Laatste nieuws

Een klinkende nieuwe entree

Alle nieuwsberichten / 23 november 2015

150624_Alfa_Romeo_Giulia_HP1

Het was een speciale dag, precies 105 jaar na de oprichting van A.L.F.A., de autobouwer die later Alfa Romeo zou gaan heten. Driehonderd journalisten in de zaal, plus de hoge heren van Fiat Chrysler Automobiles: opperhoofd Sergio Marchionne, Alfa Romeo’s merkbaas Harald Wester, ontwerpchef Lorenzo Ramaciotti en ontwikkelingschef Philippe Krief. Ze waren allemaal daar in Arese om de onthulling van de nieuwe Giulia luister bij te zetten.

Dat de auto die het podium op kwam rijden een achterwielaangedreven 510 pk Quadrifoglio was, zegt meteen alles over de intenties van Alfa Romeo: het wil op klinkende wijze een nieuwe entree maken. Dat gaat lukken, denk ik, Philippe Krief en zijn team hebben er in elk geval alles aan gedaan.

Het was zelfs een ontroerende bijeenkomst, vooral toen een knappe jongedame een grote, blinde man het podium opleidde. Hij, Andrea Bocelli, vertelde hoe hij vroeger als jongen precies wist wanneer zijn vader thuiskwam, hij hoorde het aan het geluid van zijn auto, een Alfa Romeo. Bocelli zong daarna een prachtig fragment uit de opera Turandot.

Bocelli

Vervolgens kwam Marchionne het podium op, trots natuurlijk. Alfa Romeo wordt opnieuw een echte volbloed, zei hij, een merk met eigen, achterwielaangedreven platformen en eigen motoren, een merk dat zijn historie recht doet. En met dat laatste doelde hij op de tijd vóórdat Alfa Romeo van alles en nog wat met Fiat’s moest delen.

De komende jaren investeert FCA vijf miljard euro in een ‘agressief’ ontwikkelingsplan van nieuwe modellen die Alfa Romeo terug op de kaart zetten als een van ’s werelds leidende ‘premium’ automerken, aldus Marchionne.

We moeten op zeven nieuwe modellen rekenen de komende drie jaar: een nieuwe 166, een nieuwe Giulietta, een SUV, een spannende Giulia Coupé en Spider, iets ‘heel speciaals’ (aldus Ramaciotti) en wie weet wat nog meer. Marchionne wil in 2018 wereldwijd 400.000 Alfa Romeo’s verkopen, dat is zesmaal zo veel als in 2014, toen het merk minder dan 68.000 auto’s aan de man bracht. Dat is een zeer optimistisch groeiscenario, zo sprak Marchionne vanuit zijn onafscheidelijke trui, maar hij gelooft dat Alfa Romeo als merk zo sterk is dat het realiseerbaar is.

De volgende morgen heb ik koffie gedronken met Lorenzo Ramaciotti, die weliswaar als ontwerpchef met pensioen is, maar als adviseur bij de nieuwe Giulia betrokken is geweest. Ik uitte mijn vrees ten aanzien van de ‘gewone’ Giulia’s, die we immers nog niet gezien hebben. De Giulia QV ziet er heel krijgshaftig en smakelijk uit met zijn koele ventilatieroosters, vervaarlijke splitter, indrukwekkende diffuser, scherp gesneden dorpelverbreders, fiere achterspoiler en brede rubber, maar wat blijft erover als je al die sexy onderdelen er vanaf haalt? Ramaciotti zei dat ik niks hoefde te vrezen, de andere Giulia’s zullen ook mooie auto’s zijn, maar meer sportief en elegant.

Ramaciotti met Giulia

Heeft Alfa Romeo het ontwerp aan moet passen aan de Amerikaanse smaak? Nee, was Ramaciotti’s besliste antwoord, op één ‘verplichting’ na: twee bekerhouders in het dashboard.  Mijn meest brandende vraag was of hij denkt dat FCA ooit Lancia op dezelfde wijze zal kunnen redden als Alfa Romeo. Daar antwoordde Ramaciotti snel en beslist op. “Nee, daar hebben we het geld niet voor. We hebben vijf miljard voor Alfa Romeo bij elkaar kunnen krijgen – en dat is het. Lancia heeft een veel kleinere liefhebbersschare en verkoopt bijna alleen in Italië, 85% zelfs. We denken dat het geld het beste besteed is aan alleen Alfa Romeo”.

Dat was een domper, maar een voorspelbare: FCA kan onmogelijk twee merken redden. Ik hoop van ganser harte dat het lukt met Alfa Romeo. Niet alleen omdat Alfa Romeo het zo verdient, maar ook omdat we het als troost nodig hebben – voor het wegkwijnen van Lancia.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Plotseling terug op de radar

Volgend bericht

Natürlich, Herr Roks




Uitgelicht

Plotseling terug op de radar

Terugblikkend op de veilingen van Pebble Beach lijkt het erop dat de absurde prijsstijgingen in het topsegment tot rust...

23 November 2015

Webdevelopment