Laatste nieuws

De lanen af, de paden in

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 15 november 2014

Jeep Cherokee Trailhawk (1)

Van de Cherokee Trailhawk moet je drie dingen weten: het is een echte Jeep, hij heeft een automaat met negen versnellingen en hij is een stuk goedkoper dan een Discovery.

De rode badge op zijn achtersteven, met Trial Rated erop, geeft aan dat deze Cherokee de wildernis onbevreesd tegemoet treedt. Het is geen hardcore terreinwagen, haast Jeep zich te zeggen, maar wel een middengrote SUV die vastbesloten is off-road geen figuur te slaan.

Hij wordt aangedreven door een 3,2-liter V6 met 272 pk die gekoppeld is aan een negentraps automaat. Deze draagt er zorg voor dat de Trailhawk voor de volle breedte van zijn repertoire het juiste verzet in huis heeft. De auto moet tenslotte over rotsen kunnen kruipen in de Moab en met 180 km/h over het asfalt kunnen denderen in Duitsland. De VII, VIII en IX zijn lange spaarversnellingen om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden, de I en II daarentegen zijn ultrakort, voor bliksemstarts of penibele terreinsituaties waarin maximale trekkracht wordt verlangd. Ik had sterk de indruk dat de Trailhawk bij normaal gebruik de eerste twee verzetten doodleuk overslaat, maar de overgangen zijn nagenoeg niet te detecteren, zo mooi schakelt de bak, dus zeker weten doe ik het niet.

Jeep Cherokee Trailhawk (3)

De automaat slaagt er goed in steeds het juiste verzet op te dienen – al kan de verwarring toeslaan als je de Jeep even als een hete hatchback gebruikt. Hoewel  de Trailhawk niet zo gracieus over slechte wegdekken beweegt als bijvoorbeeld een Discovery, is hij op onze doorgaans prima wegen een plezierige auto, die je echter nooit doet vergeten dat hij zwaar bewapend is voor omstandigheden waarin de meest exemplaren nimmer terecht zullen komen. Je zit er goed in, hij stuurt en remt voldoende goed voor een auto als deze. Er zit een airco in die een pinguïn kan laten rillen, hij is geladen met bijna alle accessoires die auto-industrie heeft uitgevonden – inclusief active cruise control– en hij weegt meer dan twee ton. Desondanks wist hij op de snelweg met een verbruik van 1 op 11 te verrassen. De afwerkingkwaliteit van het interieur is on-Amerikaans goed – beter dan een Discovery.

Jeep Cherokee Trailhawk (9)

Om het Trail Rated waar te maken, heeft de Trailhawk niet alleen een hoge en lage gearing, maar ook een achterdifferentieel dat je met een druk op een knop kunt sperren. Met een draaiknop in de middenconsole kun je het aandrijfsysteem bovendien instellen op de ondergrond, waarna knappe elektronica zorg draagt voor de afstemming van onder meer tractiecontrole, de gasklepopening en de versnellingskeuze. In de sneeuw wil je rustige reacties op het gas in een relatief hoge versnelling, in losse ondergrond wil je een bepaalde mate van wielspin zonder interventies van de tractiecontrole, en als je over rotsen moet klimmen wil je een rappe reactie op het gas en instant koppel. Dat levert de Trailhawk allemaal moeiteloos.

Jeep Cherokee Trailhawk (7)

We zijn uiteraard het terrein met hem ingegaan, op de salonbanden waarop hij standaard wordt afgeleverd, en desondanks liet hij zich niet kennen. De elektronica en het gesperde differentieel zorgden ervoor dat de Jeep in beweging bleef, zelfs als twee wielen – diagonaal – in de lucht hingen. Of hij een Discovery kan evenaren? Ik denk het wel, als ze allebei dezelfde banden dragen. Hij is bovendien voor een aanzienlijk lager bedrag binnen bereik.

Het is echter jammer dat die karakteristieke, verchroomde grille van de vorige edities is verdwenen, maar dat moest, hij was schijnbaar dodelijk voor de cW-waarde van de Cherokee. Nu resteren er slechts zeven verticale sleuven. Die had het origineel ook, de WWII Jeep.

FOTO’s Piet Mulder

MOTOR 3239 cm3 V6, vermogen 272 pk bij 6500 min-1, koppel 315 Nm bij tussen 4300 min-1 TRANSMISSIE vierwielaandrijving, negentraps automaat met hoge en lage gearing, sperbaar achterdifferentieel TERREIN bodemvrijheid 221 mm, waaddiepte 508 mm, aanloophoek vóór 29,9 graden, afloophoek achter 32,1 graden, overloophoek 22,9 graden GEWICHT 2036 kg MAX. GEREMD AANHANGERGEWICHT 2090  kg ACCELERATIE 0-100 km/h in 8,4 sec. TOPSNELHEID 180 km/h PRIJS € 67.490 (NL), € 49.500 (B)

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Ferrari Tipo 375 'Grant Piston Ring'

Volgend bericht

Alfa Romeo Giulietta 60 jaar




Uitgelicht

Ferrari Tipo 375 'Grant Piston Ring'

In 1952 wilde Enzo Ferrari het grote Amerika veroveren, door de beroemde Indy 500 te winnen. Vier imponerende, twaalfcilinder...

11 October 2014

Webdevelopment