Laatste nieuws

DBS Superleggera: bruut in strak kostuum

Alle nieuwsberichten / 25 juni 2018

Dit is de DBS Superleggera, de super-GT die Aston Martins vlaggenschip, de Vanquish S, vervangt. Met zijn 725 pk en top van 340 km/h werpt hij Ferrari brutaal de handschoen toe. ‘The Superleggera is a bad boy, who doesn’t obey the rules’.

Het is een kanon van een auto, dat is meteen duidelijk als je er oog in oog mee staat, de specificaties hoef je niet eens te lezen. Tijdens een sneak preview in Londen liet Aston Martin de DBS Superleggera in mat donkergrijs zien, en wat zag hij er daarin bruut uit, als een krachtsporter in een strak gesneden kostuum, iemand voor wie je instinctief een stapje opzij zet. Is dat je te gek? In andere kleuren, knalrood bijvoorbeeld, maakt hij een minder bedreigende indruk.

De DBS is net zoals de nieuwe Vantage technisch familie van de DB11, de carrosserie is echter geheel nieuw, met alleen de portieren als uitwisselbaar deel. Hij is korter dan de DB11, en breder, vóór 10 en achter maar liefst 50 millimeter, dat om het bredere rubber te huisvesten.

Het koppel van zijn twin-turbo 5,2-liter V12 is immens: 900 Nm, in volle, gargantueske omvang beschikbaar tussen de1800 en 5000 toeren. Er is geen handbak die tegen dat geweld bestand is, reden waarom de Superleggera – anders dan de Vantage – alleen met een automaat wordt geleverd, dat is overigens de nieuwste ZF8HP950 achttraps transmissie van ZF, die zich razendsnel met flippers aan het stuurwiel laat schakelen. “Geloof me, in deze auto wil je echt je beide handen aan het stuur houden”, vertelde Aston Martin’s chassisgoeroe Matt Becker me tijdens de onthulling in Londen. Om die reden is de snelheid waarmee de gaskleppen zich openen in alle drie de rijstanden (GT, Sport en Sport+) hetzelfde – dus (gelukkig) geen manische reacties op het gas. “In de Superleggera wil je altijd zo sensitief mogelijk met het gaspedaal om kunnen gaan”, verklaart Becker. Om de bestuurder te helpen het beest te beteugelen staan hem ook een mechanisch sperdifferentieel en torque vectoring ten dienste.

Hoewel de Superleggera zich qua vermogen een prestaties kan meten met auto’s als de McLaren 720S en Ferrari 488 GTB lijkt het erop dat hij vooral – of ook – als Brits alternatief voor een andere super-GT bedoeld is: de 812 Superfast. Aston Martin heeft immers aangekondigd met een auto met middenmotor te komen, specifiek om de strijd met die 488 GTB aan te gaan. Niet zonder trots deelde Aston Martin in London mee dat de 1693 kilo wegende DBS Superleggera in de vierde versnelling rapper van 80 naar 160 km/h sprint dan de 812 Superfast. De overige cijfers zijn ook heel indrukwekkend: van 0 naar 100 in 3,4 seconden en van 0 naar 160 in 6,4.

Er schuilt enige ironie in dat ‘Superleggera’. Ferrari heeft voor zijn 812 een toevlucht genomen tot een Engelse tweede naam (Superfast), Aston Martin heeft uitdagend voor Italiaans gekozen. Dat mag als een plaagstootje richting Maranello gezien worden, maar het is ook een verwijzing naar een roemrijk verleden. In de jaren ’60 sierde het woord ‘Superleggera’ (voor ‘superlicht’) ook al de motorkap van een Aston Martin, de DB4 met carrosserie van Touring.

De Superleggera is een pracht van een auto, de verwantschap met de DB11 en Vantage is duidelijk, maar de Superleggera heeft een opvallend eigen gezicht, vooral door de neus. Ontwerpchef Miles Nurnberger: “Zie de DB11 als de gentleman, met zijn neus een tikje in de lucht. De Vantage, met zijn neus dicht bij het asfalt, is de hunter, op zoek naar andere auto’s die hij te grazen kan nemen. The Superleggera is a bad boy, who doesn’t obey the rules’. De nieuwe Aston Martin is overigens een 2+2, met stoeltjes achterin, een optie die 90% van de klantenkring zou prefereren boven extra bagageruimte daar. Hij staat op kloek lichtmetaal, met banden in de maat 265/35/21 en 305/30/21.

De carrosserie, grotendeels van aluminium en koolstofvezel, is op downforce ontwikkeld, en hij genereert daar meer van dan welke andere in serie gebouwde Aston Martin ook. Op topsnelheid is de neerwaartse druk 180 kilo, 60 op de neus en 120 op de achtersteven, die van een vaste spoiler is voorzien. De lucht die langs de carrosserie stroomt wordt – net zoals bij de DB11 – via de openingen bij de achterste zijruitjes door de auto heen naar een sleuf in het kofferdeksel geleid, scherp omhoog langs de spoiler, en vormt op topsnelheid een onzichtbare aero-blade van een meter hoog. Ook de forse diffuser en de venturi’s in de neus – met ‘kieuwen’ in de bodembeplating – dragen bij aan de benutbaarheid van het enorme snelheidspotentieel van de Superleggera.

Het aluminium chassis met dubbele driehoekige draagarmen voor en een multilink constructie achter bevindt zich qua afstemming tussen de DB11 en Vantage in. De DB11 rolt per laterale G 3,0 graden om zijn lengteas, de Vantage 2,1 en de DBS 2,6 graden”, aldus Matt Becker.
Het vierpijps uitlaatsysteem laat de V12 vrijer uitademen en laat de DBS nog beter klinken dan de DB11 en Vantage, vooral in het vaak gebruikte gebied tussen 2000 en 5000 toeren. Echter in de stand GT weet de ‘bad boy’ zich ook als een heer te gedragen.

Ontwerpchef Miles Nurnberger tijdens de presentatie in Londen

Aston Martin denkt de eerste Superleggera’s in het laatste kwartaal van 2018 te leveren. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar indicatief is dat hij in Duitsland 275.000 euro gaat kosten. We kijken naar de eerste testritten uit, vertrouwend dat Aston Martin met de DBS Superleggera net zo in de roos weet te schieten als onlangs met de Vantage.

TEKST Ton Roks


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Coppa Classic, the best of the best

Volgend bericht

Concours Het Loo, de uitslag




Uitgelicht

Coppa Classic, the best of the best

In alle uitingen had de organisatie van de Coppa Classic aangegeven dat het om de vijfde editie ging en dat deze heel...

19 June 2018

Webdevelopment