Laatste nieuws

Peugeot 308 GTi, de bal ligt nu in Frankrijk

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 1 februari 2018

Peugeot heeft zijn 308 een milde update gegeven, tijd om de kennismaking met de 308 GTi te hernieuwen. Peugeot (Sport) heeft de laatste jaren enkele excellente auto’s afgeleverd zoals de RCZ-R (helaas uit productie) en de 208 GTi. De 308 GTi, die een tikje vriendelijker is afgestemd dan zijn kleinere broer, hoort zeker en vast in dat rijtje thuis.

Peugeot levert hem nu alleen nog maar met de 270 pk versie van de 1,6-liter motor, wat 20 pk meer is dan de Ford Focus ST en 40 meer dan de Golf GTI. Zijn hogere prijs van € 43.160 valt daarmee wel enigszins te rechtvaardigen – ook het wat opgewektere vormgegeven interieur helpt daarbij. Hij komt bovendien mooi uitgerust aan de start, met een Torsen sper op de vooras, 19-inch wielen en prima Michelin Pilot Super Sport rubber.

De zesbak moet met de hand geschakeld worden – en dat gaat precies zoals je het wilt, strak en snel en zonder dat artificiële gevoel dat kabelverbindingen dikwijls geven. De motor heeft weliswaar geen grote inhoud, maar hij staat absoluut zijn mannetje. Zeker in de stand ‘sport’  is het een gretige presteerder, die zich niet gauw te grazen laat nemen als zijn bestuurder heeft verzuimd terug te schakelen. Je hoeft overigens niet heel veel te schakelen om het beste uit de motor te halen, het maximum koppel van 330 Nm is namelijk tussen 1900 en 5500 toeren volledig tot uw dienst. Bovenin vlakt hij niet af, als je tot aan het rood doortrekt – bij 6500 toeren – demonstreert hij graag dat hij daar nog een serieuze hoeveelheid slagkracht heeft. Jammer dat Peugeot ervoor heeft gekozen de toerenteller tegen de klok in te laten bewegen – daardoor lees je hem minder snel goed af.

De viercilinder klinkt goed, zeker in ‘sport’, al is het een tikje synthetisch: je hart gaat er niet van zingen maar de passagiers gaan wel goedkeurend knikken. Met het Torsen diff krijgt hij zijn trekkracht uitstekend op straat, en je kunt verrassend de hoeken uit komen, maar op nat wegdek is er uiteraard een grens, dan kun je de grip van beide voorwielen met een trap op het gas gemakkelijk verbreken. Je kunt echter heel goed aanvoelen hoe het koppel zich ontwikkelt en het met het gaspedaal mooi binnen de limieten van de Michelins houden. Het is mogelijk de achterhand een tikje te laten meesturen door abrupt gas los te laten midcorner. Mocht dat per abuis gebeuren, dat is een stootje gas voldoende om de GTi in het gareel te krijgen.

Uiterlijk: het rode lipje in de spoiler in de matzwarte ‘bilpartij’ staan hem goed. Toen Peugeot voor het eerst een GTi met deze benadering van two tone kleurenschema liet zien, was ik gematigd enthousiast, maar nu apprecieer ik het en begin ik het zelfs bijna een essentiële uitmonstering te vinden voor Peugeots konings GTi. Ik durf zelfs de stelling aan dat GTi’s in deze kleurstelling later op de markt voor ‘gebruikt’ de meest begeerde gaan worden.

Momenteel heeft de 308 GTi zo’n beetje het rijk alleen in La Douce France, maar daar komt een einde aan als RenaultSport een nieuwe, rappe Mégane op de trein zet naar de showrooms. Die zal naar beste bedrijfstraditie scherper en radicaler zijn dan de Peugeot, die meer het karakter van de Golf GTI heeft. De 308 is geen uitgesproken track day GTI, maar veel meer een snelle straatmachine. Hij heeft een wat avontuurlijker karakter, niet alleen qua rijden, maar ook wat uiterlijk betreft. De balans tussen sportiviteit en dagelijkse bruikbaarheid weet hij minstens zo goed als te vinden als de Golf GTI, maar hij voegt daar avontuurlijkere rijeigenschappen, een spannender uiterlijk en beetje meer competentie aan toe. Kortom: als het om GTI’s gaat waarmee je dagelijks plezierig kunt leven, ligt de bal nu in Frankrijk.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Mercedes 300 SEL AMG 6.8 ‘Rote Sau’  

Volgend bericht

XF Sportbrake, je hebt geen andere auto nodig




Uitgelicht

Mercedes 300 SEL AMG 6.8 ‘Rote Sau’  

AMG’s allereerste raceauto won bijna de 24 Uren van Spa in 1971. Een halve eeuw na de geboorte van de firma hebben...

31 January 2018

Webdevelopment