 cm), een bagageruimte van 1820 liter heeft en plek voor drie kinderstoeltjes op de tweede zitrij. Hij komt te koop met in totaal zeven zitplaatsen. Het gaat te ver om hem een volwaardige zevenzitter te noemen, maar wie hem als 5+2 aanduidt, doet hem tekort.

Het urenlang op de testbaan rijden met alle genomineerden heeft in elk geval tot nieuwe inzichten ingeleid over de auto’s, wat zeker zal helpen met het finale oordeel dat wij juryleden op de 26e moeten vellen en dat op 2 maart publiek gemaakt wordt. De baan was nat en het miezerde, waardoor het gemakkelijk was de limieten van de auto’s te benaderen. Wat opviel was dat sommige kandidaten niet meer dan middelmatig waren qua weggedrag, vooral de voorwielaandrijvers. De 90 pk Twingo liet zich dankzij dat beetje meer trekkracht op de achterwielen heel amusant rijden, maar de C4 Cactus blonk uit door onderstuur, de Qashqai door tractieproblemen (zelfs met de elektronica aan) en de BMW was ook behoorlijk onderstuurd (toch niet zo veel van Mini geleerd?). Ik had verwacht dat BMW meteen een nieuwe maatstaf zou zetten met zijn eerste voorwielaandrijver, maar de gemiddelde Focus rijdt beter. Al moet ik wel melden dat de 2 Serie het meest sportief was ten opzichte van de C4 en Qashqai.

 

DSC_7013

De grote en log aanvoelende Mondeo was qua weggedrag beter dan de BMW, Citroën en Nissan, maar niet veel. De beste was met ruime voorsprong – tot mijn verrassing – de Volkswagen Passat. Goede tractie, nauwelijks onderstuur, dynamisch een interessante auto. Volkswagens blijven qua weggedrag steevast achter op Fords (sinds de eerste Ka), maar Ford heeft op de Mondeo minder zijn beste gedaan dan op de Focus – de Passat troeft hem gemakkelijk af. Hoe goed een auto kan sturen op nat wegdek, werd ook gedemonstreerd door Mercedes met de C-klasse, samen met de Passat vormde hij de top qua rijeigenschappen. Ik verliet Mortefontaine daardoor met het gevoel dat de wegligging en weggedrag bij menige fabrikant van voorwielaandrijvers een verlaagde prioriteit hebben (ook BMW): connectiviteit, zuinigheid, ruimte en een ‘geinig design’ lijken momenteel alle aandacht op te eisen.

DSC_7021

Hoe de kaarten liggen na deze laatste sessie? Ik ben er nog niet uit. Toppers zijn de Mercedes en de Volkswagen, en ook de Twingo. Renault is van alle fabrikanten het verst uit zijn comfortzone gekomen, waarvoor hulde. Als kleine auto is de Twingo een trendsetter. Ik was niet erg gecharmeerd van hem na met de 70 pk versie kennis te hebben gemaakt, maar de 90 pk versie heeft me voor hem gewonnen. Qua rij-eigenschappen vind ik de andere kandidaten niet boven de middelmaat uitkomen (de een meer dan de ander). De C4 Cactus weet zich van hen te onderscheiden door zijn nieuwe uiterlijk en de wijze waarop hij uit de uniformiteit weet te breken, maar ik weet nog niet of hij daardoor Marketing & Design Vondst van het Jaar of Auto van het Jaar moeten worden.

Ton Roks

FINALISTEN

BMW 2 Serie Active Tourer

Citroën C4 Cactus

Ford Mondeo

Mercedes C-klasse

Nissan Qashqai

Renault Twingo

Volkswagen Passat

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Focus ST, neem gerust de Wagon

Volgend bericht

Hij raakt de juiste snaar





1 Reacties

op 18 February 2015

Een weer ouderwets interessant en goed geformuleerd Roks verslag zonder bla bla zoals ik het zo heel graag lees, hulde! Ik had de nieuwe Twingo nog geen blik waardig gegund maar dit schrijven zet ‘ m in een nieuw daglicht. Leuk! Ik ben zeer benieuwd naar je keuzes straks! CK



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Uitgelicht

Focus ST, neem gerust de Wagon

De Ford Focus ST TDCi is een erg overtuigende sportdiesel, maar als je het neusje van de zalm wilt, zul je toch echt...

29 January 2015

Webdevelopment