Laatste nieuws

De godin heeft een nakomertje

Ton Roks / 31 mei 2015

CL_15.005.004

Citroën heeft de 60ste verjaardag van de illustere DS aangegrepen om de vernieuwde DS5 te onthullen en officieel aan te kondigen dat DS als apart merk verder gaat.

Citroën weet hoe een geboortefeestje te geven. Rond de 600 journalisten, zelfs uit China, waren op 19 mei naar Parijs genood om in de Jardin des Tuileries, in een 4000 vierkante meter groot tentencomplex, de officiële start van het merk DS bij te wonen. Uiteraard werd La Déesse, de moeder van alles, en bij ons Nederlanders bekend als Snoek of Strijkijzer, bijzonder in de schijnwerpers gezet.

Directeuren in saai grijze pakken hielden een verhaal, slanke deernen in witte jurken deden een dansje en opgewonden slogans galmden door de tenten. ‘We open the roads, we push back the darkness. We are different, we are avantgarde. We keep going where others stop. We herald what is yet to come. We never, ever follow the way’.
Zéér hoogdravende marketingteksten, vooruitlopend op een toekomst die nog volledig moet worden waargemaakt, en daardoor vooral het gevoel voeden dat het nieuwe merk DS meer uit blabla bestaat dan werkelijke inhoud.

72773 72556

De eerste auto die niet meer ‘Citroën’, maar ‘DS’ op het kentekenbewijs heeft staan, is de vernieuwde DS5, een prima uitziende monospace, die een stuk comfortabeler rijdt dan zijn voorganger, die veel kritiek te verduren heeft gekregen vanwege zijn oncomfortabel harde onderstel. Hij is vooralsnog het vlaggenschip van DS, hij draagt de spirit of avantgarde uit, aldus Yves Bonnefont, de CEO van DS.

14BB25 JPG 14BB23 JPG 14BB22 JPG

Wat een auto in zijn ogen tot een echte DS maakt? Bonnefont: “Het ontwerp, een DS is een conceptcar op wielen, eentje die echt rijdt. Daarna komt de technologie die aan boord is. Die is state of the art, kijk naar de LED-koplampen van de DS5, dat zijn net juwelen. Of naar het leer dat we gebruiken en het mooie patroon, dat op een luxe horlogeband lijkt. Kijk ook naar de kwaliteit van het touch screen en zijn connectiviteit, dat is allemaal eersteklas. We hebben een speciale MyDS app die ervoor zorgt dat je je auto altijd kunt vinden en die, als je de DS hebt geparkeerd, de navigatie via je smartphone voorzet zodat je te voet naar je eindbestemming kunt.”

Andere eigenschappen waarop DS-eigenaren zullen mogen rekenen is een verkoop- en servicenetwerk van een hoog niveau (er komen speciale DS-winkels in wereldsteden en elders zullen dealers speciale boetieks inrichten) en ook een zeer hoog comfort in de auto (een serene omgeving, aldus Bonnefont).
Thierry Metroz, de van Renault afkomstige ontwerpchef van DS, zei bovendien dat we in toekomstige modellen van DS naast Swarovski kristallen nog meer materialen zullen zien die nog niet eerder in auto’s zijn gebruikt, zoals wellicht zijde en parels.

_NZS1997 _NZS2092 _NZS2166

Dat Citroën er voor kiest een tweede merk te lanceren om een ander publiek aan te spreken, is niet nieuw. Die strategie is al jaren bon ton, zie Toyota met Lexus, Nissan met Infiniti, Renault met Dacia en ook BMW met MINI. De koers die Citroën met DS volgt, lijkt het meest op die van Volkswagen met Audi: bestaande technologie wordt met exterieur en interieur-design en marketing zodanig verguldt dat de markt de resulterende auto’s als hoogwaardiger percipieert en er een hogere prijs voor wil betalen. De beweging van het middensegment naar boven met een bestaand middenklassenmerk is een moeilijke (zie Opel) en het kan daarom slimmer zijn met ‘iets nieuws’ te starten, en zelf rustig voort te gaan met het bedienen van de oude, getrouwe Citroën-doelgroep.

CL_56.006.004_02  _LI_4951 _LI_4784

Het kiezen van de DS van 1955 als boegbeeld van het nieuwe merk lag voor de hand, het is immers de meest hoogstaande automobiel uit de historie van Citroën. Al moeten we het strijkijzer niet op een al te hoog voetstuk zetten: de bouwkwaliteit was matig, de motor stamde in de basis af van die van de Traction Avant en voor het ingenieuze hydraulische veersysteem gold hetzelfde. Dat neemt niet weg dat de DS een van de meest treffende getuigenissen is van radicaal anders denken en als zodanig bezet hij een zeldzame plek in de historie. De verbinding tussen de nieuwe DS5 en de oude DS zal overigens niet gemakkelijk te leggen zijn: jonge mensen die een DS-shop bezoeken, zullen moeite hebben daar de relatie te zien tussen de daar geëxposeerde klassieke DS en de nieuwe DS5.

DS Divine, een van de voorbodes van de toekomst van DS.

DS Divine, een van de voorbodes van de toekomst van DS.

Laten we het nieuwgeboren DS echter niet met alleen maar scepsis benaderen. Met ondermeer de Traction Avant, 2CV, DS en CX heeft Le Double Chevron een substantiële en dikwijls verrassende bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de auto. Wie weet, is Citroën in staat voor meer zulke verrassingen te zorgen.
Misschien heeft Citroën wel heel goed gezien dat er een marktsegment bestaat van mensen die geen exquise motoren met veel cilinders, kleppen, nokkenassen en zo voorts zoeken, maar die ‘gewoon’ een adequate, betrouwbare en zuinige krachtbron willen; een groep mensen die geen snelle rondetijden op de Nordschleife, vierwielaandrijving en exotische rijeigenschappen begeert, maar die ‘gewoon’ een goed rijdende en onderscheidende auto wenst te hebben, die het  neusje van de zalm is ten aanzien van comfort, gebruiksgemak en design.

Numéro 9, Franse haute couture op zijn best

Numéro 9, Franse haute couture op zijn best.

Baas Bonnefont lijkt dat ook zo te zien. Hij zegt dat DS mikt op ‘onafhankelijke denkers’, mensen die iets anders willen, mensen die zich ook door auto’s als de Range Rover Evoque en Volkswagen CC aangesproken voelen. Die worden door DS overigens niet als concurrenten gezien, maar wel als auto’s van hetzelfde onderscheidende kaliber.
DS zal in 2020 zes modellen in de showrooms hebben voor ‘onafhankelijke denkers’. Citroën heeft in het recente verleden met bijvoorbeeld de schitterende Concept 9 laten zien waar het met het merk DS heen zou kunnen bewegen. De nieuwste conceptauto, de Divine DS, is ronduit spectaculair en straalt een immens zelfvertrouwen uit en een zekere durf om anders te zijn: zoals de originele DS.

De nieuwe DS5 is een magere start van het nieuwe merk, vooral in relatie tot de opgetogen slogans. Begrijpelijk, want het lanceren van een modellijn van zes auto’s in één keer, is onmogelijk. Wat DS gaat worden, laten de Concept 9 en de Divine DS (hopelijk) zien. Dat zijn auto’s met een zodanig klinkende belofte, dat ik DS het voordeel van twijfel gun.

 


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Reisverslag Great European Road Races

Volgend bericht

Bloedsnel: Giulia TI Super R van Alfaholics




Uitgelicht

Reisverslag Great European Road Races

Verslag van Octane’s tweede lezersreis van dit jaar, over oude race- en rallyroutes door Frankrijk, naar de legendarische...

30 May 2015

Webdevelopment