Laatste nieuws

De beste van de hedendaagse 911’s

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 7 mei 2017

Na de nieuwe GTS kunnen we definitief vaststellen dat turbolading voor de 911 Carrera geen stap terug meer is.

Voor diegenen die de weg niet weten in het rijke assortiment 911’s: de nieuwe GTS is de snelste en meest sportieve onder de Carrera’s. Wil je nog meer brute snelheid in rechte lijn, dan moet je naar een 911 Turbo vragen, wil je een weggedrag en wegligging die nog meer op het circuit gefocust zijn, vraag dan naar een GT3 of RS.
Je hebt de GTS in drie gedaanten, zijnde de Coupé, de Cabriolet en de Targa, en de twee eerste daarvan zijn ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Wat mij betreft is de tweewielaangedreven Coupé de geprefereerde keuze. De vraag is of je voor de zeventraps handbak moet gaan of de PDK. Ik geef toe dat de betrokkenheid bij de actie met de handbak groter is, maar schakelen met die flippers aan het stuur blijft daar niet ver op achter, zeker als je heel druk bent met een nieuw record op de Stelvio of zo. Daar komt nog bij dat de GTS met PDK net even sneller is. Niet qua top, met zijn 310 km/h blijft hij 2 km/h achter op de handgeschakelde versie, maar qua acceleratie maakt de PDK een klein beetje gehakt van zijn broer. Hij accelereert in 3,7 seconden van 0 naar 100 ( 0,4 seconden sneller) en heeft maar 7,9 seconden nodig om vanuit rust naar de 160 te sprinten, wat een halve tel rapper is.

Ten opzichte van de 911 Carrera S heeft de GTS 30 pk méér en komt daarmee op 450. Nog niet zo lang geleden was dat het maximum vermogen van een 911 GT2 en raakten we geheel in euforie daarover. Het koppel is 50 Nm hoger dan dat van een S.
Al vanuit lage toerentallen trekt de motor fantastisch, maar ook de gretigheid om het maximum toerental aan te tikken is groot, zo groot dat de zescilinder zonder meer een overtuigende sportmachine is. Er wordt iets meer van het motorgeluid in het interieur toegelaten en dat is maar goed ook, want de huil die er uit de sportuitlaten komt, is zeer inspirerend. Hij klinkt en voelt zo goed en zo naturel dat je geneigd bent te vergeten dat de zescilinder via turbo’s uit- en inademt. Het jammeren over het vertrek van de atmosferische, luchtgekoelde platte zes mag wat mij betreft stoppen. Ik ben niet vergeten hoe kippenvelverwekkend spectaculair een RS 2.7 klinkt, maar dat maakt nog niet dat de nieuwe GTS je qua kicks te kort doet. Vergeet niet dat hij een van de beste turbomachines achterin heeft hangen die de industrie wereldwijd te bieden heeft.

De GTS is ten opzichte van een Carrera S een centimeter verlaagd en hij is de eerste Carrera – buiten de extreme sportmodellen – die met uitgesproken sportbanden wordt geleverd: Pirelli P Zero Corsa’s. Die munten uit door grip op het droge en zijn meer dan voldoende goed op nat wegdek om niet in de hekken te belanden zodra er druppels vallen. Ze geven de GTS een uitstekende bochtvastheid en de snelheid waarmee hij de hoeken uit komt accelereren doet je in het geheel niet naar vierwielaandrijving verlangen. Een bedankje aan het mechanische sper is hier ook op zijn plaats.

Achterwielbesturing en adaptieve anti-rolstangen (Porsche Dynamic Chassis Control) behoren tot  de opties, maar die heeft de GTS niet echt nodig om je voor zich in te nemen. De achterwielbesturing heeft zeker effect op de GTS, onder meer het instuurgedrag scherpt er iets door aan, maar daar ontbreekt het sowieso niet aan bij een 911. Het PDCC geeft iets meer (gevoel van) controle op bochtige wegen, maar zonder dat is de GTS reeds een feest, dus ik vraag me af of ik die opties zou aanvinken. Die munten zijn waarschijnlijk beter besteed aan het optionele keramische remsysteem, als je althans denkt veel op de Nürburgring te gaan sporten. De GTS zou daar slechts luttele seconden minder snel zijn dan de recentste RS.
Hoewel vering en demping nauwelijks anders zijn dan die van de Carrera S biedt de GTS merkbaar meer rijgenoegen. Dat komt door de grotere spoorbreedten, de kleverige Pirelli’s en het hogere vermogen plus koppel. Dat, en ook  het fraaie uitlaatgeluid en het grotere gevoel van betrokkenheid dat de bestuurder wordt gegeven, brengen de GTS op een zodanig niveau dat hij zonder meer de beste van de hedendaagse 911’s is – onder de Turbo en de GT3.

PORSCHE 911 CARRERA GTS
Motor zescilinder met twee turbo’s, inhoud 2981 cm3 Vermogen 450 pk bij 6.500 min-1 Koppel 550 Nm bij 2.150 min-1 Transmissie achterwielaandrijving, zevenversnellingen (handgeschakeld of PDK) Remmen geventileerde schijven rondom (keramische optioneel), ABS, bekrachtigd LxBxH 4499 x1852x1296 mm, wielbasis 2450 mm, banden Pirelli P Zero Corsa, vóór 245/35/20, achter 305/30/20 Gewicht 1506 kg 0-100 km/h 4,1 sec. (3,7 met PDK) 0 – 160 km/h 8,4 sec. (7,9 met PDK) Topsnelheid 312 km/h (310 met PDK) Prijs € 162.153,– (NL); € 129.566,– (B)


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Het oeuvre van Peter Monteverdi

Volgend bericht

Steve McQueen’s ‘Le Mans’ als stripverhaal




Uitgelicht

Het oeuvre van Peter Monteverdi

Het jaar 2017 wordt door muziekliefhebbers gekenmerkt als het ‘Monteverdi jaar’, aangezien Claudio Monteverdi 450 jaar...

22 April 2017

Webdevelopment